تنظيم غرف الأخبار لصحافة استقصائية أفضل (1)

تنظيم غرف الأخبار لصحافة استقصائية أفضل (1)

بدأ الأمر بصندوق من الورق المقوى مليء بقصاصات الصحف. عام 1947 قام رودولف أوغستين Rudolf Augstein مؤسس وناشر دير شبيغل، بإصدار تعليماته بوجوب جمع الأعداد السابقة وحفظها في أرشيف.

كبر الصندوق فامتدت رفوفه إلى مئات، ثم آلاف الأمتار. تم تصنيف الصحف والمجلات ومواد وسائل الإعلام الإخبارية الأخرى بالإضافة إلى الوثائق الأصلية من الجهات الحكومية والمصادر المختلفة. امتدح أوغستين أرشيفه قائلا: "يمكنه استحضار أكثر المعلومات غرابة". توفي أوغستين عام 2002.

كان أوغستين يؤمن إيمانا راسخا، وأكثر من أي من أقرانه الآخرين، بقوة وقيمة الاحتفاظ بأرشيف، وبأهمية استخدامه في عملية التحقق من المعلومات.

حتى نهاية الثمانينيات، كان أرشيف دير شبيغل ورقيا فقط، ومع بداية التسعينيات توسع الأرشيف التقليدي باتجاه العالم الافتراضي. يضيف الأرشيف اليوم60,000 مادة أسبوعيا إلى نظام الأرشيف المبرمج خصيصا لهذا الغرض (Digas). وتُجمع هذه المواد والمعلومات من ما يزيد عن 300 مصدر تتم مراجعتهم بانتظام، ويشمل الصحافة الألمانية بأكملها إضافة إلى عدة إصدارات دولية. يحتوي نظام الأرشيف Digas حاليا على أكثر من 100 مليون ملف نصي و10 ملايين صورة ورسم توضيحي.

من الأرشيف إلى قسم التوثيق 

أدى وقوع خطأ أن جعل دير شبيغل تدرك أن التحقق من المعلومات أمر ضروري. عندما أشار موظف في الأرشيف إلى خطأ كبير في مقال تم نشره بالفعل، أجاب أوغستين إجابة فظة: "في المستقبل، تثبّت من ذلك قبل الطبع".

منذ تلك اللحظة، أصبح التحقق من المعلومات جزءا من مهام موظفي الأرشيف. في يونيو/حزيران 1949 أصدرت دير شبيغل إرشادات لجميع صحفييها تشدد فيها على أهمية التحقق من كل معلومة.

ما يلي بعض ما ورد في هذه الإرشادات:

"يتعين على دير شبيغل أن تتضمن مزيدا من المعلومات المباشرة المستقاة من الأفراد أنفسهم، ومزيدا من المعلومات الأكثر عمقا، ومزيدا من المعلومات عن خلفية الموضوع أكثر من الصحافة اليومية.. فكلما تورده دير شبيغل من أخبار ومعلومات وحقائق يجب أن يكون صحيحا صحة لا تقبل الشك. يجب أن يتم التثبت تثبتا كاملا من كل خبر وكل معلومة قبل نقلها للصحفيين. ويجب تحديد جميع المصادر. فإن كان هناك ما يريب، خير لنا أن لا نستخدم المعلومة بدلا من المخاطرة بنقلها نقلا غير صحيح".

وصف هانز د. بيكر مدير تحرير المجلة عام 1950 هذا التغيير بأنه انتقال من أرشيف تقليدي إلى قسم توثيق.

قال بيكر: "في الأصل، كان يفترض في مكتبة الأخبار أن تجمع المعلومات فقط (أغلبها على شكل قصاصات من الصحف). ولكن ما بدأ على أنه حالة جمع على مبدأ "جمع كل شيء"Dragnet principle أصبح تدريجيا جمعا للمعلومات عن طريق البحث. ووسط "فوضى المعركة" في غرفة الأخبار أصبح جمع المعلومات والبحث عنها لاستخدامها في الصحافة، أصبح تدريجيا يستغل ما تم جمعه وتجميعه لإثبات ما ينقل من أخبار".

كيف تتأكد دير شبيغل من المعلومات اليوم

إن قسم The Dok، كما نسميه، مقسم اليوم إلى أقسام تدعى referats كأقسام غرفة الأخبار: قسم السياسة، والاقتصاد، والثقافة، والعلوم... إلخ. ويوظف ما يقرب من 70 "صحفي توثيق". وهم متخصصون، وكثير منهم يحملون درجات دكتوراة في مجالاتهم المختلفة،ومنهم علماء أحياء وفيزيائيين ومحامين وعلماء اقتصاد وحملة ماجستير في إدارة الأعمال والتاريخ وباحثين في الإسلام وخبراء عسكريين وتخصصات أخرى. يتم تكليفهم للتأكد من المعلومات ولدعم صحفيينا من خلال توفير أبحاث ذات صلة. فور تحرير نص القصة الخبرية، يتم تحويل الصفحة إلى مسؤول معلومات القسم المناسب ليبدأ التحقق من المعلومات.

لدى دير شبيغل سياسة محددة للغاية وأدلة تفصيلية للتحقق من المعلومات. وتضمن هذه العملية تطبيق نفس المعايير على العمل برمته، وتساعد في عدم إغفال أي معلومات أو جوانب أساسية للقصة. يستخدم مسؤولو الأقسام المختلفون نفس العلامات على النصوص، بحيث يكون هناك مستوى من الثبات يضمن الالتزام بمعاييرنا.

هذا التوجه يمكن تطبيقه على أي موضوع، وهو مفيد بشكل خاص في العمل الاستقصائي، والذي يوجب اتباع أعلى المعايير.

بعض العناصر الأساسية في معاييرنا:

-  أي معلومة ستنشر يجب التحقق منها للتأكد ما إذا كانت حقيقية بذاتها، وفي سياقها الصحيح، وذلك باستخدام الموارد المتوفرة والوقت المتاح لذلك.

-  كل معلومة يمكن أن تخضع للتدقيق والتثبت، يوضع تحتها خط.

- سيتم استخدام علامات موحدة لتحديد كون معلومة ما صحيحة، أو غير صحيحة، أو لا يمكن تدقيقها... إلخ.

سيتم وضع علامة عند المعلومات والأرقام الصحيحة. إذا كان من الضروري إصلاح خطأ ما، فسيتم بيان ذلك بحبر أحمر في الهامش باستخدام علامات المراجعة المعتمدة.

 يجب تسجيل مصدر التصحيحات والاقتباسات.

سيتم وضع علامة عند التصحيحات التي يقبلها المؤلف، ويتم وضع (غ.م) إزاء التصحيحات الأخرى (غير المقبولة).

عند التحقق من المعلومات في نص يجب استخدام مصادر أكثر دقة من مصادر الكاتب إن أمكن.

يتم اعتبار المعلومة محققة فقط إذا تم تأكيدها من مصادر موثوق بها أو من قبل خبراء.

إذا ناقضت معلومة بحثية مقولة للكاتب، فيجب إبلاغ الكاتب بالتناقض خلال مناقشة النص. إن تعذر التأكد من معلومة ما، فيجب إبلاغ الكاتب أيضا.

لا يمكن الاتصال بمصدر من مصادر الكاتب، إن كان المصدر هو موضوع المقال، إلا بعد استئذان الكاتب (من الناحية العملية كثيرا ما نتحدث مع مصادر للتأكد من المعلومات).

سيتم إعادة التأكد من المقاطع المعقدة من قبل قسم التوثيق المختص في الموضوع.

أحيانا تتسبب محدودية الوقت المتاح في ضرورة جدولة الأولويات. في هذه الحالات، يتم أولا التأكد من المعلومات التي هي مسؤولية محقق المعلومات، خاصة فيما يتعلق بـِ:

1.    هل الأوقات والتواريخ صحيحة؟

2.    هل يناقض النص نفسه؟

3.    هل الأسماء والمسميات الوظيفية دقيقة؟

4.    هل النصوص المقتبسة صحيحة (في كلماتها وفي سياقها)؟

5.    ما مدى الثقة في المصادر المستخدمة، وما مدى مواكبتها للأحداث الراهنة؟

تمثل القائمة الآنفة أهم العناصر التي يجب تدقيقها في مقال عندما يكون هناك وقت محدود للتأكد من المعلومات. يجب على غرف الأخبار التي لا تملك قسما مماثل للتوثيق أن تؤكد على مراسليها ومحرريها أن يعاودوا تدقيق جميع تلك العناصر في أي قصة قبل النشر.

تقييم المصادر

يبدأ تدقيق المعلومات بمقارنة مسودة القصة الخبرية مع مواد البحث التي يوفرها الكاتب. يسعى محقق المعلومات بعد ذلك إلى التحقق من المعلومات والتأكيدات بجمع المزيد من المصادر المستقلة عن بعضها البعض. يدقق المدقق القطع المفصلية برجوعه لمجموعة متنوعة واسعة من المصادر كي يفحص ما هو مقبول ومصدق بشكل واسع، وما هو وجهة نظر أقل موضوعية أو منحازة. يحدد المدققون ما هو أمر واقعي، وما هو خلافي، أو في بعض الأحيان، ما هو خرافة.

نحن نستخدم قاعدة بيانات دير شبيغل للإتيان بالمصادر ذات الصلة والموثوقة (المصادر الرسمية). كما أن مسؤولية كل محقق معلومات في دير شبيغل هي أن يدرس الأوراق، والدوريات، والدراسات، والمدونات... إلخ ذات الصلة، كل حسب تخصصه، دراسة يومية، وأن يعرف مدى مصداقية المصادر المختلفة.

هذا النوع من الخبرة في المجالات المختلفة أساسي عند تقييم مصداقية المصادر. ومع ذلك، فهناك بعض القواعد العامة التي يمكن أن يتم اتباعها عند تقييم المصادر:

أعط أفضلية للوثائق الأصلية. فإن تم الاقتباس من دراسة أكاديمية، احصل على النص الأصلي الكامل. وإن تم ذكر دخل شركة، احصل على معلوماتهم المالية. لا تعتمد على الملخصات والبيانات الصحفية إن أمكنك الحصول على الوثائق الأصلية.

أعط أفضلية للمصادر التي تفصل بين الوقائع والآراء، والتي تمدك بمعلومات في عملها.

أعط أفضلية للمصادر التي تشير بوضوح إلى مصدر معلوماتها، لأن ذلك يُمَكّنك من التحقق من عملهم (يجب التعامل بحذر مع القنوات الإخبارية أو الكيانات الأخرى التي تعتمد بشكل كبير على مصادر مجهلة).

احذر من المصادر التي تقع في أخطاء في المعلومات فيما يخص الوقائع الأساسية، أو التي تخلط بين المفاهيم الأساسية المتعلقة بمادة الموضوع أو البحث.

أمثلة لوثائق تم التأكد منها

بعد أن تمت مراجعة مقال في دير شبيغل يقوم المدقق بمناقشة الكاتب بإمكانية إجراء بعض التصحيحات إلى أن يتفقا على النسخة النهائية. ينفذ الكاتب التصحيحات على النص. يقوم المدقق بالتأكد من التصحيحات مرة ثانية بالإضافة إلى أي تغيرات أخرى يمكن أن تكون قد حدثت في غضون ذلك.

--

الدقة هي المطلب الأساسي في التغطية الصحفية الموضوعية. الصحفيون يخطئون عمدا أو دون عمد. والأخطاء تدمر أثمن ما يملكه الصحفي: الموضوعية. فهي، في نهاية الأمر، أكثر صفة يعتد بها الصحفيون لتمييز صحافتهم.

أحد طرق تقليل احتمالية وقوع الأخطاء هي التحقق، أي التأكد من المعلومات قبل النشر.

في عام 2008 أعدت رسالة علمية في جامعة هامبورغ أحصت جميع التصحيحات التي قام بها قسم التوثيق في عدد واحد من دير شبيغل. كان العدد النهائي 1153. وحتى إن استثنينا التصحيحات المتعلقة بالأخطاء الإملائية والأسلوب، يبقى 449 خطأ و400 قطعة غير دقيقة، اعتبر أكثر من 85%منها ذات صلة أو وثيقة الصلة بالموضوع.

يتبع...

 

هذا التقرير مأخوذ من كتاب "دليل التحقق للصحافة الاستقصائية" الذي ترجمه معهد الجزيرة للإعلام بالتعاون مع مركز الصحافة الأوروبي. للاطلاع على الكتاب كاملا الرجاء الضغط على الرابط أدناه.

http://verificationhandbook.com/book2_ar/handbook2.arabic.pdf

More Articles

Monitoring of Journalistic Malpractices in Gaza Coverage

On this page, the editorial team of the Al Jazeera Journalism Review will collect news published by media institutions about the current war on Gaza that involves disinformation, bias, or professional journalistic standards and its code of ethics.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 12 Jun, 2024
A Report on Systematic Retaliation Against Journalists Criticizing the War on Gaza

A report from the National Writers Union details incidents and testimonies about approximately 100 journalists who faced retaliatory actions from their institutions due to their positions on the ongoing Israeli war on Gaza and their public criticism of the mainstream Western media's failure to adequately cover this war.

Mohammad Zeidan
Mohammad Zeidan Published on: 27 May, 2024
Press Freedom in Multiple EU Countries on the "Verge of Collapse" Reports Show

The European Civil Liberties Union's Media Freedom 2024 report highlights a decline in press freedom and media pluralism in several EU countries, with calls for comprehensive reforms. The report also points out biases in Western media coverage of the Israeli offensive in Gaza, including restrictions on certain terms and unbalanced reporting. It raises concerns about diminishing media pluralism, journalist prosecution and surveillance, and declining public trust in the media.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 13 May, 2024
Elections and Misinformation – India Case Study

Realities are hidden behind memes and political satire in the battle for truth in the digital age. Explore how misinformation is influencing political decisions and impacting first-time voters, especially in India's 2024 elections, and how journalists fact-check and address fake news, revealing the true impact of misinformation and AI-generated content.

Safina
Safina Nabi Published on: 30 Apr, 2024
Amid Increasing Pressure, Journalists in India Practice More Self-Censorship

In a country where nearly 970 million people are participating in a crucial general election, the state of journalism in India is under scrutiny. Journalists face harassment, self-censorship, and attacks, especially under the current Modi-led government. Mainstream media also practices self-censorship to avoid repercussions. The future of journalism in India appears uncertain, but hope lies in the resilience of independent media outlets.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 25 Apr, 2024
Journalism in chains in Cameroon

Investigative journalists in Cameroon sometimes use treacherous means to navigate the numerous challenges that hamper the practice of their profession: the absence of the Freedom of Information Act, the criminalisation of press offenses, and the scare of the overly-broad anti-terrorism law.

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 12 Apr, 2024
The Perils of Journalism and the Rise of Citizen Media in Southeast Asia

Southeast Asia's media landscape is grim, with low rankings for internet and press freedom across the region. While citizen journalism has risen to fill the gaps, journalists - both professional and citizen - face significant risks due to government crackdowns and the collusion between tech companies and authorities to enable censorship and surveillance.

AJR Contributor Published on: 6 Apr, 2024
Orientalism, Imperialism and The Western Coverage of Palestine

Western mainstream media biases and defence of the Israeli narrative are connected to orientalism, racism, and imperialism, serving the interests of Western ruling political and economic elites. However, it is being challenged by global movements aiming to shed light on the realities of the conflict and express solidarity with the Palestinian population.

Joseph Daher
Joseph Daher Published on: 1 Apr, 2024
Ethical Dilemmas of Photo Editing in Media: Lessons from Kate Middleton’s Photo Controversy

Photoshop—an intelligent digital tool celebrated for enhancing the visual appearance of photographs—is a double-edged sword. While it has the power to transform and refine images, it also skillfully blurs the line between reality and fiction, challenging the legitimacy of journalistic integrity and the credibility of news media.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 26 Mar, 2024
Silenced Voices: The Battle for Free Expression Amid India’s Farmer’s Protest

The Indian government's use of legal mechanisms to suppress dissenting voices and news reports raises questions about transparency and freedom of expression. The challenges faced by independent media in India indicate a broader narrative of controlling the narrative and stifling dissenting voices.

Suvrat Arora
Suvrat Arora Published on: 17 Mar, 2024
Targeting Truth: Assault on Female Journalists in Gaza

For female journalists in Palestine, celebrating international women's rights this year must take a backseat, as they continue facing the harsh realities of conflict. March 8th will carry little celebration for them, as they grapple with the severe risks of violence, mass displacement, and the vulnerability of abandonment amidst an ongoing humanitarian crisis. Their focus remains on bearing witness to human suffering and sharing stories of resilience from the frontlines, despite the personal dangers involved in their work.

Fatima Bashir
Fatima Bashir Published on: 14 Mar, 2024
A Woman's Journey Reporting on Pakistan's Thrilling Cholistan Desert Jeep Rally

A Woman's Voice in the Desert: Navigating the Spotlight

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 8 Mar, 2024
Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Silenced Voices and Digital Resilience: The Case of Quds Network

Unrecognized journalists in conflict zones face serious risks to their safety and lack of support. The Quds Network, a Palestinian media outlet, has been targeted and censored, but they continue to report on the ground in Gaza. Recognition and support for independent journalists are crucial.

Yousef Abu Watfe يوسف أبو وطفة
Yousef Abu Watfeh Published on: 21 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Blackout on Imran Khan and PTI: Analysing Pakistan's Election Press Restrictions

Implications and response to media censorship and the deliberate absence of coverage for the popular former Prime Minister, Imran Khan, and his party, Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI), in the media during the 2024 elections in Pakistan.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 14 Feb, 2024
Digital Battlegrounds: The New Broadcasting Bill and Independent Journalism in India

New legislation in India threatens the freedom of independent journalism. The draft Broadcasting Services (Regulation) Bill, 2023 grants the government extensive power to regulate and censor content, potentially suppressing news critical of government policies.

Safina
Safina Nabi Published on: 11 Feb, 2024
Pegasus Spyware: A Grave Threat to Journalists in Southeast Asia

The widespread deployment of spyware such as Pegasus in Southeast Asia, used by governments to target opposition leaders, activists, and journalists, presents significant challenges in countering digital surveillance. This is due to its clandestine operations and the political intricacies involved. The situation underscores the urgent need for international cooperation and heightened public awareness to address these human rights infringements.

AJR Contributor Published on: 5 Feb, 2024
Cameroonian Media Martyrs: The Intersection of Journalism and Activism

Experts and journalists in Cameroon disagree on the relationship between journalism and activism: some say journalism is activism; others think they are worlds apart, while another category says a “very thin” line separate both

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 28 Jan, 2024
Silent Suffering: The Impact of Sexual Harassment on African Newsrooms

Sexual harassment within newsrooms and the broader journalistic ecosystem is affecting the quality and integrity of journalistic work, ultimately impacting the organisation’s integrity and revenue.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 23 Jan, 2024
In-Depth Analysis Reveals Distortion in U.S. Media's Coverage of the Gaza Conflict

A new quantitative analysis by The Intercept reveals the extent of distorted coverage in American media of the Israeli war on Gaza.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 14 Jan, 2024
In the Courtroom and Beyond: Covering South Africa's Historic Legal Case Against Israel at The Hague

As South Africa takes on Israel at the International Court of Justice, the role of journalists in covering this landmark case becomes more crucial than ever. Their insights and reporting bring the complexities of international law to a global audience.

Hala Ahed
Hala Ahed Published on: 12 Jan, 2024
‘We are not going to stop doing journalism’ - reporters defiant after raids on India’s NewsClick

This week’s raid on the offices and homes of NewsClick employees is the latest in a string of attacks on independent news outlets critical of the Indian government

Saurabh Sharma
Saurabh Sharma Published on: 6 Oct, 2023
The French banlieues and their troubled relationship with the media

Discriminatory media coverage of recent unrest in the suburbs of Paris shows that little has changed since the uprisings of 2005

AN
Ahmed Nazif Published on: 28 Sep, 2023