كيف يمكن لتدقيق المعلومات أن يكون سلاحًا ضد الرواية الإسرائيلية؟

كيف يمكن لتدقيق المعلومات أن يكون سلاحًا ضد الرواية الإسرائيلية؟

 

البحث عن الشرعية الأخلاقية لارتكاب جرائم حرب.. هذا ما يمكن أن نلخص به من رحلة رواية إسرائيلية زائفة خلال الحرب الأخيرة على قطاع غزة زعمت ارتكاب الفلسطينيين لأعمال وحشية كمسوغ لجرائم إبادة جماعية تقوم بها إسرائيل. لكن يبدو أن المنظومة الإعلامية التي روجت تلك الرواية - على نطاق واسع - لم تنتبه لظهور لسلاح جديد وهو "مدققو المعلومات" الذين تمكنوا من كشف زيف الرواية، وساهموا في نزع الشرعية الأخلاقية عن جرائم الحرب التي ترتكبها إسرائيل بحق الفلسطينيين في غزة، ليبرز هنا سؤال هام: هل انتهى عصر الأكاذيب السياسية الكبرى التي تُشرعن جرائم الحرب؟

 

استفاق العالم يوم 10 أكتوبر/ تشرين الأول على رواية تتصاعد على نحو سريع حول قيام مقاتلي حركة "حماس" بقتل وقطع رؤوس أطفال في مستوطنات غلاف غزة خلال الهجوم الذي شنته الحركة صباح يوم 7 أكتوبر/ تشرين الأول 2023. انطلقت الرواية من تصريح أدلى به جندي إسرائيلي، يدعى ديفيد بن صهيون، نائب قائد الوحدة 71 من جيش الاحتلال، ونقلته قناة i24 الإسرائيلية، وكررته المراسلة نيكول زيديك عبر القناة وحسابات مواقع التواصل الاجتماعي، قبل أن تقرنه بتصريحات أخرى تفيد بأن عدد الأطفال القتلى بلغ نحو 40 طفلًا، لتبدأ الروايتان بالتداخل والانتشار على نطاق واسع على منصات إعلامية كبرى أبرزها سي أن أن، وفوكس نيوز، إذ قدمت وسائل الإعلام الخبر على أن حماس قتلت وقطعت رؤوس نحو 40 طفلا إسرائيليًا، دون أن تقوم أي من تلك المؤسسات بالبحث حول الأدلة على هذا الادعاء الذي لم يكن مُدّعمًا بصور أو مقاطع فيديو تثبت صحته، ولم يتمكن أي مصور ميداني في إسرائيل أن يقدم دليلًا على تلك الرواية.

تبع الانتشار الإعلامي للرواية تبني سياسي لها، إذ زعم الرئيس الأمريكي "جو بايدن" اطلاعه على صور توثق تلك الجرائم، كما ردد مسؤولون إسرائيليون هذه الرواية، إلا أن جهودًا من صحفيين ومدققي معلومات كشفت زيف الرواية مبكرًا.

لا يمكن الجزم بهوية أول من شكك في تلك الرواية، وأشار إلى عدم وجود أدلة، على الرغم من اعتماد منصة Politifact على شهادات كل من الصحفي الفرنسي Samuel Forey، والصحفي الإسرائيلي Oren Ziv، اللذين نفيا يوم 11 أكتوبر/ تشرين الأول توثيقهما لقطع رؤوس أطفال خلال جولتهما الإعلامية الميدانية برفقة جنود الاحتلال في المناطق التي تعرضت لهجوم من مقاتلي حماس، وأن الشهادات الميدانية للجنود الإسرائيليين والمسعفين لم تتطابق مع هذا الادعاء.

إلا أنه بمزيد من البحث يظهر أن العديد من الصحفيين ومدققي المعلومات بدؤوا في التشكيك في تلك الرواية منذ اليوم الأول، ومن أبرزهم الصحفي الاستقصائي الأمريكي Adam Elmahrek، الذي كتب على حسابه على موقع إكس (تويتر سابقا) يوم 10 أكتوبر/ تشرين الأول: "يبدو أن المصدر الوحيد لـ "قطع حماس رؤوس الأطفال" هو الجيش الإسرائيلي، المعروف على نطاق واسع بنشر الأكاذيب والمعلومات المضللة.. أيها الصحفيون، هذا هو ضباب الحرب. سترون جميع أنواع الادعاءات. لا تضخموا المعلومات المثيرة التي لم يُتحقق منها".

 المنظومة الإعلامية التي روجت لارتكاب الفلسطنيين أعمال وحشية لم تنتبه لظهور لسلاح جديد وهو "مدققو المعلومات" الذين كشفوا زيف الرواية، وساهموا في نزع الشرعية الأخلاقية عن جرائم الحرب التي ترتكبها إسرائيل، ليبرز هنا سؤال هام: هل انتهى عصر الأكاذيب السياسية الكبرى التي تُشرعن جرائم الحرب؟

لم يكتف "آدم" بذلك المنشور، بل أتبعه بمنشور آخر حذر فيه من الأكاذيب الكبرى التي استخدمت في حروب سابقة، إذ كتب عبر حسابه على موقع إكس: "صدام حسين لديه أسلحة الدمار الشامل!".. "العراقيون يلقون الأطفال من الحاضنات!".. "شيرين أبو عاقلة كانت محاطة بالمسلحين ووقعت في مرمى النيران!".. نحن الآن في فترة تنتشر فيها المعلومات المضللة كالنار في الهشيم.

أعقب إشارات آدم وعدد من الصحفيين ومدققي المعلومات إلى افتقار الرواية الإسرائيلية إلى الأدلة نشاط مكثف من منصات تدقيق المعلومات، التي كشف كثير منها - عربية وأجنبية - عن عدم صحة الرواية، وأن أول من أطلقها هو جندي إسرائيلي معروف بكونه مستوطناً ينتمي إلى مجموعة متطرفة.

يمكننا القول بأن الحرب الراهنة على غزة هي أول حرب يتمكن فيها الصحفيون ومدققو المعلومات من دحض رواية سياسية تمثل غطاء لجرائم الحرب، ليصبح تدقيق المعلومات أحد أهم الأسلحة الأخلاقية في مواجهة الحملات السياسية التي تسوّغ جرائم الحرب.

فبعد تأييد غربي حكومي وإعلامي واسع لإسرائيل في أول أيام الحرب على غزة نتيجة الصدمة التي خلّفتها تلك الرواية الزائفة، ظهرت ردود أفعال شعبية مختلفة، وبدأت تتصاعد الأصوات الشعبية في الغرب لرفض القصف الإسرائيلي للمدنيين في غزة، واتهامات لإسرائيل بتزييف الواقع لتسويغ جرائمها، لتتسع  هذه الموجة بشكل متدرج، ويخرج مئات الآلاف في عدد من الدول الأوروبية وأمريكا لرفض العدوان الإسرائيلي على غزة.  لقد أدت ردود الفعل إلى إقالة وزيرة الداخلية في بريطانيا التي فشلت في إقناع جهاز الشرطة لمنع أكبر تظاهرة مناهضة لإسرائيل شهدتها لندن عبر تاريخها لتخرج بعد ذلك، وتصف جهاز الشرطة بأنه منحاز، قبل إقالتها. ويمكن أن نصف الاحتجاجات حاليًا بأنها أكبر احتجاج شعبي تشهده الدول الغربية ضد إسرائيل لا يمكن أن ننكر أن كشف زيف الرواية الإسرائيلية هو أحد أهم دعائمه.

"يبدو أن المصدر الوحيد لـ "قطع حماس رؤوس الأطفال" هو الجيش الإسرائيلي، المعروف على نطاق واسع بنشر الأكاذيب والمعلومات المضللة.. أيها الصحفيون، هذا هو ضباب الحرب. سترون جميع أنواع الادعاءات. لا تضخموا المعلومات المثيرة التي لم يُتحقق منها".

لم ولن يكون ما صنعه مدققو المعلومات في الحرب سهلًا، ولكنه يدفعنا لتأمل مشهد هام مقرون بسؤال: ما هو مستقبل "مدققو المعلومات" في العالم، وفي المنطقة العربية بشكل خاص بعد هذه الحرب؟ لقد أصبح واضحًا أن مدققي المعلومات المستقلين هم حجر عثرة أمام الحملات السياسية المضللة، فلم يعد من السهل على الشبكات الإخبارية الكبرى أن تمارس انحيازها بشكل مريح، ولم يعد من الممكن للسياسيين أن يمارسوا التضليل دون كشفه، وهو ما يجعل الفترة القادمة أكثر صعوبة.

في أمريكا، التي تم تصنيفها عام 2023 في المرتبة 45 عالميًا في الحريات الصحفية من منظمة "مراسلون بلا حدود"، شنت عدد من الصحف الموالية للحزب الجمهوري هجومًا حادًا منذ بضعة أشهر على مدققي المعلومات، متهمة إياهم بالانحياز لصالح الديمقراطيين، في مقال ما إن نشرته مجلة The free bacon، حتى انتشر بشكل كبير بين وسائل إعلام يمينية هناك، في محاولة للتأثير في الصورة الذهنية لنشاط مدققي المعلومات، وإفقادهم المصداقية التي عملوا على بنائها خلال العقد الأخير.

لا نتوقع أن يكون الحال أفضل في المنطقة العربية، التي "تزخر" بحالات من الاضطراب السياسي الكبير، ورغم ضعف الموارد يقوم مدققو المعلومات بجهود كبيرة لكشف حملات التضليل السياسي، ظهرت بجلاء خلال الحرب على غزة، إلا أنهم يواجهون تضييقيات، كان أبرزها اعتقال مدقق المعلومات المصري كريم أسعد بعد قيام منصة "متصدقش" التي يعمل فيها بكشف تفاصيل حول قضية فساد يتورط فيها عسكريون سابقون في مصر.

ومع اقتراب الانتخابات الرئاسية في عدد من البلدان العربية منها مصر وتونس وموريتانيا، فضلًا عن النزاعات المسلحة في عدد آخر من البلدان مثل السودان واليمن وسوريا،  وأجواء الحرب في فلسطين،  يبرز مدققو المعلومات العرب كفرسان رهان لمواجهة حملات التضليل السياسي، إلا أنه يضعهم أيضًا كأهداف محتملة للحكومات والسياسيين، بين التشويه والملاحقة الأمنية.

يمكننا القول بأن الحرب الراهنة على غزة هي أول حرب يتمكن فيها الصحفيون ومدققو المعلومات من دحض رواية سياسية تمثل غطاء لجرائم الحرب، ليصبح تدقيق المعلومات أحد أهم الأسلحة الأخلاقية في مواجهة الحملات السياسية التي تسوّغ جرائم الحرب.

برزت في السنوات الأخيرة جهود لتنظيم عمل مدققي المعلومات بالمنطقة، من خلال إنشاء الشبكة العربية لمدققي المعلومات، فضلًا عن جهود الشبكة الأفريقية لمدققي المعلومات، إلا أنها تظل في إطار التدريب والتنسيق، الذي يمثل في الواقع دعمًا كبيرًا لمنصات تدقيق المعلومات التي تفتقر إلى الموارد والدعم. ولكن مع تصاعد الخطر المحتمل على العاملين بهذا المجال يجب البدء في أفكار أكثر فاعلية لتوفير الحماية لمدققي المعلومات، خاصة مع عدم اكتراث نقابات الصحفيين في المنطقة العربية بمدققي المعلومات، وعدم الاعتراف بهم كجزء من المجتمع المهني للصحفيين. لذلك، فإن أهم ما يجب أن تناقشه غرف الأخبار والمنظمات المهنية العربية حاليًا هو كيف يمكن دعم جهود مدققي المعلومات باعتبارهم سلاحاً مهنياً أخلاقياً فعالا في مواجهة حملات التضليل السياسي، وكيف يمكن توفير الحماية اللازمة لهم ليتمكنوا من أداء دورهم بفاعلية؟

 

 

More Articles

Fighting Misinformation and Disinformation to Foster Social Governance in Africa

Experts in Africa are using various digital media tools to raise awareness and combat the increasing usage of misinformation and disinformation to manipulate social governance.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 22 May, 2024
"I Am Still Alive!": The Resilient Voices of Gaza's Journalists

The Israeli occupation has escalated from targeting journalists to intimidating and killing their families. Hisham Zaqqout, Al Jazeera's correspondent in Gaza talks about his experience covering the war and the delicate balance between family obligations and professional duty.

Hisham Zakkout Published on: 15 May, 2024
Under Fire: The Perilous Reality for Journalists in Gaza's War Zone

Journalists lack safety equipment and legal protection, highlighting the challenges faced by journalists in Gaza. While Israel denies responsibility for targeting journalists, the lack of international intervention leaves journalists in Gaza exposed to daily danger.

Linda Shalash
Linda Shalash Published on: 9 May, 2024
Elections and Misinformation – India Case Study

Realities are hidden behind memes and political satire in the battle for truth in the digital age. Explore how misinformation is influencing political decisions and impacting first-time voters, especially in India's 2024 elections, and how journalists fact-check and address fake news, revealing the true impact of misinformation and AI-generated content.

Safina
Safina Nabi Published on: 30 Apr, 2024
Amid Increasing Pressure, Journalists in India Practice More Self-Censorship

In a country where nearly 970 million people are participating in a crucial general election, the state of journalism in India is under scrutiny. Journalists face harassment, self-censorship, and attacks, especially under the current Modi-led government. Mainstream media also practices self-censorship to avoid repercussions. The future of journalism in India appears uncertain, but hope lies in the resilience of independent media outlets.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 25 Apr, 2024
The Privilege and Burden of Conflict Reporting in Nigeria: Navigating the Emotional Toll

The internal struggle and moral dilemmas faced by a conflict reporter, as they grapple with the overwhelming nature of the tragedies they witness and the sense of helplessness in the face of such immense suffering. It ultimately underscores the vital role of conflict journalism in preserving historical memory and giving a voice to the voiceless.

Hauwa Shaffii Nuhu
Hauwa Shaffii Nuhu Published on: 17 Apr, 2024
Journalism in chains in Cameroon

Investigative journalists in Cameroon sometimes use treacherous means to navigate the numerous challenges that hamper the practice of their profession: the absence of the Freedom of Information Act, the criminalisation of press offenses, and the scare of the overly-broad anti-terrorism law.

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 12 Apr, 2024
The Perils of Journalism and the Rise of Citizen Media in Southeast Asia

Southeast Asia's media landscape is grim, with low rankings for internet and press freedom across the region. While citizen journalism has risen to fill the gaps, journalists - both professional and citizen - face significant risks due to government crackdowns and the collusion between tech companies and authorities to enable censorship and surveillance.

AJR Contributor Published on: 6 Apr, 2024
Silenced Voices: The Battle for Free Expression Amid India’s Farmer’s Protest

The Indian government's use of legal mechanisms to suppress dissenting voices and news reports raises questions about transparency and freedom of expression. The challenges faced by independent media in India indicate a broader narrative of controlling the narrative and stifling dissenting voices.

Suvrat Arora
Suvrat Arora Published on: 17 Mar, 2024
Targeting Truth: Assault on Female Journalists in Gaza

For female journalists in Palestine, celebrating international women's rights this year must take a backseat, as they continue facing the harsh realities of conflict. March 8th will carry little celebration for them, as they grapple with the severe risks of violence, mass displacement, and the vulnerability of abandonment amidst an ongoing humanitarian crisis. Their focus remains on bearing witness to human suffering and sharing stories of resilience from the frontlines, despite the personal dangers involved in their work.

Fatima Bashir
Fatima Bashir Published on: 14 Mar, 2024
A Woman's Journey Reporting on Pakistan's Thrilling Cholistan Desert Jeep Rally

A Woman's Voice in the Desert: Navigating the Spotlight

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 8 Mar, 2024
Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Why Journalists are Speaking out Against Western Media Bias in Reporting on Israel-Palestine

Over 1500 journalists from various US news organizations have signed an open letter criticizing the Western media's coverage of Israel's actions against Palestinians. They accuse newsrooms of dehumanizing rhetoric, bias, and the use of inflammatory language that reinforces stereotypes, lack of context, misinformation, biased language, and the focus on certain perspectives while diminishing others. They call for more accurate and critical coverage, the use of well-defined terms like "apartheid" and "ethnic cleansing," and the inclusion of Palestinian voices in reporting.

Belle de Jong journalist
Belle de Jong Published on: 26 Feb, 2024
Silenced Voices and Digital Resilience: The Case of Quds Network

Unrecognized journalists in conflict zones face serious risks to their safety and lack of support. The Quds Network, a Palestinian media outlet, has been targeted and censored, but they continue to report on the ground in Gaza. Recognition and support for independent journalists are crucial.

Yousef Abu Watfe يوسف أبو وطفة
Yousef Abu Watfeh Published on: 21 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Blackout on Imran Khan and PTI: Analysing Pakistan's Election Press Restrictions

Implications and response to media censorship and the deliberate absence of coverage for the popular former Prime Minister, Imran Khan, and his party, Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI), in the media during the 2024 elections in Pakistan.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 14 Feb, 2024
Digital Battlegrounds: The New Broadcasting Bill and Independent Journalism in India

New legislation in India threatens the freedom of independent journalism. The draft Broadcasting Services (Regulation) Bill, 2023 grants the government extensive power to regulate and censor content, potentially suppressing news critical of government policies.

Safina
Safina Nabi Published on: 11 Feb, 2024
Pegasus Spyware: A Grave Threat to Journalists in Southeast Asia

The widespread deployment of spyware such as Pegasus in Southeast Asia, used by governments to target opposition leaders, activists, and journalists, presents significant challenges in countering digital surveillance. This is due to its clandestine operations and the political intricacies involved. The situation underscores the urgent need for international cooperation and heightened public awareness to address these human rights infringements.

AJR Contributor Published on: 5 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
Cameroonian Media Martyrs: The Intersection of Journalism and Activism

Experts and journalists in Cameroon disagree on the relationship between journalism and activism: some say journalism is activism; others think they are worlds apart, while another category says a “very thin” line separate both

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 28 Jan, 2024
Silent Suffering: The Impact of Sexual Harassment on African Newsrooms

Sexual harassment within newsrooms and the broader journalistic ecosystem is affecting the quality and integrity of journalistic work, ultimately impacting the organisation’s integrity and revenue.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 23 Jan, 2024
Echos of Israeli Discourse in Latin American Media on Gaza

Heavily influenced by US and Israeli diplomatic efforts, Latin American media predominantly aligns with and amplifies the Israeli perspective. This divergence between political actions and media representation highlights the complex dynamics shaping Latin American coverage of the Gaza conflict.

Rita Freire Published on: 23 Nov, 2023
Why have opposition parties in India issued a boycott of 14 TV presenters?

Media workers in India argue that boycotts of individual journalists are not the answer to pro-Government reporting bias

Saurabh Sharma
Saurabh Sharma Published on: 23 Oct, 2023
The bombs raining down on Gaza from Israel are beyond scary, beyond crazy

REPORTER'S NOTEBOOK: As Israel bombarded Gaza for the third night, I found myself closer to a missile hit than I could have imagined

Maram
Maram Humaid Published on: 11 Oct, 2023