بكسر التّاء.. فُسْحةُ نقاشٍ نسويّةٌ آمنةٌ عبر الأثير

بكسر التّاء.. فُسْحةُ نقاشٍ نسويّةٌ آمنةٌ عبر الأثير

لم يحظَ برنامَجُ "بكسر التاء" ذو المنظور النَّسَويِّ، والذي انطلقَت أُولى حلقاتِه في شهر نوفمبر/تشرين الثاني عامَ 2019 برحلة سهلة وممهَّدة.

بل كانت رحلةً محفوفةً بالتحديات والصِّعاب التي تطلّبت من فريق العمل كثيرًا من المرونة؛ للاستمرار بتوفير المساحة الآمنة للنّساء في فضاء الإعلام الضيّق على المرأة في العالَم العربيّ. 

تنقسم خليّةُ العمل الأساسيّةُ للبرنامج (نقصد الفريق التحريريّ)، إلى ثلثين من الإناث وثلث من الذكور، الأمرُ الذي ساعد على مناقشة القضايا بالبعد النسوي العميق والمتوازن، دون إقصاء أيّ وجهة نظر في مختلف مراحل نحْت الفكرة وتنفيذها. 

 

من ضمير الغائب إلى المخاطَب

مقدِّمة البرنامَج روعة أوجيه، ترى أنّ المنهجيّةَ التي اعتُمِدت خلال التحضير للبرنامج؛ تسعى لأن يكون قادرًا على خلْق نافذة مؤثرة للمرأة العربيّة، بدلاً من أن يكون -كغيرِه- مجرَّدَ برنامجٍ يخاطبُ المرأةَ بضمير الغائب، أُسْوَةً بالبرامج النسائية العربية الأخرى، التي تحمل في أسمائها ضمائر مثل: "هي" و"لها". 

واعتمدت المنهجيّةُ على دراسةٍ أُجريت مع 100 سيّدة من خلفيات تعليمية ومهنية واقتصادية متنوِّعة، لتلمُّس احتياجاتهنّ واستطلاع آرائهنّ في البرامج النسائية الأخرى.

وأفضت الدراسة إلى حقيقة أنّ المرأة العاملة -في الغالب- لا تشاهِدُ مثل هذه البرامج التي لا تخاطب الواقعَ الحقيقيَّ للمرأة، إنما ترسّخُ صورةً نمطية عنها. 

ويرمي البرنامج إلى إخراج المرأة من مجال النقاش في قضاياها الخاصة فقط، إلى النقاش في قضايا اجتماعية وسياسية عامة، لكن من منظورها الذاتي؛ كيلا تبقى رهينةَ الأحكامِ المجتمعية، وتحديدِ ما يجب على المرأة فعلُه وما يجب عدمُ فعله. 

ووَفقًا لأوجيه، فإنّ البرنامج يحرص على تجنُّبِ "تغريب" القضايا الخاصة بالمرأة العربية، والابتعادِ عن المنظور الاستشراقيّ في طريقة طرح مشكلاتها وهمومها، أو تصويرها كأنّها مستضعَفة، بل يهدف إلى عكس صورة العربية الحقيقية، كشخصية قوية قادرة على مقاومة نظرة المجتمع وضغوطاته وتحيّزاته. 

 

بناء الثقة.. المهمة المستحيلة

بعد بثّ 47 حلْقةً، ترى مقدِّمةُ البرنامج روعة أوجيه أنّ التغذية الراجعة  “feed-back” التي حصلت عليها؛ تؤكِّد تمكُّنَها من بناء ثقةٍ بينها وبين جمهورها من النساء.

وتعزو هذه الثقةَ إلى اعتماد البرنامج على سرْدِ تجاربهنّ الشخصية بطريقة تحترم كرامتهنّ الإنسانيّة، بعد أن كان الشّكّ وعدم الثّقة بكيفيّة طرح التجارب الشّخصيّة هو الهاجس الأساسي لدى النساء المشاركات في الحلقات الأولى من البرنامج.

الشَّكُّ الذي رافَقَ البداياتِ الأولى، تحوَّلَ إلى نوعٍ من التحدي فرضتْه رواسبُ بعض نماذج البرامج النسائية الأخرى، والتي "كانت تُشَوِّهُ صورةَ المرأة؛ إمّا بتقديمها بدورِ الضّحيّة بشكلٍ مبالَغٍ فيه، وإمّا بالتركيز على الجزء العاطفي والجدلي؛ الذي يمكن أن يحصل على أعلى نسبة مشاهدات على "يوتيوب"، بصرف النظر كيف تظهر المرأة في القصة"، تقول أوجيه.

والحال أنّ الوضع تغيّر اليوم، حيث بات البرنامج يتلقّى عروضًا واقتراحات من النساء أنفسهنّ؛ لطرح تجاربهنّ الشخصية أو قضاياهنّ من خلاله. وتشرح أوجيه ذلك قائلة: "في حال تواصَلَ طاقم العمل مع نساء لاستضافتهنّ، فالردُّ يكون بأنهنّ على استعداد للمشاركة ومرتاحات لذلك؛ لأنهنّ يعرفْنَ أنّ البرنامج لا يُتاجِر بقضاياهنّ".

لا شكّ أنّه ثمّة سرٌّ وراء البناء السريع للثّقة، والسِّرُّ -حسب أوجيه- هو: "أننا نحترم المرأةَ، ولا نُنَظِّرُ عليها، ولا نفرض عليها وجهةَ نظرٍ ما، لكنْ ندفع الجميعَ لإعادة النظر ببعض المفاهيم النمطية والصور المغلوطة أحيانًا"؛ ذلك لأنّ كلَّ امرأة لها تجربتها الخاصة المطبوعة بظروفها الخاصة، وحسب السياق الذي يحيط بها وطريقة تفاعله مع مشكلتها وتفهّمه لها. 

 

صحافة نسويّة.. أساسها المهنية

"الوصفة" التي اعتمد عليها البرنامج لطرح القضايا النسوية؛ هي الالتزام بالقيم المهنية بصرامة، فالنقاشات التحريرية بهذه القضايا -وخصوصًا الحرجة منها- تستنزف طاقم العمل، كما تؤكد أوجيه؛ الأمرُ الذي يدفعهم إلى تقسيم القضايا الحرجة وعدم طرحها مرة واحدة؛ كيلا يضطرّوا لاستنزاف كل واحدة، والدخول إلى أعماقها جميعها في الوقت نفسه. 

تطرح أوجيه مثالًا على إحدى القضايا النسوية الحرجة، وهي حلقة قتل النساء بدعوى الشرف، والتي ربّما توقَّعَ فريقُ العمل وجودَ صعوبات على مستوى معالجة القضية تحريريًّا، ما قد يؤدّي لرفض بثّها، نظرا لحساسية الموضوع، إلاّ أنه تم خلق توازن في التطرق لجوانب الموضوع كافّة، وتم الالتزام بالقواعد المهنية للطّرح الصحفي بحذافيرها، الأمرُ الذي أتاح فرصة لنقاش الموضوع بعمق وبلا مخاوف تحريرية.

وتفرض طبيعة البرنامج التي تركِّزُ على التجارب الشخصية عبئًا إضافيًّا وحسّاسًا؛ يتعلق بطريقة التحقق من المعلومات التي يذكرها الضيوف. 

لقد احتاج فريق العمل إلى رفع مستوى الحدس؛ لتقييم ما إذا كانت هذه القصة صحيحة أو لا، وتفنيد شهادات المتحدّثين وتجاربهم الشخصية بسرعة كبيرة، ومن ثَمّ مطالبة المتحدّثين بدلائل تدعم قصّتهم، دون أن يقوم الفريق بتكذيب المتحدثين أو التشكيك في صدق رواياتهم. الجانب المهني الآخر الذي ساعد في تشكيل هوية البرنامج؛ هو وضع المصلحة العامة للنساء العربيات كقيمة عُليا لتحديد أولويات القضايا التي تُطرَح.

وتوضح أوجيه قائلةً: "هناك مواضيع لا تعتبرها المرأة العربية أولوية، فيتم تأجيلها إلى مراحل أبعد في البرنامج، وهناك بعض القضايا نخوض نقاشا حولها، وأشعرُ أنّه لو لم نتطرَّقْ لها فسيكون ذلك أكثرَ فائدةً للنساء، من أن نتطرق لها من زاوية معينة وضمن حدود ضيقة لن تفيد القضية". 

 

جدلية الشكل والمضمون

أحد الدروس التي ترسّخت عند فريق البرنامج -من خلال العمل والممارسة- هو أنّ الشّكلَ أساسيٌّ لتوصيل الفكرة، فالموسمُ الأوّلُ الذي صُوِّرَ بأسلوبٍ سينمائيٍّ وألوانٍ مُعتِمة قليلة السّطوع، لاقى الكثير من التعليقات بأنه يبعث على الكآبة، رغم أنه كان يقدم محتوىً مميَّزا. 

ولم تستطع الحلقات الأولى -التي ركّزت على تجارب نساءٍ واجهْنَ مشكلاتٍ صعبةً ومعقّدة وتحدَّيْنها وتقدَّمْنَ إلى الحلول- مِن أنْ تبثَّ الروحَ الإيجابيةَ التي سعى إليها البرنامج؛ لأنّ الصورة المُعتِمة التي ظهرت على الشاشة لم تخدم المحتوى الذي كان يُطرَح. 

وتضيف أوجيه في السياق نفسه: "كان هناك شعور بالتوتر والتشنج خلال الحديث؛ لأننا اتّبعنا أسلوبًا سينمائيًّا مُعْتِمًا جدًّا من ناحية توظيف الصورة. وتعلّمنا أنْ نقوم بتفتيح الصورة، والتصوير بإضاءة نهارية.

وحتى في طريقة ترتيب الحلقة، أصبحنا نتدخّل، ونضع تعليمات لفريق الإخراج؛ كي نضمن أن يكون الشكل أقلَّ قتامةً". 

بالنسبة لأوجيه، فإن "الخطأ الأساسي أننا تعاملْنا معه كمشروع سينمائي، لكن على التليفزيون يمكن تحسين الصورة، وتبث عليه الصورة السينمائية لترفع من جودتها، لكن لا تستطيع أن تقدم الحبكة نفسها والعتمة نفسها والتوتر نفسه للشاشة الصغيرة".

 

لسنا في مواجهة 

تعتبر أوجيه أنّ فلسفلة البرنامج تقوم على أنّ الرجال والنساء ليسوا في مواجهة بعضهم بعضا، إنما هي مساحة لإظهار وجهات نظر المرأة حول القضايا العامة، ولتقريب تجاربها وما تعيشه من قضايا تخصُّها وحدَها. 

وعلى الرغم من أنّ هناك قضايا تَمَسُّ المرأةَ فقط، لكنّها -كالرَّجُل- جزء من المجتمع، وبالتالي فإنّ أيّ تغيير في واقعها يحتاج إلى شراكة الرّجلِ وإشراكه في الحلّ، وأيّ موضوعٍ آخر لا يخصّ المرأةَ وحدَها فمن المهم التأكُّد من حضورها فيه. 

وتضيف أوجيه: "نحن نحاول أن نُشرِكَ الرجلَ دائمًا، ونذكّرَه بأن يكون الشريكَ الذي يقف معنا لا شريكا للطغيان. وأنا مؤمنة أنّنا نساءً ورجالًا نواجه منظومةً واحدة، تكون أحيانًا قاسيةً على كِلَيْنا، وتريد أن تُعَلِّبَ كِلَيْنا بصورة نمطية محددة، وفي قوالب محددة". 

وتختم، بأنّ ما يحرص عليه البرنامج هو طرح تساؤلات حول: "لماذا يسكت الرجل على الانتهاكات التي يمارسها رجال آخرون ضد النساء؟" 

 

More Articles

Conflict, crisis and Colombia’s shifting media landscape

THE LONG READ: As political and commercial elites continue their stranglehold on mainstream media in Colombia, some independent minnows are starting to emerge

Mauricio
Mauricio Morales Published on: 5 Dec, 2022
Al Jazeera Investigations - the making of the Labour Files

An Al Jazeera investigation into the running of the UK’s Labour Party has revealed evidence of an ‘Orwellian’ smear campaign against its former leader, Jeremy Corbyn, a ‘hierarchy’ of racism within the party and even the hacking of journalists. Here’s how it came about 

Phil
Phil Rees Published on: 19 Oct, 2022
The devastating silencing of the ‘Voice of Palestine’

Al Jazeera English’s Senior Correspondent recalls the last time she saw Shireen Abu Akleh and what it has been like to cover the investigations into her killing by Israeli forces

Natasha Ghoneim
Natasha Ghoneim Published on: 21 Sep, 2022
Casualties of Partition - telling the story of Zainab and Boota

REPORTER'S NOTEBOOK: On the 75th anniversary of the Partition of Pakistan and India, a writer recalls his efforts to uncover the mystery of a family divided and asks if we always have the right to push for the ‘truth’

Haroon Khalid
Haroon Khalid Published on: 15 Aug, 2022
She showed me a picture of her dead son - moments later, she was back with the tea and cake

Listening to stories of trauma and loss - such as those of women in Pakistan-controlled Kashmir - is what many journalists must do to find and report the truth. The way in which we listen while setting aside preconceived notions of how victims ‘should’ behave is critical

Anam Z
Anam Zakaria Published on: 16 Jun, 2022
Reporter’s notebook - analysing the video of a brutal murder

I spent a week watching a sickening video of the Jordanian pilot, Muath al-Kasasbeh, being burned alive by ISIL. Here’s how I set about verifying its contents and how I coped

Jody Fish
Jody Fish Published on: 25 May, 2022
‘You will be silenced’ - investigating human traffickers in Nigeria

REPORTER'S NOTEBOOK: Philip Obaji Jr has devoted years to uncovering and reporting on the sexual abuse and human trafficking of displaced women and girls in Nigeria. This is his story

Philip Obaji Jr
Philip Obaji Jr Published on: 18 May, 2022
Beyond bystanders: Citizen journalism during the Egyptian revolution

A journalist looks back at the founding of RASSD News Network during the Egyptian revolution, which trained and supported ordinary citizens to become journalists

Khaled Faheem
Khaled Faheem Published on: 14 Apr, 2022
Telling the stories of brutality - reporting on political prisoners in Belarus

REPORTER’S NOTEBOOK: Constructing a long-form feature to document the narratives of Belarusians imprisoned for protesting after the 2020 presidential election was a pain-staking, months-long task fraught with danger

Olga
Olga Loginova, Ottavia Spaggiari Published on: 30 Mar, 2022
From Syria to Ukraine - telling the stories of Russian aggression

REPORTER’S NOTEBOOK: Omar Al Hajj, a Syrian journalist working for Al Jazeera, explains what it’s like to go from covering war in his own country to bearing witness to another on a different continent

A picture of the author, Mohammad Ahdad.
Mohammad Ahdad Published on: 15 Mar, 2022
Reporter’s Notebook: Inside Europe’s largest brothel 

While covering a story about a Spanish proposal to outlaw middlemen involved in prostitution, AJE senior correspondent Natasha Ghoneim and her team came up against a wall of silence, but managed to get a story nevertheless

Natasha Ghoneim
Natasha Ghoneim Published on: 8 Mar, 2022
Investigating racist conviction laws in America - and seeing a man freed after 25 years

REPORTER’S NOTEBOOK:  How a team of journalists spent nearly a year investigating the conviction and 25-year imprisonment of Brandon Jackson and then watched him walk free

Jeremy Young
Jeremy Young Published on: 2 Mar, 2022
Reporter’s Notebook - on the trail of Boko Haram

For one journalist in Nigeria, covering the activities of the militant Islamist group, Boko Haram, primarily means documenting the horrifying stories of its victims, sometimes to his own cost

Philip Obaji Jr
Philip Obaji Jr Published on: 21 Feb, 2022
Making the world a better place - one camera ‘click’ at a time

REPORTER’S NOTEBOOK: How one photojournalist in Nigeria takes a ‘solutions-based’ approach to the images he captures.

Femi2
Femi Amogunla Published on: 2 Feb, 2022
When war is on your doorstep - the impossible road taken by a citizen journalist 

REPORTER'S NOTEBOOK: The 11-year war in Syria has shone a light on the struggles of local journalists who are often dismissed as ‘mere’ activists and whose plight is largely ignored by the international community. 

Zaina
Zaina Erhaim Published on: 20 Jan, 2022
‘Violence and degradation’ – covering refugee stories on the doorstep of the EU

REPORTER’S NOTEBOOK: From changing the wet clothes of babies who have just arrived across the Aegean Sea to dodging police to interview vulnerable people who have poisoned themselves to avoid deportation - life as an aid-worker-turned-journalist in Eastern Europe.

Lucy Papachristou Published on: 6 Dec, 2021
Reporter’s Notebook – memoirs of an illegal journalist in South Africa 

From working shifts in a casino to interviewing a farmer mauled by a tiger - life as a struggling Zimbabwean reporter.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 22 Nov, 2021
A wall of silence - investigating ‘quacks’ in India

REPORTER'S NOTEBOOK: ‘Quacks’ - illegal, non-registered healers - are a subject worthy of scrutiny by the media in India. But what do you do when the communities they operate in don’t want you to talk about it?

Saurabh Sharma
Saurabh Sharma Published on: 25 Oct, 2021
'They called me a traitor' - tales of a local freelance journalist in Yemen

Very few international journalists are currently based in Yemen because it is simply too dangerous to go there. Local - often freelance - reporters have continued to tell the stories of the human suffering there, however, and are facing greater dangers from militias than ever before. Our writer explains how he had to change the way he did his job, just to survive.

Muatasm Alhitari
Muatasm Alhitari Published on: 18 Oct, 2021
‘I became a journalist because we need to be heard’ - telling the stories of Palestine

THE LONG READ: Many journalists in Palestine only entered the profession through a need to make their suffering known to the world. So what does it take to tell stories of tragedy and personal loss to which you yourself are deeply connected while maintaining objectivity?

Yousef Aljamal
Yousef M Aljamal Published on: 13 Oct, 2021
Reporter’s Notebook - covering crisis in Lebanon

Lebanon has undergone a seismic economic collapse triggered by the financial crisis and compounded by last year’s shocking port explosion in Beirut. Al Jazeera.com’s correspondent describes what it has been like to cover the ongoing story.

Arwa Ibrahim
Arwa Ibrahim Published on: 5 Oct, 2021
Radio Gargaar - grassroots broadcasting to refugees in Kenya

REPORTER'S NOTEBOOK: What it’s like to host a radio show in the Dadaab refugee camp, situated in one of the world’s most overlooked regions, during a global pandemic.

Abdullahi Mire
Abdullahi Mire Published on: 3 Oct, 2021
Witnessing the killing of Muhammad al-Durrah in Gaza - the cameraman's tale

Twenty-one years ago, a video of a 12-year-old boy being killed in Gaza reverberated around the world. Talal Abu Rahma, the cameraman who shot the video, described that day.

Talal Abu Rahma
Talal Abu Rahma Published on: 30 Sep, 2021
‘It was like the end of the world’ - the reporter's tale from 9/11

Al Jazeera’s Washington correspondent recalls the events of September 11, and explains how life for him as a Muslim journalist in America was forever changed in the aftermath.

Mohammed Alami
Mohammed Alami Published on: 8 Sep, 2021