متدربون صحفيون "مع وقف التنفيذ"

من موقع جامعة اليرموك

متدربون صحفيون "مع وقف التنفيذ"

كيف يمكن لطالب متدرب حديث العهد بالإعلام ضمان تجربة تدريبية مثمرة؟ إنه سؤال يهم الكثير من طلبة الصحافة المتدربين، لكن المؤكد أن المؤسسات الإعلامية كثيرة ومتعددة تلك التي تتيح لهم التدريب فيها بالأردن. ومع ذلك فان إجابة الأغلبية من الطلبة المتدربين عن تقييمهم لطبيعة التدريب ومدى استفادتهم ليست مرضية.   

انعدام الاتصال التدريبي

تكمن المشكلة الحقيقية بالأصل في غياب واضح لمسؤول التدريب في أغلب المؤسسات، غير مبالية بوجود متدرب يتطلع لتنمية معارفه مهاراته وتطوير قدراته، حيث تعمد الكثير منها إلى تهميشه متناسية بذلك أن فترة التدريب تشكل ركنا أساسيا في تكوين صحفي قادر على ولوج سوق العمل متطلعا لفهم متطلبات عمله في المستقبل وجعله أكثر إدراكا لفكرة العمل الصحفي.

لقد أحدث المناخ المهني الخاص بالصحافة في الأردن أزمة تتشكل في انعدام الاتصال التدريبي، مما ينشئ لدى المتدرب انعزالا في بداية حياته المهنية تمنعه من التواصل مع زملائه في المؤسسة، الأمر الذي قد يؤثر لاحقا على مساره الصحفي، وتكوين شبكة العلاقات الخاصة به.

تكمن المشكلة الحقيقية بالأصل في غياب واضح لمسؤول التدريب في أغلب المؤسسات، غير مبالية بوجود متدرب يتطلع لتنمية معارفه مهاراته وتطوير قدرات.

 

ويتجسد هذا المناخ في وجود صحفيين كثر يعملون دون دراسة أكاديمية خاصة بالإعلام ودون أن يتلقوا أي تدريب من قبل مؤسساتهم، والتي ليس لديها إستراتيجية واضحة للتدريب.

ويرى طارق نواصرة، وهو صحفي في إحدى القنوات المحلية، أن قلة الاهتمام بالمتدربين ترجع "إلى ضغط العمل الناتج عن المنافسة الكبيرة التي تعيشها المؤسسات الإعلامية الرائدة اليوم، وعدم توفر طاقم كاف لمرافقة المتدربين، علماً أنهم قد يمكِّنون المؤسسات الإعلامية من فرص إنتاج مواد قد لا يجد لها طاقم المكتب وقتاً، حيث ينقسم الطلاب المتدربون إلى قسمين. هناك جزء منهم يأتي إلى القناة متجاهلا ما يمكنّه من الاستفادة غير مهتم بما قد يكتسبه من معرفة مقابل الاستعراض متباهيا بكونه قد دخل المؤسسة الفلانية، أما الجزء الآخر فهم الباحثون عن المعرفة الجادون في طلب التدريب واكتساب الخبرة".

تدريب "فقير"

تتبع أغلب المؤسسات الإعلامية في الأردن النهج ذاته في تدريب طلبة الإعلام بما ترتئيه من صيغة وشكل التدريب المتبع دون دراسة مسبقة لاحتياجات الطلبة والصحفيين الجدد أو توجهاتهم.

لذلك، نجد تداريب هذه المؤسسات لا تتعدى مجالات التحرير والكتابة الصحفية ومراقبة الصحفيين لمعرفة طريقة اشتغالهم دون أدنى توجيه، وهي عادة تدريبات تفضي لنتائج ضعيفة، نمطية ومكررة ودون غاية تذكر.

تقول يارا أبو كويك، خريجة كلية الصحافة و الإعلام من جامعة الزرقاء الخاصة في الأردن، واصفةً تجربة تدريبها الميداني في إحدى المؤسسات الإعلامية الكبرى بأنها "إحدى أهم التجارب التي بإمكان طالب الإعلام الاستفادة منها، إذ بإمكانه بناء شبكة علاقات كبيرة تؤهله مستقبلا للعمل بشكل أكثر احترافية، ورغم ذلك، فقد كان المسؤول عن تدريبي يعمل رئيس تحرير في غرفة الأخبار، فكان من الصعب أن يتابع تدريبي بشكل يومي، مكلفاً زملاءه من صحفيين ومعدي برامج بذلك خلال فترة التدريب التي استمرت قرابة الشهر، لكن ما ضايقني أنني لم أحظ بفرصة حقيقية لإنتاج مواد صحفية لأن ذلك ضد سياسة المؤسسة المتبعة إضافة إلى أنني واجهت صعوبة كبيرة في انخراطي مع مجتمع المؤسسة ككل".

مواكبة التطور

ما يشهده العالم اليوم من تطورات رئيسية في جميع وسائل الإعلام بسبب التطور الهائل في تكنولوجيا الاتصال، أدى إلى ضعف الأداء المهني للصحفي لاستمراره في استعمال الوسائل التقليدية.

هذه التطورات تفرض التدرب على الوسائل الحديثة التي ما تزال تجربتها ضعيفة جدا، وهذا ما تؤكده تجربة الطالبة إسراء الشيخ التي تدربت في أكثر من مؤسسة. واستنادا لهذه التجربة، فإنها لم تتلق تدريباً ملفتاً بل كان تقليديا ومكرراً جدا تمحور حول الكتابة الصحفية لاسيما أن بعض هذه المؤسسات كانت لا تعترف بالصحافة الرقمية وأثرها على تكوين الإعلام الجديد، بل إنها لا تدرك أهمية وسائل الاتصال الحديثة ومنصات التواصل الاجتماعي.     

وفي دراسة أجراها وزير الثقافة الأردني السابق باسم طويسي عام 2019 بعنوان: "تطوير معايير للجودة المهنية في الإعلام: إطار عمل لوسائل الإعلام الأردنية"، والتي هدفت بشكل رئيس إلى تطوير معايير للجودة المهنية في وسائل الإعلام، والتي يستفاد منها عمليا في اختبار مستويات الجودة في البيئتين الداخلية والخارجية لوسائل الإعلام الأردنية، خلصت إلى ضرورة تطوير سبع حزم من المعايير في مجالات مختلفة، وأتى مجال التدريب واكتساب المعرفة كحزمة اساسية يجب العمل عليها لضمان جودة الإعلام العربي.

تم وضع معايير مقترحة من مرجعيات أساسية ثلاث تقدم إضافات أساسية في مجالات التعليم والتأهيل والتدريب الإعلامي وهي:

1- معايير هيئة اعتماد كليات الصحافة والاتصال الأمريكية والتي طورت سلسلة من المعايير الخاصة لتحسين أداء مخرجات نظام التعليم الإعلامي.

2- مؤشرات تنمية وسائل الإعلام الصادرة عن "البرنامج الدولي للتنمية والاتصال" الذي ترعاه اليونسكو حيث عالجت هذه الوثيقة بناء القدرات المهنية لطلبة كليات الإعلام ودعم المؤسسات التي تعزز حرية التعبير والتعددية والتنوع حيث ركزت على مضمون مناهج التدريب الإعلامي وكيف يساعد التدريب الطلبة على فهم الديمقراطية والتنمية والعمل بجد من أجل الارتقاء بالرسالة الإعلامية.  

تفاصيل التدريب مفقودة والنتائج مبهمة

في مساق التدريب الميداني الذي يجب على أي طالب منتسب إلى كليات الإعلام اجتيازه كمتطلب إجباري في خطته، يأتي الأستاذ المسؤول عن المساق تاركا له حرية اختيار المؤسسة الإعلامية التي يريد التدرب فيها، ليخرج بناء على ذلك خطاب من الجامعة مخاطبا المؤسسة المختارة بتقديم طلب الموافقة على تدريب الطالب وإنهاء ما يقارب 96 ساعة تدريبية بدون ذكر ما يبحث عنه المتدرب خلال هذه المدة، أو حتى
ذكر الشخص المسؤول عن تدريبه. ثم يأتي بعدها كتاب الموافقة على التدريب من قبل المؤسسة الإعلامية بغياب واضح لتفاصيل التدريب والنتائج المتوقعة منه، ليبدو وكأنهم يرمونك إلى عرض البحر دون بوصلة.

تذكر الطالبة ملاك حسين أن تجربتها في التدريب كانت مريرة، خاصةً وأنها "تعرضت لتهميش كبير من قبل الصحفية المسؤولة عنها، فقد كانت تأتي إلى المؤسسة كل صباح بهدف التدريب لتصطدم بواقع مختلف"، واصفةً إياه بالعقيم الذي لم يضف لها شيئا من المعرفة!

تقول ملاك إن المسؤولة عن تدريبها كانت تتركها جالسة دون فعل شيء أو دون الحديث معها حتى وأحيانا أخرى تذهب تاركة إياها غير مبالية بوجودها كمتدربة تطلع لاكتساب المعرفة. لم تنته هنا تجربة ملاك في التدريب، ذلك أن المؤسسة أنهت تدريبها بشكل مفاجئ دون إخبارها بذلك، فعند قدومها للمؤسسة في أيام تدريبها منعها موظف الاستقبال من دخول المؤسسة بحجة انتهاء تدريبها مع أنها لم تكمل الشهر.

تذكر الطالبة ملاك حسين أن تجربتها في التدريب كانت مريرة، خاصةً وأنها "تعرضت لتهميش كبير من قبل الصحفية المسؤولة عنها، فقد كانت تأتي إلى المؤسسة كل صباح بهدف التدريب لتصطدم بواقع مختلف".

 

وبالتالي فعلى مؤسسات التكوين الصحفي أن تنتبه إلى هذا الجانب بالعمل على إدراج وتطوير برامج تدريبية شاملة وواضحة تستهدف تعزيز قدرات الطالب الصحفي وتجهيزه للتعامل مع تحديات الميدان بثقة وكفاءة، وصقل قدراته على بناء علاقات مهنية متينة، بالإضافة إلى التجربة العملية القيمة والمثمرة سيعيشها الطلبة.

الرقابة والتقييم  

بعد انقضاء فترة تدريب معينة يجب على المسؤول تقييم أداء المتدرب لقياس مدى اكتسابه للمهارات والخبرات والمعرفة ضمن إطار المؤسسة الإعلامية. وبالتزامن مع ذلك، هناك دور بالغ الأهمية يلعبه مشرف التدريب في كليات الإعلام المختلفة يكمن في مساعدة الطلبة على اختيار المؤسسة المناسبة لهم تبعا لرغباتهم.

من أبرز مهام مشرف التدريب هو متابعة مدى استفادة الطلبة المتدربين واكتسابهم المهارات اللازمة لعملهم الصحفي في المستقبل.

 

يقول استاذ الإعلام في جامعة الشرق الأوسط ومقدم البرامج الإذاعية محمد أبو حلقة إن "من أبرز مهام مشرف التدريب هو متابعة مدى استفادة الطلبة المتدربين واكتسابهم المهارات اللازمة لعملهم الصحفي في المستقبل، حيث يقوم بذلك عن طريق متابعة التقاريرالتي يكتبها مسؤول الطالب في المؤسسة بشكل دوري خلال مدة التدريب، ويتم تقييم الطلبة حسب النموذج الذي تعتمده كليات الإعلام في الأردن كلُ على حدة.

ورغم واقع التدريب الذي يعيشه الطلبة في أغلب المؤسسات، فإن الأردن، يعتبر بلدا مصدراً للكفاءات الإعلامية المنتجة وهذا ما نشهده اليوم في كبرى المؤسسات الإعلامية المتصدرة للمشهد الإعلامي".

 

   

More Articles

Journalism in chains in Cameroon

Investigative journalists in Cameroon sometimes use treacherous means to navigate the numerous challenges that hamper the practice of their profession: the absence of the Freedom of Information Act, the criminalisation of press offenses, and the scare of the overly-broad anti-terrorism law.

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 12 Apr, 2024
Monitoring of Journalistic Malpractices in Gaza Coverage

On this page, the editorial team of the Al Jazeera Journalism Review will collect news published by media institutions about the current war on Gaza that involves disinformation, bias, or professional journalistic standards and its code of ethics.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 9 Apr, 2024
The Perils of Journalism and the Rise of Citizen Media in Southeast Asia

Southeast Asia's media landscape is grim, with low rankings for internet and press freedom across the region. While citizen journalism has risen to fill the gaps, journalists - both professional and citizen - face significant risks due to government crackdowns and the collusion between tech companies and authorities to enable censorship and surveillance.

AJR Contributor Published on: 6 Apr, 2024
Silenced Voices: The Battle for Free Expression Amid India’s Farmer’s Protest

The Indian government's use of legal mechanisms to suppress dissenting voices and news reports raises questions about transparency and freedom of expression. The challenges faced by independent media in India indicate a broader narrative of controlling the narrative and stifling dissenting voices.

Suvrat Arora
Suvrat Arora Published on: 17 Mar, 2024
Targeting Truth: Assault on Female Journalists in Gaza

For female journalists in Palestine, celebrating international women's rights this year must take a backseat, as they continue facing the harsh realities of conflict. March 8th will carry little celebration for them, as they grapple with the severe risks of violence, mass displacement, and the vulnerability of abandonment amidst an ongoing humanitarian crisis. Their focus remains on bearing witness to human suffering and sharing stories of resilience from the frontlines, despite the personal dangers involved in their work.

Fatima Bashir
Fatima Bashir Published on: 14 Mar, 2024
A Woman's Journey Reporting on Pakistan's Thrilling Cholistan Desert Jeep Rally

A Woman's Voice in the Desert: Navigating the Spotlight

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 8 Mar, 2024
Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Why Journalists are Speaking out Against Western Media Bias in Reporting on Israel-Palestine

Over 1500 journalists from various US news organizations have signed an open letter criticizing the Western media's coverage of Israel's actions against Palestinians. They accuse newsrooms of dehumanizing rhetoric, bias, and the use of inflammatory language that reinforces stereotypes, lack of context, misinformation, biased language, and the focus on certain perspectives while diminishing others. They call for more accurate and critical coverage, the use of well-defined terms like "apartheid" and "ethnic cleansing," and the inclusion of Palestinian voices in reporting.

Belle de Jong journalist
Belle de Jong Published on: 26 Feb, 2024
Silenced Voices and Digital Resilience: The Case of Quds Network

Unrecognized journalists in conflict zones face serious risks to their safety and lack of support. The Quds Network, a Palestinian media outlet, has been targeted and censored, but they continue to report on the ground in Gaza. Recognition and support for independent journalists are crucial.

Yousef Abu Watfe يوسف أبو وطفة
Yousef Abu Watfeh Published on: 21 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Blackout on Imran Khan and PTI: Analysing Pakistan's Election Press Restrictions

Implications and response to media censorship and the deliberate absence of coverage for the popular former Prime Minister, Imran Khan, and his party, Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI), in the media during the 2024 elections in Pakistan.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 14 Feb, 2024
Digital Battlegrounds: The New Broadcasting Bill and Independent Journalism in India

New legislation in India threatens the freedom of independent journalism. The draft Broadcasting Services (Regulation) Bill, 2023 grants the government extensive power to regulate and censor content, potentially suppressing news critical of government policies.

Safina
Safina Nabi Published on: 11 Feb, 2024
Pegasus Spyware: A Grave Threat to Journalists in Southeast Asia

The widespread deployment of spyware such as Pegasus in Southeast Asia, used by governments to target opposition leaders, activists, and journalists, presents significant challenges in countering digital surveillance. This is due to its clandestine operations and the political intricacies involved. The situation underscores the urgent need for international cooperation and heightened public awareness to address these human rights infringements.

AJR Contributor Published on: 5 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
Cameroonian Media Martyrs: The Intersection of Journalism and Activism

Experts and journalists in Cameroon disagree on the relationship between journalism and activism: some say journalism is activism; others think they are worlds apart, while another category says a “very thin” line separate both

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 28 Jan, 2024
Silent Suffering: The Impact of Sexual Harassment on African Newsrooms

Sexual harassment within newsrooms and the broader journalistic ecosystem is affecting the quality and integrity of journalistic work, ultimately impacting the organisation’s integrity and revenue.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 23 Jan, 2024
In the Courtroom and Beyond: Covering South Africa's Historic Legal Case Against Israel at The Hague

As South Africa takes on Israel at the International Court of Justice, the role of journalists in covering this landmark case becomes more crucial than ever. Their insights and reporting bring the complexities of international law to a global audience.

Hala Ahed
Hala Ahed Published on: 12 Jan, 2024
Embedded journalism: Striking a balance between access and impartiality in war zones

The ethical implications of embedded journalism, particularly in the Israeli invasion of Gaza, raise concerns about the compromise of balance and independence in war coverage.

Abeer Ayyoub
Abeer Ayyoub Published on: 19 Dec, 2023
Does international law protect Palestinian journalists?

International humanitarian law provides some protection for journalists, but there is a lack of effective measures against crimes committed against them. The Israeli occupation's impunity and lack of accountability for war crimes against civilians, including journalists, is a crisis for international law.

Badia Al-Sawan
Badia Al-Sawan Published on: 12 Dec, 2023
Through a Mexican lens: Navigating the intricacies of reporting in Palestine

A Mexican journalist's journey through the complexities of reporting on Palestine and gives tips on how to manage this kind of coverage.

Témoris Grecko
Témoris Grecko Published on: 10 Dec, 2023
This Indian fact-checking newsroom is at the forefront of the fight against disinformation on the war in Gaza

In the digital battleground of Gaza's war, a surge of disinformation, primarily from Indian Hindu nationalists, paints Palestinians negatively, fueled by Islamophobia and pro-Israeli sentiments; yet, Alt News emerges as a crucial counterforce, diligently fact-checking and debunking these misleading narratives, even in Arabic, amidst a sea of manipulated social media content.

Meer Faisal
Meer Faisal Published on: 5 Dec, 2023
Echos of Israeli Discourse in Latin American Media on Gaza

Heavily influenced by US and Israeli diplomatic efforts, Latin American media predominantly aligns with and amplifies the Israeli perspective. This divergence between political actions and media representation highlights the complex dynamics shaping Latin American coverage of the Gaza conflict.

Rita Freire Published on: 23 Nov, 2023
Why have opposition parties in India issued a boycott of 14 TV presenters?

Media workers in India argue that boycotts of individual journalists are not the answer to pro-Government reporting bias

Saurabh Sharma
Saurabh Sharma Published on: 23 Oct, 2023
Punishing the popular: the suspension of a youth magazine in Vietnam

Media outlets not directly affiliated with the state are not allowed to produce ‘news’ in Vietnam - but the loose definition of ‘news’ means many fall foul of the rules

headshot
AJR Correspondent Published on: 19 Oct, 2023