الفيديوهات الإخبارية الإلكترونية تغير المعادلة

الفيديوهات الإخبارية الإلكترونية تغير المعادلة

بين القصة المفعمة بالمشاعر الإنسانية والعاطفية والقصة المبنية على حقائق وأرقام جامدة تدور الحكاية.. حكاية إنتاج فيديوهات إخبارية إلكترونية تقدم الموضوعات بنكهة جديدة شكلا ومضمونا.. فما حكاية تلك الفيديوهات؟

 تفاصيل الحكاية يرويها معهد "رويترز" لدراسة الصحافة، حيث سعى إلى الوقوف على أكثر الفيديوهات الإخبارية جذبا للجمهور، وطبيعة القيم التي تؤثر فيه أكثر من غيرها وجاء الرد سريعا من خلال الفيديوهات العاطفية التي تحمل قيما إنسانية واجتماعية تحقق بها مشاهدات أعلى من غيرها.

معهد "رويترز" أعد دراسة حديثة رصد في إطارها الفيديوهات الإخبارية العشرة (Top Ten) الأكثر مشاهدة خلال شهر فبراير/شباط الماضي عبر منصة الفيسبوك ليتبين أن سبعة منها تُبرز القيم الإخبارية العاطفية وثلاثة تركز على القيم الإخبارية الواقعية (الأخبار الجادة).

ومن بين أشهر الفيديوهات الإخبارية مشهد بثته شبكة "سي إن إن" الإخبارية لأم تستمع إلى نبضات قلب ابنها خلال عملية جراحية، أما المشهد الأخر فكان لامرأة تبلغ من العمر 106  عاما وهي تزور البيت الأبيض وتظهر انفعالاتها وردود أفعالها الإنسانية.

بينما فيديو إخباري (أخبار جادة) نشرته "هافينغتون بوست" يتحدث عن مبادرة تنظيف المحيط لم يحظ باهتمامات مماثلة لما حظيت به الفيديوهات السابقة وغيرها، حيث تربع على عرش الفيديوهات غير العاطفية والإنسانية وفق رؤية وتقييم المشاهدين.

فيديوهات للمنصات الاجتماعية

وأظهرت الدراسة أن الإقبال على مشاهدة الفيديوهات الإخبارية عبر المنصات الإلكترونية وخاصة الاجتماعية منها سيشهد تزايدا كبيرا في المستقبل القريب، متوقعة أن تحظى هذه الفيديوهات على الجزء الأهم في المشهد الإعلامي العالمي، لكن دون أن تحل محل الأخبار والقصص النصية.

دراسة "رويترز" التي حملت عنوان "مستقبل الفيديوهات الإخبارية الإلكترونية" مبنية على معلومات ميدانية من مصادر ذات علاقة بإنتاج واستهلاك الفيديوهات الإخبارية عبر أكثر من 30 مقابلة مع مسؤولين في مؤسسات إخبارية موزعين على 26 دولة في أوروبا وأميركا الشمالية.

تساؤلات عدة طرحتها عبر مقابلاتها المعمقة مع خبراء الإعلام حول العالم، تركز أهمها حول مدى توجه المشاهدين إلى متابعة الفيديوهات الإخبارية، ومستقبل تلك الفيديوهات على ضوء الشكل والمضمون والأنواع والمنصات الاجتماعية التي تنشرها والإيرادات المتحققة جراء إعلانات "ما قبل التشغيل".

هذه النتائج أحدثت انقلابا لدى العديد من الناشرين والمسؤولين الإعلاميين الذين بدأوا بالتوجه نحو إنتاج فيديوهات إخبارية إلكترونية وفق 79% من قادة المؤسسات الإعلامية الذين استطلعت الدراسة آراءهم، في وقت بدأت فيه العديد من المؤسسات الإخبارية الكبرى مرحلة تجريبية للتعامل مع تلك الفيديوهات لمواكبة احتياجات المشاهدين المتزايدة نحوها.

وقد شهدت السنوات القليلة الماضية ذروة استخدام الفيديو على الإنترنت، بفعل التحسينات التقنية ومبادرات المنصات الاجتماعية مثل الفيسبوك، واستثمار شركات إعلامية في مجال إنتاج أنماط جديدة من القصص الإخبارية المرئية عبر شبكة الإنترنت.

لكن من غير المتوقع حاليا وجود أشكال أخرى مثل الفيديوهات لحل المشكلات الأساسية التي تواجه صناعة الأخبار في العالم وفق الخبراء وقادة المؤسسات الإعلامية في العالم.

نتاج التكنولوجيا الحديثة

وبينت النتائج أن التكنولوجيا الحديثة تقود الفيديوهات الإخبارية إلى صدارة صناعة الأخبار، لتتكامل مع المنصات الاجتماعية والمواقع الإلكترونية المهتمة بنشر وتسويق الفيديوهات، وتتلاقى مع اهتمامات الناشرين وتطلعات المشاهدين.

وتراوحت نسبة مشاهدي الفيديوهات الإخبارية الإلكترونية إلى 75% ممن شملهم استطلاع "رويترز" من 26 دولة بدرجة تتراوح ما بين (أحيانا – نادرا)، فيما أبدى 2.5% من مستخدمي المواقع الإلكترونية عدم اهتمامهم بمتابعتها، في وقت أمضى فيه نحو 97.5? من وقت متابعتهم للمواقع الإلكترونية على قراءة النصوص الإخبارية.

بعد وقوع هجمات باريس "الإرهابية" ازداد الإقبال على مشاهدة الفيديوهات الإخبارية الإلكترونية لمتابعة التطورات حيث تضاعفت نسبة المشاهدين من 10% في الأوضاع الطبيعية إلى نحو 22%، وعزت الدراسة السبب إلى أن هذه الفيديوهات قدمت تغطية إخبارية متميزة وقصصاً مرتبطة بتداعيات الهجمات.

العديد من الناشرين الذين تم مقابلتهم خلال الدراسة ذكروا أن نسبة المشاهدة الأكبر اليوم للفيديوهات الإخبارية تتم من خلال المنصات الاجتماعية مثل الفيسبوك، حيث تراوحت نسبة مشاهدة الفيديوهات الإخبارية عبر تلك المنصات ما بين 75-100  مليون مشاهدة وهو ما يفوق كل التوقعات، ورغم ذلك يوجد عدد آخر من الفيديوهات لا تحظى بنسبة مشاهدة جيدة على الأقل.

ولاحظت الدراسة أن نمو الفيديوهات الإخبارية الإلكترونية لا يزال "بطيئا" في عدة دول كبرى خلال الأعوام 2014-2015 وهو ما يوضحه الشكل الآتي:

-
استخدام الفيديوهات الإخبارية الإلكترونية في أكثر من بلد خلال الأعوام 2014 و2015 و2016 حسب دراسة أجراها معهد رويترز.

ومن أهم أسباب عدم متابعة الفيديوهات الإخبارية وفق ما ذكر قطاع عريض من الجمهور:

• تفضيلهم القراءة على المشاهدة.

• الانزعاج من إعلانات ما قبل تشغيل الفيديوهات.

• الحاجة إلى وقت أطول للتحميل بسبب سرعات الإنترنت المتباينة بين الدول.

• تفضيل المشاهدة عبر شاشات أكبر من شاشات الأجهزة المحمولة.

• احتياجات التشغيل لبعض البرامج أحيانا.

• عدم إضافة قيم جديدة للقصة الإخبارية النصية.

فيديوهات بمواصفات خاصة

وحول مواصفات إنتاج الفيديوهات الإخبارية؛ أظهرت الدراسة أن معظم الفيديوهات المتميزة ذات نسب المشاهدة العالية تميل إلى المدة الزمنية القصيرة بحيث تكون غالبا أقل من دقيقة، وبدون صوت حقيقي للأحداث مع وجود عناوين ومعلومات فرعية لشرح بعض زوايا الموضوع، كما يتم فيها التركيز على الأخبار الخفيفة والمسلية (في الأوقات العادية) التي تتوافر فيها العناصر الإنسانية والعاطفية القوية لجذب اهتمام المشاهد بقوة أكبر.

وبالنظر إلى الأهمية المتزايدة لوسائل الإعلام الاجتماعي كمصدر للأخبار، تؤثر مثل هذه الفيديوهات على محتوى وطبيعة التغطية الإخبارية بشكل عام.

هذا الاتجاه يدعم فكرة أن محتوى الفيديوهات عبر المنصات الاجتماعية يجب أن يتميز بقيم إخبارية خاصة مثل إثارة الاهتمام والعواطف إلى جانب رسالته الإيجابية ومضمونه البناء.

وعلى صعيد الشكل والمحتوى، فإن العديد من المؤسسات الإعلامية بدأوا ينتقلون من وسائل الإنتاج التقليدية إلى وسائل أكثر تطورا في مجال الفيديوهات الإخبارية على شاكلة منصة الجزيرة التفاعلية AJ التي تتميز فيديوهاتها بوجود نصوص خفيفة وقصر مدتها الزمنية علاوة على مقدمتها المثيرة لاهتمام الجمهور وجذب أنظاره إليها.

وتبين من خلال المقابلات مع قادة المؤسسات الإعلامية أن عددا من مؤسساتهم لا يضم سوى شخص أو اثنين فقط مختصين بإنتاج الفيديوهات الإخبارية، فيما مؤسسات أخرى تضم فريق عمل متخصص في إنتاج تلك الفيديوهات، في وقت يسعى فيه القائمون على المؤسسات الإعلامية إلى إدماج الفيديوهات الإخبارية في إنتاجهم الإعلامي المتنوع، رغم التحديات والضغوطات المتزايدة التي تواجه ذلك.

تحديات المستقبل

من الملاحظ أن الصحف بدأت إنتاج برامج تلفزيونية بمواصفات خاصة، ومن أشهرها: صحيفة واشنطن بوست ونيويورك تايمز، وشبيغل الألمانية، وول ستريت جورنال، إضافة إلى صحيفة فاينانشال تايمز.

لكن التحدي الأكبر أمام المؤسسات الإعلامية يبقى زيادة العائدات المالية بفعل الإعلانات أو على أقل تقدير ضمان عدم تراجعها، على عكس المواقع الإلكترونية التي يمكنها تحقيق عائدات مالية كبيرة من الإعلانات وهو ما يدفع قادة المؤسسات الإعلامية حاليا لإنشاء نظام رعاية أو إنتاج محتوى له علامة تجارية مميزة.

وتنظر دراسة رويترز بحذر شديد لخلق آليات جديدة لإنتاج الفيديوهات الإخبارية الإلكترونية على المدى البعيد، في ظل تنامي صناعة الفيديوهات الإخبارية خاصة في بعض المجالات مثل الرياضة ونمط الحياة وغيرها.

فالفيديوهات الإخبارية التي تضيف البعد الدرامي والفورية تحظى بإقبال المشاهدين وتفاعلهم الواسع معها عبر المنصات الإلكترونية المختلفة.

 وعلى الرغم من احتياجات المؤسسات الإعلامية للابتكار والإبداع في شكل ومضمون الإنتاج على مدى السنوات القليلة المقبلة، فإنه يصعب أن ترى الفيديو يحل مكان النص المتعلق بالقصص والتحاليل المعمقة وبالتالي فإنه لن يحل مشكلة صناعة الأخبار التي تشهد تطورا ليس له حدود.

توقعات الخبراء تشير إلى أن مشاهدة الفيديوهات الإخبارية سيزداد باضطراد مع زيادة اعتماد الجمهور على الأجهزة المحمولة لمتابعة الأخبار ولسرعتها الفائقة ورخص ثمنها واتساع شاشاتها بما يسهل عملية القراءة والمشاهدة، لافتين إلى أن 41% يعتقدون أن قراءة المقالات والقصص المطبوعة يبقى أسرع وأكثر ملاءمة من مشاهدة الأخبار على الإنترنت، فيما يرى 19%  أن الفيديوهات الإلكترونية لم تضف قيمة جديدة على القصة الإخبارية النصية وهو ما يعني أن تطور التكنولوجيا وطرق تسويق الإنتاج الإخباري لا يعد كافيا للتعامل مع تلك التحديات.

ويخلص معدو الدراسة إلى أن تنامي صناعة الفيديوهات الإخبارية لا يزال في "بدايات مبكرة، فالتكنولوجيا الحديثة مثل التصوير بتقنية 360 درجة يمكن أن تغير الكثير من المعادلات على أرض الواقع" في ظل الانتشار الواسع للفيديوهات المنتجة من خلال الأجهزة المحمولة لشبان صغار السن وهو ما يمثل بارقة أمل للمستقبل مع وجود مؤشرات إيجابية على تنامي الإعلانات المرافقة لها.

 

More Articles

Monitoring of Journalistic Malpractices in Gaza Coverage

On this page, the editorial team of the Al Jazeera Journalism Review will collect news published by media institutions about the current war on Gaza that involves disinformation, bias, or professional journalistic standards and its code of ethics.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 12 Jun, 2024
A Report on Systematic Retaliation Against Journalists Criticizing the War on Gaza

A report from the National Writers Union details incidents and testimonies about approximately 100 journalists who faced retaliatory actions from their institutions due to their positions on the ongoing Israeli war on Gaza and their public criticism of the mainstream Western media's failure to adequately cover this war.

Mohammad Zeidan
Mohammad Zeidan Published on: 27 May, 2024
Press Freedom in Multiple EU Countries on the "Verge of Collapse" Reports Show

The European Civil Liberties Union's Media Freedom 2024 report highlights a decline in press freedom and media pluralism in several EU countries, with calls for comprehensive reforms. The report also points out biases in Western media coverage of the Israeli offensive in Gaza, including restrictions on certain terms and unbalanced reporting. It raises concerns about diminishing media pluralism, journalist prosecution and surveillance, and declining public trust in the media.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 13 May, 2024
Elections and Misinformation – India Case Study

Realities are hidden behind memes and political satire in the battle for truth in the digital age. Explore how misinformation is influencing political decisions and impacting first-time voters, especially in India's 2024 elections, and how journalists fact-check and address fake news, revealing the true impact of misinformation and AI-generated content.

Safina
Safina Nabi Published on: 30 Apr, 2024
Amid Increasing Pressure, Journalists in India Practice More Self-Censorship

In a country where nearly 970 million people are participating in a crucial general election, the state of journalism in India is under scrutiny. Journalists face harassment, self-censorship, and attacks, especially under the current Modi-led government. Mainstream media also practices self-censorship to avoid repercussions. The future of journalism in India appears uncertain, but hope lies in the resilience of independent media outlets.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 25 Apr, 2024
Journalism in chains in Cameroon

Investigative journalists in Cameroon sometimes use treacherous means to navigate the numerous challenges that hamper the practice of their profession: the absence of the Freedom of Information Act, the criminalisation of press offenses, and the scare of the overly-broad anti-terrorism law.

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 12 Apr, 2024
The Perils of Journalism and the Rise of Citizen Media in Southeast Asia

Southeast Asia's media landscape is grim, with low rankings for internet and press freedom across the region. While citizen journalism has risen to fill the gaps, journalists - both professional and citizen - face significant risks due to government crackdowns and the collusion between tech companies and authorities to enable censorship and surveillance.

AJR Contributor Published on: 6 Apr, 2024
Orientalism, Imperialism and The Western Coverage of Palestine

Western mainstream media biases and defence of the Israeli narrative are connected to orientalism, racism, and imperialism, serving the interests of Western ruling political and economic elites. However, it is being challenged by global movements aiming to shed light on the realities of the conflict and express solidarity with the Palestinian population.

Joseph Daher
Joseph Daher Published on: 1 Apr, 2024
Ethical Dilemmas of Photo Editing in Media: Lessons from Kate Middleton’s Photo Controversy

Photoshop—an intelligent digital tool celebrated for enhancing the visual appearance of photographs—is a double-edged sword. While it has the power to transform and refine images, it also skillfully blurs the line between reality and fiction, challenging the legitimacy of journalistic integrity and the credibility of news media.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 26 Mar, 2024
Silenced Voices: The Battle for Free Expression Amid India’s Farmer’s Protest

The Indian government's use of legal mechanisms to suppress dissenting voices and news reports raises questions about transparency and freedom of expression. The challenges faced by independent media in India indicate a broader narrative of controlling the narrative and stifling dissenting voices.

Suvrat Arora
Suvrat Arora Published on: 17 Mar, 2024
Targeting Truth: Assault on Female Journalists in Gaza

For female journalists in Palestine, celebrating international women's rights this year must take a backseat, as they continue facing the harsh realities of conflict. March 8th will carry little celebration for them, as they grapple with the severe risks of violence, mass displacement, and the vulnerability of abandonment amidst an ongoing humanitarian crisis. Their focus remains on bearing witness to human suffering and sharing stories of resilience from the frontlines, despite the personal dangers involved in their work.

Fatima Bashir
Fatima Bashir Published on: 14 Mar, 2024
A Woman's Journey Reporting on Pakistan's Thrilling Cholistan Desert Jeep Rally

A Woman's Voice in the Desert: Navigating the Spotlight

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 8 Mar, 2024
Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Silenced Voices and Digital Resilience: The Case of Quds Network

Unrecognized journalists in conflict zones face serious risks to their safety and lack of support. The Quds Network, a Palestinian media outlet, has been targeted and censored, but they continue to report on the ground in Gaza. Recognition and support for independent journalists are crucial.

Yousef Abu Watfe يوسف أبو وطفة
Yousef Abu Watfeh Published on: 21 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Blackout on Imran Khan and PTI: Analysing Pakistan's Election Press Restrictions

Implications and response to media censorship and the deliberate absence of coverage for the popular former Prime Minister, Imran Khan, and his party, Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI), in the media during the 2024 elections in Pakistan.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 14 Feb, 2024
Digital Battlegrounds: The New Broadcasting Bill and Independent Journalism in India

New legislation in India threatens the freedom of independent journalism. The draft Broadcasting Services (Regulation) Bill, 2023 grants the government extensive power to regulate and censor content, potentially suppressing news critical of government policies.

Safina
Safina Nabi Published on: 11 Feb, 2024
Pegasus Spyware: A Grave Threat to Journalists in Southeast Asia

The widespread deployment of spyware such as Pegasus in Southeast Asia, used by governments to target opposition leaders, activists, and journalists, presents significant challenges in countering digital surveillance. This is due to its clandestine operations and the political intricacies involved. The situation underscores the urgent need for international cooperation and heightened public awareness to address these human rights infringements.

AJR Contributor Published on: 5 Feb, 2024
Cameroonian Media Martyrs: The Intersection of Journalism and Activism

Experts and journalists in Cameroon disagree on the relationship between journalism and activism: some say journalism is activism; others think they are worlds apart, while another category says a “very thin” line separate both

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 28 Jan, 2024
Silent Suffering: The Impact of Sexual Harassment on African Newsrooms

Sexual harassment within newsrooms and the broader journalistic ecosystem is affecting the quality and integrity of journalistic work, ultimately impacting the organisation’s integrity and revenue.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 23 Jan, 2024
In-Depth Analysis Reveals Distortion in U.S. Media's Coverage of the Gaza Conflict

A new quantitative analysis by The Intercept reveals the extent of distorted coverage in American media of the Israeli war on Gaza.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 14 Jan, 2024
In the Courtroom and Beyond: Covering South Africa's Historic Legal Case Against Israel at The Hague

As South Africa takes on Israel at the International Court of Justice, the role of journalists in covering this landmark case becomes more crucial than ever. Their insights and reporting bring the complexities of international law to a global audience.

Hala Ahed
Hala Ahed Published on: 12 Jan, 2024
‘We are not going to stop doing journalism’ - reporters defiant after raids on India’s NewsClick

This week’s raid on the offices and homes of NewsClick employees is the latest in a string of attacks on independent news outlets critical of the Indian government

Saurabh Sharma
Saurabh Sharma Published on: 6 Oct, 2023
The French banlieues and their troubled relationship with the media

Discriminatory media coverage of recent unrest in the suburbs of Paris shows that little has changed since the uprisings of 2005

AN
Ahmed Nazif Published on: 28 Sep, 2023