آليات الإعلام البريطاني السائد في تأطير الحرب الإسرائيلية على غزّة

آليات الإعلام البريطاني السائد في تأطير الحرب الإسرائيلية على غزّة

يتفق الباحثون في علوم الاتصال على أن للُّغة وأساليبها تأثيرا في فهمنا للعالم من حولنا وقدرة على توجيه طريقة الوعي به والتفاعل معه. فليست اللغة ومعجمها مجرد أدوات واصفة محايدة؛ إذ عبر اختيار كلمة أو عبارة وترجيحها على أخرى يتشكل إطار يحوي طيفا من الإحالات والمعاني ويطرد أخرى، وتتكشف تحيزاتنا أو تحيزات الوسيلة الإعلامية التي نتابعها، وهو ما يشار إليه في دراسات الإعلام بمصطلح "التأطير".

وفي التقرير الصادر أخيرا عن المركز البريطاني للرقابة على الإعلام (CfMM)، يظهر بوضوح تجنُّد الإعلام البريطاني السائد لتوجيه الرأي العام بما يضمن تعزيز التعاطف مع طرف (هو إسرائيل) على حساب آخر، (وهو الضحية الفلسطيني)، في تخلّ يكاد يكون كاملا عن المعايير المهنية الأساسية من توازن ودقة وموضوعية.

 في التقرير الصادر أخيرا عن المركز البريطاني للرقابة على الإعلام يظهر بوضوح تجنُّد الإعلام البريطاني السائد لتوجيه الرأي العام بما يضمن تعزيز التعاطف مع طرف (هو إسرائيل) على حساب آخر، (وهو الضحية الفلسطيني)، في تخلّ يكاد يكون كاملا عن المعايير المهنية الأساسية.

يعدّ التأطير من أخطر الممارسات الإعلامية وأشدها تأثيرا؛ نظرا إلى السلطة الضمنية التي يمارسها على المتلقي فتدفعه إلى التفكير بالخبر ضمن سياج من التحيزات الإقناعية التي يقيمها هذا الإطار بعُدّة صياغية ومصطلحية متسقة مع غاية اتصالية محددة، تضمن -بوعي أو بلا وعي- إثارة التحيزات والتفاعلات الذاتية نفسها لدى المتلقي، وتفسير الأخبار على نحو يضمن استثمار دلالتها ومنطقها الأخلاقي، بصرف النظر عن حقيقة شرعيتها الموضوعية.  

وبعد تحليل أكثر من 25 ألف مقال من 28 صحيفة وموقع إخباري في بريطانيا، وحوالي 176 ألف مقطع مصور من 13 قناة تلفزيونية بريطانية، تبينت للباحث تلك الاختيارات التحريرية الممنهجة التي تدخل في باب تأطير الأخبار المتصلة بالحرب الإسرائيلية على غزة، وفي مقدمتها الالتزام بالإشارة إليها بعبارة "حرب إسرائيل-حماس" (Israel-Hamas war) أو "النزاع بين إسرائيل وحماس" (Israel-Hamas conflict)، وقد تكررت 2600 مرة في الفترة التي  غطاها البحث؛ أي بين 7 أكتوبر و8 نوفمبر 2023، في مقابل 1350 مرة ذُكِرت بها عبارة "حرب إسرائيل-غزة" (Israel-Gaza war) أو "الهجوم على غزة" (assault on Gaza)، هذا مع استثناء ما ورد في قناة الجزيرة الإنجليزية، وإلا فإن الرقم سيرتفع إلى 1481 مرة.

من أساليب التأطير الأخرى التي اتبعتها وسائل الإعلام موضوع البحث في تغطية الحرب على غزة هو أسلوب التصدير؛ إذ توضع الرواية الإسرائيلية في الصدارة وتُنزع عنها مختلف عوامل اللبس والتشكيك، بخلاف الرواية المقابِلة التي لا تأتي متأخرة وحسب، بل مقيّدة وملتبِسة أيضا، عبر التشكيك بمصادرها.

إن هذه الممارسة الممنهجة والمتفق عليها ضمنا تهدف إلى حصر النطاق التفاعلي مع المحتوى الخبري المتصل بهذه الحرب عبر إطار يفيد أنها ليست إلا حربا تخوضها إسرائيل (الدولة) مع حركة هي حماس (التي تُتَّهم من قبل داعمي إسرائيل بالإرهاب). وهكذا، فإن انتقاء هذا التعبير المفتاحي في هذه الحالة يؤدي الوظيفة التفاعلية المنشودة وفق الأجندة التي تتبناها وسائل الإعلام البريطانية، ألا وهي اعتبار الضحايا الفلسطينيين كلهم "أضرارا جانبية" لهذه الحرب، ما دام طرف ما "متحضر" يشنها على طرف آخر نُزِعت عنه وعن حاضنته الشعبية أهلية التعاطف والتضامن.  

هنا يذكر الباحث مثالا بارزا على المحاولة المستمرة لتأطير هذه الحرب بوصفها حربا إسرائيلية على حماس لا على الفلسطينيين ووجودهم في قطاع غزة وحقهم في مقاومة المحتل، وذلك في مقابلة أجرتها بي بي سي مع الباحثة الأمريكية الفلسطينية نورا عريقات. تستهل المذيعة تلك المقابلة بقولها: "والآن نعود معا إلى متابعة مجريات حرب إسرائيل على حماس"، علما أن المقابلة حصلت في لحظة تجاوز فيها عدد الضحايا الفلسطينيين 10 آلاف شهيد وشهيدة. إلا أن عريقات استدركت على المذيعة مباشرة وردت: "هذه ليست حربا، ولا هي حرب على حماس، هذه حملة إبادة تستهدف الشعب الفلسطيني وتدمر منابع حياتهم لتقويض قدرتهم على الصمود".

 

الضحية الإسرائيلية أولا

من أساليب التأطير الأخرى التي اتبعتها وسائل الإعلام موضوع البحث في تغطية الحرب على غزة هو أسلوب التصدير؛ إذ توضع الرواية الإسرائيلية في الصدارة وتُنزع عنها مختلف عوامل اللبس والتشكيك، بخلاف الرواية المقابِلة التي لا تأتي متأخرة وحسب، بل مقيّدة وملتبِسة أيضا، عبر التشكيك بمصادرها. كما يحصل ذلك عبر إستراتيجية التأطير التذكيري، عبر التذكير المستمر بـ"حق" إسرائيل في الدفاع عن نفسها، والتغاضي المقصود عن كونه حقا مزعوما؛ ذلك أنها دولة محتلة للأراضي الفلسطينية، وأن الحق الذي يكفله القانون والأعراف الدولية في هذا السياق هو الحق في المقاومة.

وبلغة الأرقام، فإن التأكيد على "حق إسرائيل" قد رُصد في 1482 مناسبة على الهواء، في حين لم يجر التطرق إلى حق الفلسطينيين سوى 278 مرة. وكان لقناة الجزيرة الإنجليزية ثم بي بي سي السهم الأكبر في هذا الرقم، علما أنه في العديد من المواضع الأخرى، ولا سيما في القنوات ذات الاتجاهات اليمينية، كان يشار إلى ذلك بشكل خبري عارض، نقلا عن آخرين، وليس اتباعا لإستراتيجية تأطير للتغطية لصالح الرواية الفلسطينية.  

 يسلط التقرير الضوء أيضا على إستراتيجية أخرى لهذا النوع من التأطير في الصحف المطبوعة في بريطانيا، تتمثل في استخدام الصور التي تؤكد الاصطفاف وراء رواية الاحتلال.

يسلط التقرير الضوء أيضا على إستراتيجية أخرى لهذا النوع من التأطير في الصحف المطبوعة في بريطانيا، تتمثل في استخدام الصور التي تؤكد الاصطفاف وراء رواية الاحتلال، سواء في عرض صور لعمليات الجيش الإسرائيلي في غزة، والعناوين الرئيسية التي تلفت النظر بعيدا عن الكارثة الإنسانية المترتبة عليها، واختيار الصور التي يختفي فيها الضحايا الفلسطينيون على نحو يستبطن احتقار قيمة حياتهم.

فحتى عند اختيار صورة يفترض أن تدل على وحشية القصف الإسرائيلي على المناطق المأهولة بالسكان، فإن العناصر اللغوية المحيطة بالصورة لا تعبر عن ذلك، بل وتعيد توجيهها وتأطيرها لخدمة رواية الاحتلال. من الأمثلة التوضيحية البارزة التي عرضها التقرير الصفحةُ الأولى على "ديلي إكسبرس" في تاريخ 10 أكتوبر 2023، حين استخدَمَت الصحيفة صورة قصف إسرائيلي عنيف لمبنى مدني في غزة، إلا أن التأطير اللغوي للصورة كان مضلِّلا وبعيدا عن مقتضاها الظاهر، وهو مثال على "التأطير المبطل" (annihilating framing)؛ فعلى رأس الصورة كُتِب بخط صغير إن إسرائيل "في حرب مع حماس"، بينما كان العنوان العريض عن تعهد رئيس الوزراء البريطاني بأن "الإرهاب لن ينتصر"، في إشارة إلى "إرهاب" حماس.

الديلي

 أما المثال الأكثر فظاظة، فقدمته التايمز البريطانية، التي أعادت إنتاج الادعاء الإسرائيلي-الأمريكي بشأن الاعتداء على الأطفال في 7 أكتوبر عبر مانشيت يقول: "إسرائيل تعرض صور أطفال تعرضوا للتشويه"، أما الصورة المرافقة أسفل ذلك العنوان فكانت لأطفال ضحايا في إحدى المستشفيات في غزة، مع تعليق بخط صغير في الزاوية السفلية من الصورة يقول: "الأبرياء يعانون من الطرفين".

 

التايمز البريطانية

إن الهدف من اتباع هذه الآليات التأطيرية هو تلطيف ما يستحق الاستنكار في سياق تغطية حرب راح ضحيتها حتى الآن زهاء 32 ألف شهيد، وغلق المجال أمام أي تعاطف مع ضحايا القصف الإسرائيلي العشوائي، حتى لو كانوا من الأطفال، بغية شرعنة الحرب عليهم وتطبيعها. وفي حين يحذر هذا التقرير من الحصاد المرير لمثل هذه الممارسات في الإعلام البريطاني، فإنه يعدها من علامات الانحطاط في البيئة الإعلامية المهيمنة والسائدة التي تقوض القيم العليا للصحافة وتنحرف عن أخلاقياتها، سعيا وراء صناعة إجماع لدعم حرب غير متكافئة منظورة في محكمة العدل الدولية باعتبارها ترقى إلى إبادة جماعية، ولو تطلب ذلك دفن الحقائق الموضوعية كافة وراء طبقة من الأكاذيب والإستراتيجيات المضللة. 

 

More Articles

Fighting Misinformation and Disinformation to Foster Social Governance in Africa

Experts in Africa are using various digital media tools to raise awareness and combat the increasing usage of misinformation and disinformation to manipulate social governance.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 22 May, 2024
"I Am Still Alive!": The Resilient Voices of Gaza's Journalists

The Israeli occupation has escalated from targeting journalists to intimidating and killing their families. Hisham Zaqqout, Al Jazeera's correspondent in Gaza talks about his experience covering the war and the delicate balance between family obligations and professional duty.

Hisham Zakkout Published on: 15 May, 2024
Under Fire: The Perilous Reality for Journalists in Gaza's War Zone

Journalists lack safety equipment and legal protection, highlighting the challenges faced by journalists in Gaza. While Israel denies responsibility for targeting journalists, the lack of international intervention leaves journalists in Gaza exposed to daily danger.

Linda Shalash
Linda Shalash Published on: 9 May, 2024
Elections and Misinformation – India Case Study

Realities are hidden behind memes and political satire in the battle for truth in the digital age. Explore how misinformation is influencing political decisions and impacting first-time voters, especially in India's 2024 elections, and how journalists fact-check and address fake news, revealing the true impact of misinformation and AI-generated content.

Safina
Safina Nabi Published on: 30 Apr, 2024
Amid Increasing Pressure, Journalists in India Practice More Self-Censorship

In a country where nearly 970 million people are participating in a crucial general election, the state of journalism in India is under scrutiny. Journalists face harassment, self-censorship, and attacks, especially under the current Modi-led government. Mainstream media also practices self-censorship to avoid repercussions. The future of journalism in India appears uncertain, but hope lies in the resilience of independent media outlets.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 25 Apr, 2024
The Privilege and Burden of Conflict Reporting in Nigeria: Navigating the Emotional Toll

The internal struggle and moral dilemmas faced by a conflict reporter, as they grapple with the overwhelming nature of the tragedies they witness and the sense of helplessness in the face of such immense suffering. It ultimately underscores the vital role of conflict journalism in preserving historical memory and giving a voice to the voiceless.

Hauwa Shaffii Nuhu
Hauwa Shaffii Nuhu Published on: 17 Apr, 2024
Journalism in chains in Cameroon

Investigative journalists in Cameroon sometimes use treacherous means to navigate the numerous challenges that hamper the practice of their profession: the absence of the Freedom of Information Act, the criminalisation of press offenses, and the scare of the overly-broad anti-terrorism law.

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 12 Apr, 2024
The Perils of Journalism and the Rise of Citizen Media in Southeast Asia

Southeast Asia's media landscape is grim, with low rankings for internet and press freedom across the region. While citizen journalism has risen to fill the gaps, journalists - both professional and citizen - face significant risks due to government crackdowns and the collusion between tech companies and authorities to enable censorship and surveillance.

AJR Contributor Published on: 6 Apr, 2024
Silenced Voices: The Battle for Free Expression Amid India’s Farmer’s Protest

The Indian government's use of legal mechanisms to suppress dissenting voices and news reports raises questions about transparency and freedom of expression. The challenges faced by independent media in India indicate a broader narrative of controlling the narrative and stifling dissenting voices.

Suvrat Arora
Suvrat Arora Published on: 17 Mar, 2024
Targeting Truth: Assault on Female Journalists in Gaza

For female journalists in Palestine, celebrating international women's rights this year must take a backseat, as they continue facing the harsh realities of conflict. March 8th will carry little celebration for them, as they grapple with the severe risks of violence, mass displacement, and the vulnerability of abandonment amidst an ongoing humanitarian crisis. Their focus remains on bearing witness to human suffering and sharing stories of resilience from the frontlines, despite the personal dangers involved in their work.

Fatima Bashir
Fatima Bashir Published on: 14 Mar, 2024
A Woman's Journey Reporting on Pakistan's Thrilling Cholistan Desert Jeep Rally

A Woman's Voice in the Desert: Navigating the Spotlight

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 8 Mar, 2024
Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Why Journalists are Speaking out Against Western Media Bias in Reporting on Israel-Palestine

Over 1500 journalists from various US news organizations have signed an open letter criticizing the Western media's coverage of Israel's actions against Palestinians. They accuse newsrooms of dehumanizing rhetoric, bias, and the use of inflammatory language that reinforces stereotypes, lack of context, misinformation, biased language, and the focus on certain perspectives while diminishing others. They call for more accurate and critical coverage, the use of well-defined terms like "apartheid" and "ethnic cleansing," and the inclusion of Palestinian voices in reporting.

Belle de Jong journalist
Belle de Jong Published on: 26 Feb, 2024
Silenced Voices and Digital Resilience: The Case of Quds Network

Unrecognized journalists in conflict zones face serious risks to their safety and lack of support. The Quds Network, a Palestinian media outlet, has been targeted and censored, but they continue to report on the ground in Gaza. Recognition and support for independent journalists are crucial.

Yousef Abu Watfe يوسف أبو وطفة
Yousef Abu Watfeh Published on: 21 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Blackout on Imran Khan and PTI: Analysing Pakistan's Election Press Restrictions

Implications and response to media censorship and the deliberate absence of coverage for the popular former Prime Minister, Imran Khan, and his party, Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI), in the media during the 2024 elections in Pakistan.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 14 Feb, 2024
Digital Battlegrounds: The New Broadcasting Bill and Independent Journalism in India

New legislation in India threatens the freedom of independent journalism. The draft Broadcasting Services (Regulation) Bill, 2023 grants the government extensive power to regulate and censor content, potentially suppressing news critical of government policies.

Safina
Safina Nabi Published on: 11 Feb, 2024
Pegasus Spyware: A Grave Threat to Journalists in Southeast Asia

The widespread deployment of spyware such as Pegasus in Southeast Asia, used by governments to target opposition leaders, activists, and journalists, presents significant challenges in countering digital surveillance. This is due to its clandestine operations and the political intricacies involved. The situation underscores the urgent need for international cooperation and heightened public awareness to address these human rights infringements.

AJR Contributor Published on: 5 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
Cameroonian Media Martyrs: The Intersection of Journalism and Activism

Experts and journalists in Cameroon disagree on the relationship between journalism and activism: some say journalism is activism; others think they are worlds apart, while another category says a “very thin” line separate both

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 28 Jan, 2024
Silent Suffering: The Impact of Sexual Harassment on African Newsrooms

Sexual harassment within newsrooms and the broader journalistic ecosystem is affecting the quality and integrity of journalistic work, ultimately impacting the organisation’s integrity and revenue.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 23 Jan, 2024
Echos of Israeli Discourse in Latin American Media on Gaza

Heavily influenced by US and Israeli diplomatic efforts, Latin American media predominantly aligns with and amplifies the Israeli perspective. This divergence between political actions and media representation highlights the complex dynamics shaping Latin American coverage of the Gaza conflict.

Rita Freire Published on: 23 Nov, 2023
Why have opposition parties in India issued a boycott of 14 TV presenters?

Media workers in India argue that boycotts of individual journalists are not the answer to pro-Government reporting bias

Saurabh Sharma
Saurabh Sharma Published on: 23 Oct, 2023
The bombs raining down on Gaza from Israel are beyond scary, beyond crazy

REPORTER'S NOTEBOOK: As Israel bombarded Gaza for the third night, I found myself closer to a missile hit than I could have imagined

Maram
Maram Humaid Published on: 11 Oct, 2023