قصتي مع التحول الرقمي  

قصتي مع التحول الرقمي  

كنت على الهواء مباشرة حين قررتُ أن أتنازل عنه، وأتوجه نحو دراسة الإعلام الرقمي. كان ذلك قبل عامين من تاريخ كتابة هذا المقال. فكرت كثيرا قبل أن أقرر، والتفكيرُ في مثل هذه القضايا يشبه بدايةَ إعدادِ أيّ قصة صحفية. أو أظنه يشبه مرحلة تفكيري بكتابة هذا المقال مثلا؛ إذ لا بُدَّ من جمع المعطيات والتفاصيل وترتيب المعلومات، وقبل هذا وذاك استحضار الذاكرة. 

القصصُ موجودةٌ دائما ولا تغيب، وقصتي قد بدأت فعليًّا حينما كنت طالبًا في كلية إعلام جامعة القدس الفلسطينية، أُعِدُّ نفسي للخروج من بوابتها متّجِها إلى سوق العمل قبل نحو ثماني سنوات. لم أكن وحيدا بالمناسبة، بل كثيرون، نحلم أن نكون مذيعين أو مراسلين، ولوهلة، بدا لنا الطريق ممهدا إلى قناة مثل الجزيرة.

غادرتُ بوابة الجامعة في وقتٍ بدأ الإعلام فيه بالتحول إلى العالم الرقمي، وأصبحت وسائل التواصل الاجتماعي جزءا أساسيا من العمل. اختلفت الأدوات وشكلُ الإنتاج؛ الأمر الذي لم أكن مهيّئًا له خلال فترة الدراسة.

ربما كنت محظوظا بعد التخرج بعام واحد بالحصول على فرصة عمل كمراسل صحفي في تلفزيون فلسطين. عملت ثلاثة أعوام في الميدان، قبل أن أنتقل للعمل كمقدم رئيسي في البرنامج الصباحي لعامين إضافيين.

وخلال تلك الفترة دفعت بالكثير من طلبات التوظيف، ليس فقط إلى قناة الجزيرة وإنما لعشرات الوكالات والقنوات العربية والعالمية أيضا. وأدركت بعد خمسة أعوام أن سيرتي الذاتية لا تتناسب مع طبيعة العمل في هذه المؤسسات. كلُّها كانت تبحث عن مختصين في مجال الفيديو الرقمي، وصحافة الموبايل، والوسائط الإعلامية وسواها ضمن قطاع الإعلام الرقمي بمفهومه الواسع.

عندئذ، قررت أن أتوقف عن العمل مذيعا. في الحقيقة قررت أن أتوقف عن كوني قلقا من المستقبل؛ مازلت شابا في طريق البداية، والتغييرُ -الذي يحدث أمام عيني- يُظهر لي الفرصَ المتاحة في قطاع الإعلام بشكل واضح.

لم يكن أمرا سهلاً، لكنني بدأت رحلة تعليمية جديدة، اخترت فيها مسار الدبلوم المهني في جامعة بير زيت، رافضا كل خيارات الدراسات العليا المنصبّة على البحث الأكاديمي والنظري، ولا سيما أن البطالة - كما يبدو لي - باتت مؤخرا تنتقل لصفوف طلبة الماجستير في فلسطين. التحقتُ بتخصص الإعلام الرقمي، وتعلمت مجددا التصوير والمونتاج والكتابة للمنصات الرقمية، وصحافة الموبايل وسواها من أشكال الإنتاج الجديدة للمواد الصحفية. 

 

1

يبدو التعليم من أجل فكرة التعليم ليس أمرا صائبا تماما، لكننا ندرك ذلك متأخرين أحيانا. فعلى سبيل المثال، لا أظن أن الدراسة الجامعية في فلسطين كانت قادرة على توجيهنا لما نريد أو اكتشاف ما نريد ولا حتى ما يتطلبه سوق العمل. ولذلك، فإن رحلة الدراسة ومستقبل الطلبة تلعب فيهما الصدفة دورا كبيرا. الصدفة المتعلقة بالمعارف أو الأصدقاء أو المعلمين، قد تضيء لأحد دون آخر على فكرة يمكن أن تغيّر مسارَه المهني على نحو كبير. 

ما أودُّ قولَه إنّ معرفة واقع المهنة والمستقبل لا يندرج تحت إطار أكاديمي مخطط له سلفا، فما يدرسه الطلبة قد لا يتواءم مع ما يحدث من تطور في الخارج: المناهج قديمة، والأفكار تقليدية، والممارسة غائبة. المجهود الشخصي والمثابرة، إلى جانب البحث والتدريب والتشبيك، كلها عوامل من شأنها أن تزيد فرصة الصحفي الذي خرج للتو إلى سوق العمل. الصدفة وحدها لا تكفي، والمناهج النظرية وحدها لا تكفي دون تعزيزها بالتدريب وتطوير المهارات المرتبطة بإعلام المستقبل. 

الجامعات والكليات في فلسطين، تفكّر بالربح أولا. هذه جملة سمعتها من طلبة كثيرين ليس فقط هنا، وإنما في أرجاء الوطن العربي؛ إذ إنّ سعْيَ الجامعات والكليات لتطوير مناهجها وتخصصاتها منوطٌ باستقطاب عدد أكبر من الطلبة بعد تخرج الفوج الموجود أساسا على مقاعد الدراسة، رغم أن التغيير وعملية إحداث المواكبة للطلبة أثناء دراستهم في السنة الثانية أو الثالثة أمر ممكن للغاية. ومع ذلك نرى أن العديد من الخريجين دفعوا وما زال بعضهم يدفع ضريبة تأخر تطوير المناهج، فيضطرون لاحقا لدفع المال للحصول على ما فاتهم من معرفة ومهارات، وفي أحسن الأحوال يلتحقون بالبرامج المجانية أو المنح التي تقدمها بعض المؤسسات الإعلامية.

في المحصلة، الجامعات تفكر بالربح من الطلبة مرتين، فبعضها تضيف برامج تعليمية متطورة لاحقا لتستهدف طلبة الإعلام المتخرجين حديثا تحت إطار الدبلوم أو الدورات التدريبية الطويلة، مع أنه كان بإمكانها أن تقدِّم تلك المناهج ضمن خطة الدراسة في مرحلة البكالوريوس مثلا.

في رحلة دراستي للإعلامي الرقمي، تعرفت على مدربين مهنيين ينتمون إلى الميدان ولم أتعرف على أساتذة أكاديميين. والميدانُ لم يعد مقتصِرا على الشارع في عالم الصحافة. الميدانُ الحقيقي اليوم هو المنصات الرقمية، وبرامج المونتاج وتعديل الصورة، والأدوات التي توضع في "الجيب" للتصوير، والموبايل الذي يلتقط صورا محترفة، ويُستخدم لتسجيل الصوت وإنتاج القصة ونشرها. 

ثمة أدوات جديدة دوما للتعبير عن المشاعر والأفكار، ولهذا لا بد من طريقةِ عرضٍ قريبة من الجمهور؛ لضمان إيصال الفكرة المرجوّة وَفْقَ ما يشعر به الناس. 

العالمُ تغيّر، والإعلام كذلك. والتغيير يحدث بالتجربة غالبا؛ إذ إنّ الجديد منها يدفعنا لاستبدال ما تعودنا عليه بإرادتنا أو مضطرين أحيانا. في أول عمل حصلت عليه بعد دراستي للإعلام الرقمي كان مع برنامج جعفر توك عبر التلفزيون الألماني باللغة العربية، أبحث عن قصص الشباب الباحثين عن التغيير والاختلاف في فلسطين، وأسلط الضوء عليها في تقارير مصورة ترافق تفاصيل حياتهم اليومية. كان شكل الفيديو مرتبطا بفكرة القرب من الشخصيات، ليس فقط بالمعلومات وإنما أيضا بطريقة التصوير التي تراعي: عدم استخدام حامل الكاميرا، والتحرك بانسيابية وحرية، وأهمية كتابة النصوص كاملة دون الاعتماد فقط على صوت المراسل أو ما تحكيه الشخصية. ولا بد أيضا من مراعاة شكل الصورة من حيث التعديل أو الفلاتر لسهولة نشر هذه القصص عبر مواقع التواصل الاجتماعي المختلفة. 

واقع العمل الإعلامي يتطلب الكثير من المهارات في هذا العصر. أظننا الآن في عالم المهارات لا الشهادات، إذ لا يمكننا أن نملك المحتوى دون تملُّك أدوات التعبير عنه، ولا يمكننا كذلك احتراف العمل على التطبيقات والبرامج المرتبطة بالصوت والصورة أو إدارة المنصات الرقمية دون امتلاك المحتوى.

لا فائدة من التكنولوجيا بدون قصة، ولا فائدة من قصة لا نعرف كيف نرويها أو نقدمها. أما الإعلام الرقمي، فغيّر نظرتي نحو العمل، لقد صرت كاتبا، ومحرر فيديو، ومصورا وكاتبا للسيناريو، ومراسلا ومذيعا ومعدا للقصص أو باحثا عنها.

في الحقيقة؛ العمل في هذا الحقل يحتاج أن تعمل كل شيء تقريباً، ولا بد للصحفي أن يعرف كل شيء، حتى لو كان متخصصا.

More Articles

The Privilege and Burden of Conflict Reporting in Nigeria: Navigating the Emotional Toll

The internal struggle and moral dilemmas faced by a conflict reporter, as they grapple with the overwhelming nature of the tragedies they witness and the sense of helplessness in the face of such immense suffering. It ultimately underscores the vital role of conflict journalism in preserving historical memory and giving a voice to the voiceless.

Hauwa Shaffii Nuhu
Hauwa Shaffii Nuhu Published on: 17 Apr, 2024
Targeting Truth: Assault on Female Journalists in Gaza

For female journalists in Palestine, celebrating international women's rights this year must take a backseat, as they continue facing the harsh realities of conflict. March 8th will carry little celebration for them, as they grapple with the severe risks of violence, mass displacement, and the vulnerability of abandonment amidst an ongoing humanitarian crisis. Their focus remains on bearing witness to human suffering and sharing stories of resilience from the frontlines, despite the personal dangers involved in their work.

Fatima Bashir
Fatima Bashir Published on: 14 Mar, 2024
A Woman's Journey Reporting on Pakistan's Thrilling Cholistan Desert Jeep Rally

A Woman's Voice in the Desert: Navigating the Spotlight

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 8 Mar, 2024
Through a Mexican lens: Navigating the intricacies of reporting in Palestine

A Mexican journalist's journey through the complexities of reporting on Palestine and gives tips on how to manage this kind of coverage.

Témoris Grecko
Témoris Grecko Published on: 10 Dec, 2023
The bombs raining down on Gaza from Israel are beyond scary, beyond crazy

REPORTER'S NOTEBOOK: As Israel bombarded Gaza for the third night, I found myself closer to a missile hit than I could have imagined

Maram
Maram Humaid Published on: 11 Oct, 2023
Reporter’s Notebook - what I learned from covering the Kalash people

As journalists, our fascination with Indigenous communities can blind us to our ethical obligations to respect privacy and dignity of those we document - we must reflect carefully

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 5 Oct, 2023
'Rebuilt memory by memory' - recreating a Palestinian village 75 years after the Nakba

REPORTER'S NOTEBOOK: How it took the collective memories of several generations, painstaking interviews and a determined search through tall grass and prickly plants to recreate a destroyed community

Amandas
Amandas Ong Published on: 4 Jun, 2023
Tear gas and internet blackouts - reporting on protests in Pakistan

REPORTER'S NOTEBOOK: Following the arrest of former Prime Minister Imran Khan, violence has erupted across Pakistan. For journalists, it is like reporting from the centre of a storm

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 14 May, 2023
Remembering Shireen; my colleague and a 'role model for professionalism'

On the eve of the first anniversary of the killing of Shireen Abu Akleh, Al Jazeera's Senior Correspondent in Palestine, her colleague commemorates the compassion, integrity and professionalism which made her the extraordinary journalist and human being that she was

Walid
Walid Omary Published on: 10 May, 2023
Investigating the assassination of my own father

As a journalist, reporting on the murder of my father meant answering questions about my own position as an objective observer

Diana Lopez
Diana Lopez Zuleta Published on: 3 Apr, 2023
Field notes from an earthquake - reporting on human misery

REPORTER'S NOTEBOOK: Where do you draw the line when covering human suffering? When does reporting on a devastating earthquake cross over from objective journalism to tasteless voyeurism?

Ilya
Ilya U Topper Published on: 20 Feb, 2023
Conflict, crisis and Colombia’s shifting media landscape

THE LONG READ: As political and commercial elites continue their stranglehold on mainstream media in Colombia, some independent minnows are starting to emerge

Mauricio
Mauricio Morales Published on: 5 Dec, 2022
Al Jazeera Investigations - the making of the Labour Files

An Al Jazeera investigation into the running of the UK’s Labour Party has revealed evidence of an ‘Orwellian’ smear campaign against its former leader, Jeremy Corbyn, a ‘hierarchy’ of racism within the party and even the hacking of journalists. Here’s how it came about 

Phil
Phil Rees Published on: 19 Oct, 2022
The devastating silencing of the ‘Voice of Palestine’

Al Jazeera English’s Senior Correspondent recalls the last time she saw Shireen Abu Akleh and what it has been like to cover the investigations into her killing by Israeli forces

Natasha Ghoneim
Natasha Ghoneim Published on: 21 Sep, 2022
Casualties of Partition - telling the story of Zainab and Boota

REPORTER'S NOTEBOOK: On the 75th anniversary of the Partition of Pakistan and India, a writer recalls his efforts to uncover the mystery of a family divided and asks if we always have the right to push for the ‘truth’

Haroon Khalid
Haroon Khalid Published on: 15 Aug, 2022
She showed me a picture of her dead son - moments later, she was back with the tea and cake

Listening to stories of trauma and loss - such as those of women in Pakistan-controlled Kashmir - is what many journalists must do to find and report the truth. The way in which we listen while setting aside preconceived notions of how victims ‘should’ behave is critical

Anam Z
Anam Zakaria Published on: 16 Jun, 2022
Reporter’s notebook - analysing the video of a brutal murder

I spent a week watching a sickening video of the Jordanian pilot, Muath al-Kasasbeh, being burned alive by ISIL. Here’s how I set about verifying its contents and how I coped

Jody Fish
Jody Fish Published on: 25 May, 2022
‘You will be silenced’ - investigating human traffickers in Nigeria

REPORTER'S NOTEBOOK: Philip Obaji Jr has devoted years to uncovering and reporting on the sexual abuse and human trafficking of displaced women and girls in Nigeria. This is his story

Philip Obaji Jr
Philip Obaji Jr Published on: 18 May, 2022
Beyond bystanders: Citizen journalism during the Egyptian revolution

A journalist looks back at the founding of RASSD News Network during the Egyptian revolution, which trained and supported ordinary citizens to become journalists

Khaled Faheem
Khaled Faheem Published on: 14 Apr, 2022
Telling the stories of brutality - reporting on political prisoners in Belarus

REPORTER’S NOTEBOOK: Constructing a long-form feature to document the narratives of Belarusians imprisoned for protesting after the 2020 presidential election was a pain-staking, months-long task fraught with danger

Olga
Olga Loginova, Ottavia Spaggiari Published on: 30 Mar, 2022
From Syria to Ukraine - telling the stories of Russian aggression

REPORTER’S NOTEBOOK: Omar Al Hajj, a Syrian journalist working for Al Jazeera, explains what it’s like to go from covering war in his own country to bearing witness to another on a different continent

A picture of the author, Mohammad Ahdad.
Mohammad Ahdad Published on: 15 Mar, 2022
Reporter’s Notebook: Inside Europe’s largest brothel 

While covering a story about a Spanish proposal to outlaw middlemen involved in prostitution, AJE senior correspondent Natasha Ghoneim and her team came up against a wall of silence, but managed to get a story nevertheless

Natasha Ghoneim
Natasha Ghoneim Published on: 8 Mar, 2022
Investigating racist conviction laws in America - and seeing a man freed after 25 years

REPORTER’S NOTEBOOK:  How a team of journalists spent nearly a year investigating the conviction and 25-year imprisonment of Brandon Jackson and then watched him walk free

Jeremy Young
Jeremy Young Published on: 2 Mar, 2022
Reporter’s Notebook - on the trail of Boko Haram

For one journalist in Nigeria, covering the activities of the militant Islamist group, Boko Haram, primarily means documenting the horrifying stories of its victims, sometimes to his own cost

Philip Obaji Jr
Philip Obaji Jr Published on: 21 Feb, 2022