الصحفي والبحث عن موطىء قدم في المستقبل

الصحفي والبحث عن موطىء قدم في المستقبل

حتى وقت قريب، لم يعط الكثير من الصحفيين (التقليديين) أهمية كبيرة للتحول الرقمي من حولهم، بل واجه البعض هذا الواقع -ولا يزال- بنوع من التجاهل، لأن الصحافة التقليدية في رأي هؤلاء ستصمد في وجه محاولات الهواة والمتطفلين على المهنة. لا يمكن القول إن الصحافة التقليدية ستختفي تماما رغم التداعيات الكبيرة في السنوات الأخيرة؛ ففي عام 2012 أوقفت مجلة نيوزويك نسختها المطبوعة، ولحقت بها هذا العام صحيفة الديلي تيليغراف البريطانية. البعض لا يتحدث عن أزمة تمر بها الصحافة التقليدية فحسب، بل يذهب أبعد من ذلك، ويحذر من تراجع مواقع الإنترنت التي باتت تعتبر إعلاما تقليديا. فموقع مثل فيسبوك لا يريد لمواقع الإنترنت أن تحول المتابعين من منصته إلى صفحاتها، ويريد التهامهم داخل صفحاته الزرقاء، ولذلك ابتكر خدمة "المقالات الفورية" التي تمكن المواقع من نشر المواضيع المطولة على الفيسبوك. المعركة ليست بين ما هو تقليدي وما هو جديد، بل بين المنصات الجديدة ذاتها. فيسبوك يخوض معركة شرسة مع يوتيوب عندما سمح بتحميل مقاطع الفيديو مباشرة على صفحاته بدلا من مغادرتها إلى يوتيوب، وهكذا تتجدد المعارك على المنصات المختلفة. صحيح أن وسائل الإعلام في العالم العربي ممولة إما من أنظمة سياسية أو من رجال أعمال وبالتالي قد تصمد وقتا أطول لأن وجودها مرتبط بمصالح سياسية ومالية ولا تعتمد على الدخل أو الإعلان التجاري بالدرجة الأولى، لكنها ربما تتهاوى يوما ما وتفقد قدرتها على التأثير تحت وطأة تراجع أعداد المتابعين، وفي ظل وجود بدائل رقمية أكثر تحررا من سطوة المال والسياسة. وفي كلا الحالتين، أعتقد أن هناك قلقا في أوساط الصحفيين يتصاعد يوميا، والكل يبحث عن موطىء قدم في المستقبل، ولكن عن أي مستقبل نتحدث؟

مرت الصحافة تاريخيا بتحولات كبيرة ولكنها لم تكن بالسرعة التي نشهدها اليوم. فنحن أمام واقع يتشكل ولم يستقر بعد على شكل ما، أشبه بكرة ثلج تتدحرج ولا يعرف بعد متى تتوقف وربما لن يعرف. كل يوم تخرج تعريفات جديدة للحالة التي صنعتها المنصات الرقمية وشبكات التواصل الاجتماعي. البعض كان يسميها الإعلام الجديد، والبعض يقول إن الإعلام الجديد لم يعد جديدا، ولذلك نحن نتحدث عن مستقبل لا يمكن التكهن به تماما لأنه كل يوم تبتكر تقنية جديدة تغير من قواعد اللعبة وتؤثر مباشرة في مهنة الصحافة.

في ظل هذا المشهد يستمر الصحفي التقليدي في عمله المحترف، ولكن ما أهمية ما يقوم به الصحفي إذا كان عمله لا يصل إلى الناس؟ كل المعطيات تشير إلى أن المشاهدين يتحولون من الشاشة الكبيرة إلى الشاشة الصغيرة في أيديهم. بعض الصحفيين حاول العبور إلى العالم الجديد ولكن بأدوات تقليدية، ودون فهم عادات المستهلك على المنصات الرقمية وقواعد اللعبة التي جعلت من المتابعين جزءا منها. فنشر تقرير تلفزيوني -على سبيل المثال- على المنصات الرقمية، لا يعني بالضرورة أنه سيلقى رواجا وتفاعلا من قبل المتابعين على الفيسبوك. ناهيك عن ظهور المواطن الصحفي ومستخدمين عاديين تفوقوا في كثير من الأحيان على الصحفيين التقليديين في الوصول إلى مكان الحدث وسرعة نقل الخبر. قد يحقق مقطع فيديو قصيرة التقطه مصور هاوٍ لحدث ما مشاهدات عالية على الفيسبوك ويوتيوب مقابل تقرير مراسل محترف وظف كل مهاراته الصحفية وأدواته التقنية لإنتاج تقرير "تقليدي" للحدث نفسه.

هناك ما يدعو للقلق بالنسبة للصحفي الذي يعتقد بأن دوره يتراجع مقابل ما تقدمه المنصات الرقمية، ولكن أعتقد أن دوره سيبقى مهمّا لكنه سيختلف عن العمل التقليدي، وسيتعامل مع البيانات والحقائق بأسلوب مختلف عن تغطية الأخبار المباشرة وتحقيق السبق الصحفي. سيختلف أسلوب رواية القصة الصحفية أمام التدفق الكبير للمعلومات التي تفوق قدرة الصحفي وكذلك قدرة المتابعين على فهمها وتحليلها. ربما لن يعود أسلوب كتابة الخبر أو أسلوب عمل المراسل الصفحي في الميدان كما هو. عندما ظهر التلفاز غير من أسلوب الصحافة الورقية وابتدع فنونا صحفية لم تعرف في زمن الصحافة الورقية. الحال هو هو اليوم ولكن بوتيرة أسرع، ستبقى القيم الصحفية ثابتة ولكن ستتغير أساليب العمل. يجب ألّا يبقى الصحفي أسير الماضي ويصارع طواحين الهواء، بل أن يفكِّر في كيفية استخدام الأدوات الجديدة.

جدل

المستقبل إذاً في القدرة على التكيف، إذ لا يمكن للصحفي أن يذهب إلى المستقبل بأدوات الماضي. ولا يعني هذا التكيف بالضرورة التضحية بالمحتوى الجيد على المنصات الرقمية، أو الانسياق فقط وراء "ما يطلبه الجمهور" الذي أصبح جزءا من اللعبة ويحدد بشكل كبير أسلوب استهلاك هذا المحتوى. أثبتت تجارب كثيرة أن المحتوى الجيد المعالج بأسلوب يتناسب مع المنصات الرقمية يلقى رواجا كبيرا وليس فقط مقاطع الفيديو السطحية والفكاهية. قناة الجزيرة الإنجليزية أنتجت فيلما وثائقيا قصيرا عن سجين أمريكي قضى في السجن 4 4 عاما، وخرج إلى عالم ليس الذي تركه وهو شاب.

الفيلم لا يتكلم عن صدمة السجين فحسب، ولكن يحاول أن يوقظنا في غفلة من الزمن لندرك حجم التحول الذي مررنا به خلال أربعة عقود. الفيلم ينطوي على مضمون رصين، وكان يمكن أن تكون مدته ساعة للبث على الشاشة، لكن فريق العمل اختار أن ينتجه بما يتلاءم مع المنصات الرقمية، وتكثيف المعنى في خمسة دقائق فكانت النتيجة مذهلة. تفاعل كبير من المشاهدين وأكثر من 12 مليون مشاهدة على اليوتيوب وحده عدا عن المنصات الأخرى. هذه الأرقام التي تتوفر اليوم بفضل التقنيات الجيدة تعطينا مؤشرات مهمة عن حجم الأثر الذي أحدثه الفيلم، وأثبت قدرته على المنافسة وسط الزحام. كل ما هو مطلوب من الصحفي اليوم أن يتعلم لغة جديدة وأدوات جديدة، أن يفهم طبيعة المستهلك خلف الشاشة الصغيرة، ويحاول تقديم المعرفة والسياق في ظل فوضى المعلومات. أن يتناول الخبر بناء على البيانات ويربطها أو يحلِّلها بطريقة تعطي بعدا آخر للقصة غير الوصف المباشر الذي يمكن أن يتقنه أي شخص اليوم. وهذا كله لا يعني على الإطلاق التضحية بالمحتوى. وسيبقى الجدل قائما بين ما يراه الصحفي مفيدا من وجهة نظره للجمهور، وبين هذا الأخير الذي تتوفر أمامه خيارات ورغبات كثيرة. أعتقد أن الصحفي عندما يقدم محتوى جادا ومفيدا، سيلقى رواجا بين متابعي المنصات الرقمية إذا قدّم بالأسلوب المناسب. مع ذلك فالفشل وارد، ولذلك تبقى المنصات الرقمية قائمة على التجريب المستمر والتعديل والتفاعل والتجاوب مع المتغيرات الكثيرة.

 

More Articles

Press Freedom in Multiple EU Countries on the "Verge of Collapse" Reports Show

The European Civil Liberties Union's Media Freedom 2024 report highlights a decline in press freedom and media pluralism in several EU countries, with calls for comprehensive reforms. The report also points out biases in Western media coverage of the Israeli offensive in Gaza, including restrictions on certain terms and unbalanced reporting. It raises concerns about diminishing media pluralism, journalist prosecution and surveillance, and declining public trust in the media.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 13 May, 2024
Amid Increasing Pressure, Journalists in India Practice More Self-Censorship

In a country where nearly 970 million people are participating in a crucial general election, the state of journalism in India is under scrutiny. Journalists face harassment, self-censorship, and attacks, especially under the current Modi-led government. Mainstream media also practices self-censorship to avoid repercussions. The future of journalism in India appears uncertain, but hope lies in the resilience of independent media outlets.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 25 Apr, 2024
Journalism in chains in Cameroon

Investigative journalists in Cameroon sometimes use treacherous means to navigate the numerous challenges that hamper the practice of their profession: the absence of the Freedom of Information Act, the criminalisation of press offenses, and the scare of the overly-broad anti-terrorism law.

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 12 Apr, 2024
The Perils of Journalism and the Rise of Citizen Media in Southeast Asia

Southeast Asia's media landscape is grim, with low rankings for internet and press freedom across the region. While citizen journalism has risen to fill the gaps, journalists - both professional and citizen - face significant risks due to government crackdowns and the collusion between tech companies and authorities to enable censorship and surveillance.

AJR Contributor Published on: 6 Apr, 2024
Silenced Voices: The Battle for Free Expression Amid India’s Farmer’s Protest

The Indian government's use of legal mechanisms to suppress dissenting voices and news reports raises questions about transparency and freedom of expression. The challenges faced by independent media in India indicate a broader narrative of controlling the narrative and stifling dissenting voices.

Suvrat Arora
Suvrat Arora Published on: 17 Mar, 2024
Targeting Truth: Assault on Female Journalists in Gaza

For female journalists in Palestine, celebrating international women's rights this year must take a backseat, as they continue facing the harsh realities of conflict. March 8th will carry little celebration for them, as they grapple with the severe risks of violence, mass displacement, and the vulnerability of abandonment amidst an ongoing humanitarian crisis. Their focus remains on bearing witness to human suffering and sharing stories of resilience from the frontlines, despite the personal dangers involved in their work.

Fatima Bashir
Fatima Bashir Published on: 14 Mar, 2024
A Woman's Journey Reporting on Pakistan's Thrilling Cholistan Desert Jeep Rally

A Woman's Voice in the Desert: Navigating the Spotlight

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 8 Mar, 2024
Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Silenced Voices and Digital Resilience: The Case of Quds Network

Unrecognized journalists in conflict zones face serious risks to their safety and lack of support. The Quds Network, a Palestinian media outlet, has been targeted and censored, but they continue to report on the ground in Gaza. Recognition and support for independent journalists are crucial.

Yousef Abu Watfe يوسف أبو وطفة
Yousef Abu Watfeh Published on: 21 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Blackout on Imran Khan and PTI: Analysing Pakistan's Election Press Restrictions

Implications and response to media censorship and the deliberate absence of coverage for the popular former Prime Minister, Imran Khan, and his party, Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI), in the media during the 2024 elections in Pakistan.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 14 Feb, 2024
Digital Battlegrounds: The New Broadcasting Bill and Independent Journalism in India

New legislation in India threatens the freedom of independent journalism. The draft Broadcasting Services (Regulation) Bill, 2023 grants the government extensive power to regulate and censor content, potentially suppressing news critical of government policies.

Safina
Safina Nabi Published on: 11 Feb, 2024
Pegasus Spyware: A Grave Threat to Journalists in Southeast Asia

The widespread deployment of spyware such as Pegasus in Southeast Asia, used by governments to target opposition leaders, activists, and journalists, presents significant challenges in countering digital surveillance. This is due to its clandestine operations and the political intricacies involved. The situation underscores the urgent need for international cooperation and heightened public awareness to address these human rights infringements.

AJR Contributor Published on: 5 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
Cameroonian Media Martyrs: The Intersection of Journalism and Activism

Experts and journalists in Cameroon disagree on the relationship between journalism and activism: some say journalism is activism; others think they are worlds apart, while another category says a “very thin” line separate both

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 28 Jan, 2024
Silent Suffering: The Impact of Sexual Harassment on African Newsrooms

Sexual harassment within newsrooms and the broader journalistic ecosystem is affecting the quality and integrity of journalistic work, ultimately impacting the organisation’s integrity and revenue.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 23 Jan, 2024
In the Courtroom and Beyond: Covering South Africa's Historic Legal Case Against Israel at The Hague

As South Africa takes on Israel at the International Court of Justice, the role of journalists in covering this landmark case becomes more crucial than ever. Their insights and reporting bring the complexities of international law to a global audience.

Hala Ahed
Hala Ahed Published on: 12 Jan, 2024
Embedded journalism: Striking a balance between access and impartiality in war zones

The ethical implications of embedded journalism, particularly in the Israeli invasion of Gaza, raise concerns about the compromise of balance and independence in war coverage.

Abeer Ayyoub
Abeer Ayyoub Published on: 19 Dec, 2023
Does international law protect Palestinian journalists?

International humanitarian law provides some protection for journalists, but there is a lack of effective measures against crimes committed against them. The Israeli occupation's impunity and lack of accountability for war crimes against civilians, including journalists, is a crisis for international law.

Badia Al-Sawan
Badia Al-Sawan Published on: 12 Dec, 2023
Through a Mexican lens: Navigating the intricacies of reporting in Palestine

A Mexican journalist's journey through the complexities of reporting on Palestine and gives tips on how to manage this kind of coverage.

Témoris Grecko
Témoris Grecko Published on: 10 Dec, 2023
This Indian fact-checking newsroom is at the forefront of the fight against disinformation on the war in Gaza

In the digital battleground of Gaza's war, a surge of disinformation, primarily from Indian Hindu nationalists, paints Palestinians negatively, fueled by Islamophobia and pro-Israeli sentiments; yet, Alt News emerges as a crucial counterforce, diligently fact-checking and debunking these misleading narratives, even in Arabic, amidst a sea of manipulated social media content.

Meer Faisal
Meer Faisal Published on: 5 Dec, 2023
Echos of Israeli Discourse in Latin American Media on Gaza

Heavily influenced by US and Israeli diplomatic efforts, Latin American media predominantly aligns with and amplifies the Israeli perspective. This divergence between political actions and media representation highlights the complex dynamics shaping Latin American coverage of the Gaza conflict.

Rita Freire Published on: 23 Nov, 2023
Why have opposition parties in India issued a boycott of 14 TV presenters?

Media workers in India argue that boycotts of individual journalists are not the answer to pro-Government reporting bias

Saurabh Sharma
Saurabh Sharma Published on: 23 Oct, 2023
Punishing the popular: the suspension of a youth magazine in Vietnam

Media outlets not directly affiliated with the state are not allowed to produce ‘news’ in Vietnam - but the loose definition of ‘news’ means many fall foul of the rules

headshot
AJR Correspondent Published on: 19 Oct, 2023