رواية الخبر عبر الفيديو عربيا؛ بين الإبهار البصري وجودة المحتوى الصحفي

رواية الخبر عبر الفيديو عربيا؛ بين الإبهار البصري وجودة المحتوى الصحفي

بظهور ما اصطلح على تسميتها بمواقع التواصل الاجتماعي حدث تغير كبير في حرفة الصحافة؛ حيث اتسمت المحتويات الصحفية التي أصبحت تنشر على هذه المواقع بتحررها من القوالب التقليدية في عرض المعلومة، واستخدامها لقوالب جديدة تتميز بقصر مدتها وحجم من الإبهار البصري في عرضها للمعلومات. هذه القوالب أثارت العديد من التساؤلات، لعل أبرزها قيمة المحتوى الصحفي المنشور في تلك القوالب مقارنة بحجم الإبهار البصري الموجود فيها، وأي منهما هو الغالب على المحتويات الصحفية المنشورة.

شبكة الجزيرة الإعلامية أطلقت في العام 2014 منصة إخبارية تتقارب مع هذه القوالب الجديدة وهي منصة AJ . المنصة في إطلاقها الأول كانت باللغة الإنجليزية ثم توسّعت لتشمل منصات بكل من اللغة العربية والفرنسية والإسبانية. ومن هنا جاءت هذه الدراسة لتختبر قيمة المحتوى الصحفي الموجود في المحتوى الذي تبثه AJ عربي، وفيما إذا كان ذلك المحتوى يلتزم بالمعايير الصحفية في التغطية الإخبارية ولا يكتفي فقط بالإبهار البصري.

اعتمدت هذه الدراسة على تحليل كمّي لعينة من المواد المنشورة على منصة AJ عربي خلال شهر ديسمبر 2017 حيث بلغ عدد العينة 41 مادة.

وخلصت نتائج التحليل إلى أن منصة AJ عربي حافظت إلى حد كبير على قيمة الصحافة المهنية في المواد التي حللتها الدراسة، من خلال حرصها على تنويع مصادر الأخبار وعرض كافة وجهات النظر الممكنة في عدد كبير من القصص الإخبارية.

لتحميل الدراسة كاملة، الرجاء الضغط على الأيقونة يسار الصفحة.

 

More Articles

‘Heroes’ and ‘worthy’ refugees - the hypocrisy of Western media over Ukraine

While news anchors marvel at how refugees from Ukraine are ‘just like us’ and glorify women taking up Kalashnikovs against Russian invaders, we compare their treatment with that of Syrian and Afghan refugees, and Palestinian resistors

Azraa
Azraa Muthy Published on: 28 Feb, 2022
Planning and pitching refugee stories

In part three of our series on covering refugee stories, we look at best practice when it comes to planning and pitching to editors. 

Kareem
Kareem Shaheen Published on: 29 Nov, 2021
Why language matters when we report refugee stories

As tragedy strikes in the English Channel and the refugee crisis mounts at the Polish border, we examine why it is so important to use the correct language when covering refugee stories. Part two of our series.

Kareem
Kareem Shaheen Published on: 25 Nov, 2021
Leaks - a badly behaved guest in the newsroom

The recent 'Facebook Files' - revelations about the inner workings of the tech giant published by the Wall Street Journal - were based on leaked internal information. But while leaks can be a valuable source of information for journalists, they can also be used to manipulate them.

A picture of the author, Ayuob Errimi.
Ayoub Errimi Published on: 21 Sep, 2021
Risking their lives on the frontlines, journalists in Brazil’s favelas struggle for recognition

By all measures, journalists from Rio’s favelas are among the bravest war reporters in the world, facing a constant threat of violence from all directions. Still, favela journalists continue human rights violations and serve their community.

A picture of the author, Daniel Avelar, wearing a black and white checkered scarf.
Daniel Avelar Published on: 11 Mar, 2021