التغطية الصحفية لسد النهضة.. "الوطنية" ضد الحقيقة

التغطية الصحفية لسد النهضة.. "الوطنية" ضد الحقيقة

 

في كل مرة أحاول أن أصل إلى صيغة أفضل للمقال، أعيد كتابته من جديد كي تكون المعطيات أكثر دقة. قد يكون هذا مثالًا حيًا للعناية والحذر الذي أتعامل به مع كتابة قصص صحفية حول قضية النيل، خصوصًا إذا كان الأمر مرتبطًا بملف سد النهضة الإثيوبي.

الكتابة حول سد النهضة محفوفة بالمحاذير المهنية، حيث يجب أن يكون منسوب تحري الدقة أكبر بكثير من صياغة باقي القصص الأخرى، فقضايا المياه تصنف كأحد الموضوعات التي تمس الأمن القومي في العديد من الدول. هل تعلم ماذا يعني ذلك؟ معناه أن المعالجة الصحفية قد تعرض الصحفي أو المنصة التي يكتب لها لخطر أمني. هكذا تنشأ الرقابة حول موضوع حساس يفضي إلى ضرب مبادئ المهنة والتأثير المباشر على الأمن القومي لدولة ما لا سيما إذا ارتبط ذلك بنشر أخبار مزيفة.

 

"وطنية ضد الحقيقة"

يصطدم الصحفي المشتغل في هذا الميدان بتحد آخر؛ فمبدأ تحري الدقة في تغطية المياه قد يتعارض أحيانًا مع "النزعة الوطنية" أو"حب الوطن"(1)، خاصة إذا كان الصحفي يعمل على تغطية ملف سد هو الأكبر في أفريقيا، يحتجز مياه كانت تجري على أرض وطنه منذ آلاف السنوات، ويهدد بنقص المياه الجارية لدولتي المصب وهما السودان ومصر. وقتها، تصبح تغطية السد برؤية مهنية متحررة من العواطف والتحيزات الوطنية عائقًا يصعب تجاوزه.

الانجراف وراء البحث عن الإثارة والسبق السياسي، يشكل -أيضًا- عنصرًا يمكن أن يهدد دقة التغطيات التي يقوم بها الصحفي حول سد النهضة. وعلى هذا النحو، تضيع الأسئلة الحقيقية التي على الصحفي أن يطرحها: هل سيؤثر ملء سد النهضة على السد العالي بمصر؟ ومتى سيشعر المواطن بأزمة مياه؟ هل ستمر المراحل القادمة لملء خزان السد بأمان؟ هل سيتسبب السد على المدى البعيد في عطش مواطني دول المصب أثناء فترة التشغيل؟ وغيرها من التفاصيل التقنية التي ينبغي أن تنبني على معطيات علمية دقيقة بعيدة عن الخبر السياسي، وبعيدة أيضًا عن استدرار العواطف. لكن يبدو دائمًا الحديث عن الحرب التي تدق طبولها على ضفاف النيل أكثر إغراءً للإعلام من الدقة العلمية، ويحظى بالشعبية الأكبر، كما يقول إيمانويل فانيتي مدير مشروع مختبر دبلوماسية المياه المفتوحة التابع لمعهد اليونسكو، أي أتش إي دلفت لتعليم المجالات المائية (2).

عمل فانيتي مع فريق بحثي من مصر والسودان وإثيوبيا لإنجاز دراسة حول "النيل في الإعلام" لتحليل الخطاب الصحفي لفهم أفضل لطبيعة القصص المتداولة على نطاق واسع حول سد النهضة في الدول الثلاثة المعنية بالقضية، إضافة إلى دولة أخرى في حوض النيل، وهي أوغندا. اعتمدت الدراسة على الإنتاج الإعلامي لصحيفتين من كل دولة إحداهما قومية والأخرى مستقلة، إضافة إلى ما ينشر عن النيل في مؤسستين إعلاميتين دوليتين مستقلتين هما الجزيرة والغارديان.

ومن بين مخرجات الدراسة، لاحظ الباحثون أن الإعلام الدولي اهتم بإبراز جانب الصراع وصناعة عناوين تتضمن كلمات مثل: حرب المياه، موت النيل، دماء في مجرى النهر وغيرها، أما في الإعلام المحلي فقد شغل الحديث عن الحرب مساحة أقل، لكن كانت هناك نزعة نحو استخدام قضية سد النهضة لأغراض سياسية.

واستند جزء من الدراسة على مثال الاحتجاجات التي وقعت عام 2016 في إقليم أورومو -إحدى أكبر القوميات في إثيوبيا- والتي تحولت إلى قضية متصلة بالنيل عندما ألقى أحد المسؤولين الحكوميين باللوم على مصر واتهمها بتأجيج الاحتجاجات لتعطيل عملية استكمال بناء السد، وهو ما يدل بحسب فانيتي على "أنه لا يمكن فهم النقاشات الإعلامية حول النيل إلا من خلال وضعها في الإطار السياسي الأوسع".

المثال الذي عرضه فانيتي يعد أحد نماذج الربط الإعلامي الزائف بين النيل وأحداث أخرى، وهو أحد المحاذير التي وقعت فيها الصحافة خلال السنوات الماضية في تغطيتها لقضية سد النهضة.

 

صحافة "الإغراء"

خلال الفيضان الذي اجتاح السودان شتاء 2020، قامت بعض المنابر الإعلامية بطرح سيناريو يربط بين بدء الملء الأول للسد والفيضان، وهو ربط غير علمي. يتكرر المشهد نفسه في إثيوبيا عندما تم ربط الاحتجاجات في إقليم بني شنقول الذي بني على أرضه سد النهضة، بنهاية السد وزواله، أو بداية حل الأزمة. إنه ربط سطحي، لا يوجد ما يدعمه من حقائق وأسانيد، ومع ذلك وجد مثل هذا الربط صدى في وسائل إعلام كثيرة دولية ومحلية. وهنا يبرز الصحفي كي يبقي تحيزاته العاطفية جانبًا لأنها ستسقطه في المحظور وفي فخ الأخبار المزيفة والمضللة أيضا.

وغالبًا ما يكون الربط الزائف إحدى تبعات غياب المعلومات والبيانات الدقيقة، فالمفاوضات حول سد النهضة ارتبطت بصورة "اجتماعات الغرف المغلقة" و"المشاورات السرية"، والوصول للمعلومات يعد أحد أكبر التحديات التي تواجه الصحفي العامل على هذا الملف.

أولى خطوات تجاوز شح المعلومات، بل وانتشار المعلومات الزائفة حول قضايا النيل هي "اللجوء للعلوم". فمن خلال مطالعة الدراسات العلمية المنشورة في دوريات علمية موثقة، يمكن تجاوز جدل السياسة، باللجوء إلى العلم المبني على دلائل وأبحاث ودراسات.

نسوق في هذا الصدد مثالًا يتعلق بما قبل الملء الأول للسد، حيث قمت بمعالجة قصة صحفية تتحدث عن تصميم السد، وكمية المياه التي يسمح بتمريرها، طبقًا لعدد المخارج والبوابات الموجودة في السد وموقعها، وبالتالي يجيب هذا البحث على أسئلة منها: ما كمية المياه التي على السودان ومصر توقع وصولها لأراضيهما خلال فترات الملء وبعد الانتهاء من بناء السد؟ هكذا يكون الإعلام قد أدى جزءًا من دوره كمصدر للمعلومات.

بالرغم من أن تغطية الجوانب السياسية لملف سد النهضة تحظى بجاذبية وإغراء، وأن الحديث عن التدخلات العسكرية والحروب يضيف عناصر جذب وتشويق إضافية للموضوع، إلا أنها بحسب معيار الدقة، لا تقدم الصورة كاملة. لكن وأنت تشتغل على هذا الملف، هل عليك أن تستبعد خيار نشوب حرب بين الأطراف المتصارعة؟

برأيي، هذا الطرح لن يكون دقيقًا أيضًا، فعدم وقوع حروب بين جيوش نظامية فيما مضى لا يعني استحالة نشوبها في المستقبل، بيد أن الموازنة بين تغطية سيناريوهات الحرب وسيناريوهات التعاون، وطرح إمكانيات التقارب بين دول النيل قد يخلق تغطية أكثر توازنًا.

وتتطلب الإحاطة بأبعاد الصورة كاملة وكتابة قصص عن قضايا النيل وسد النهضة مجهودًا من الصحفي في البحث والاطلاع والقراءة، ليس فقط حول أزمة سد النهضة، بل عليه الإلمام بتاريخ نهر النيل وشعوبه والدول المحاذية لهذا النهر، والتعرف على جغرافيا المنطقة وطبيعة السكان ومعتقداتهم وعاداتهم. حينها قد يتمكن الصحفي من الابتعاد عن التغطية النمطية والتركيز على الصراع، إلى تغطية أكثر جاذبية تربط الملفات ببعضها.

يبقى أن أذكر أن التركيز على العنف والصراع في بعض الحالات قد يدفع لمزيد من العنف لا لتجنبه أو التحذير من تبعاته. ففي النموذج الرواندي نعلم كيف تسبب الإعلام في قيام مذابح عرقية من خلال التركيز على سيناريوهات الصراع، وهو أحد المحاذير المحيطة بسد النهضة، ونحن نرى كيف تشعل وسائل الإعلام حطب الحرب بمبرر الانتماء القومي.

 

ملاحظة:

-       كبداية جيدة، يمكن الاطلاع على كتيب "الصراع حول المياه والتعاون"(3) والذي يقدم دليلًا إرشاديًا للصحفيين لتغطية قضايا المياه، من تأليف مجموعة من الباحثين والصحفيين المتخصصين في المياه. أما تغطية قضايا عن السدود، فيمكن مطالعة مقال "كيف تغطي السدود دون أن ترى أيا منها" المنشور على مجلة النيلين (4).

 

المراجع 

 

1)  https://www.youtube.com/watch?v=WV3MsAscrto

 

2)  https://www.un-ihe.org/projects/media-science-and-water-diplomacy-nile-basin-and-beyond?fbclid=IwAR3uw-oKqzqt5o5T_QkLIpZZUtc4zw8vFu4pWgCjGYq1-I-yAZ-D7_ICqqM

 

3)  https://www.cabi.org/cabebooks/FullTextPDF/2020/20203532704.pdf

 

 

4)   https://www.theniles.org/en/articles/society/20775/

 

 

More Articles

Conflict, crisis and Colombia’s shifting media landscape

THE LONG READ: As political and commercial elites continue their stranglehold on mainstream media in Colombia, some independent minnows are starting to emerge

Mauricio
Mauricio Morales Published on: 5 Dec, 2022
Al Jazeera Investigations - the making of the Labour Files

An Al Jazeera investigation into the running of the UK’s Labour Party has revealed evidence of an ‘Orwellian’ smear campaign against its former leader, Jeremy Corbyn, a ‘hierarchy’ of racism within the party and even the hacking of journalists. Here’s how it came about 

Phil
Phil Rees Published on: 19 Oct, 2022
The devastating silencing of the ‘Voice of Palestine’

Al Jazeera English’s Senior Correspondent recalls the last time she saw Shireen Abu Akleh and what it has been like to cover the investigations into her killing by Israeli forces

Natasha Ghoneim
Natasha Ghoneim Published on: 21 Sep, 2022
Casualties of Partition - telling the story of Zainab and Boota

REPORTER'S NOTEBOOK: On the 75th anniversary of the Partition of Pakistan and India, a writer recalls his efforts to uncover the mystery of a family divided and asks if we always have the right to push for the ‘truth’

Haroon Khalid
Haroon Khalid Published on: 15 Aug, 2022
She showed me a picture of her dead son - moments later, she was back with the tea and cake

Listening to stories of trauma and loss - such as those of women in Pakistan-controlled Kashmir - is what many journalists must do to find and report the truth. The way in which we listen while setting aside preconceived notions of how victims ‘should’ behave is critical

Anam Z
Anam Zakaria Published on: 16 Jun, 2022
Reporter’s notebook - analysing the video of a brutal murder

I spent a week watching a sickening video of the Jordanian pilot, Muath al-Kasasbeh, being burned alive by ISIL. Here’s how I set about verifying its contents and how I coped

Jody Fish
Jody Fish Published on: 25 May, 2022
‘You will be silenced’ - investigating human traffickers in Nigeria

REPORTER'S NOTEBOOK: Philip Obaji Jr has devoted years to uncovering and reporting on the sexual abuse and human trafficking of displaced women and girls in Nigeria. This is his story

Philip Obaji Jr
Philip Obaji Jr Published on: 18 May, 2022
Beyond bystanders: Citizen journalism during the Egyptian revolution

A journalist looks back at the founding of RASSD News Network during the Egyptian revolution, which trained and supported ordinary citizens to become journalists

Khaled Faheem
Khaled Faheem Published on: 14 Apr, 2022
Telling the stories of brutality - reporting on political prisoners in Belarus

REPORTER’S NOTEBOOK: Constructing a long-form feature to document the narratives of Belarusians imprisoned for protesting after the 2020 presidential election was a pain-staking, months-long task fraught with danger

Olga
Olga Loginova, Ottavia Spaggiari Published on: 30 Mar, 2022
From Syria to Ukraine - telling the stories of Russian aggression

REPORTER’S NOTEBOOK: Omar Al Hajj, a Syrian journalist working for Al Jazeera, explains what it’s like to go from covering war in his own country to bearing witness to another on a different continent

A picture of the author, Mohammad Ahdad.
Mohammad Ahdad Published on: 15 Mar, 2022
Reporter’s Notebook: Inside Europe’s largest brothel 

While covering a story about a Spanish proposal to outlaw middlemen involved in prostitution, AJE senior correspondent Natasha Ghoneim and her team came up against a wall of silence, but managed to get a story nevertheless

Natasha Ghoneim
Natasha Ghoneim Published on: 8 Mar, 2022
Investigating racist conviction laws in America - and seeing a man freed after 25 years

REPORTER’S NOTEBOOK:  How a team of journalists spent nearly a year investigating the conviction and 25-year imprisonment of Brandon Jackson and then watched him walk free

Jeremy Young
Jeremy Young Published on: 2 Mar, 2022
Reporter’s Notebook - on the trail of Boko Haram

For one journalist in Nigeria, covering the activities of the militant Islamist group, Boko Haram, primarily means documenting the horrifying stories of its victims, sometimes to his own cost

Philip Obaji Jr
Philip Obaji Jr Published on: 21 Feb, 2022
Making the world a better place - one camera ‘click’ at a time

REPORTER’S NOTEBOOK: How one photojournalist in Nigeria takes a ‘solutions-based’ approach to the images he captures.

Femi2
Femi Amogunla Published on: 2 Feb, 2022
When war is on your doorstep - the impossible road taken by a citizen journalist 

REPORTER'S NOTEBOOK: The 11-year war in Syria has shone a light on the struggles of local journalists who are often dismissed as ‘mere’ activists and whose plight is largely ignored by the international community. 

Zaina
Zaina Erhaim Published on: 20 Jan, 2022
‘Violence and degradation’ – covering refugee stories on the doorstep of the EU

REPORTER’S NOTEBOOK: From changing the wet clothes of babies who have just arrived across the Aegean Sea to dodging police to interview vulnerable people who have poisoned themselves to avoid deportation - life as an aid-worker-turned-journalist in Eastern Europe.

Lucy Papachristou Published on: 6 Dec, 2021
Reporter’s Notebook – memoirs of an illegal journalist in South Africa 

From working shifts in a casino to interviewing a farmer mauled by a tiger - life as a struggling Zimbabwean reporter.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 22 Nov, 2021
A wall of silence - investigating ‘quacks’ in India

REPORTER'S NOTEBOOK: ‘Quacks’ - illegal, non-registered healers - are a subject worthy of scrutiny by the media in India. But what do you do when the communities they operate in don’t want you to talk about it?

Saurabh Sharma
Saurabh Sharma Published on: 25 Oct, 2021
'They called me a traitor' - tales of a local freelance journalist in Yemen

Very few international journalists are currently based in Yemen because it is simply too dangerous to go there. Local - often freelance - reporters have continued to tell the stories of the human suffering there, however, and are facing greater dangers from militias than ever before. Our writer explains how he had to change the way he did his job, just to survive.

Muatasm Alhitari
Muatasm Alhitari Published on: 18 Oct, 2021
‘I became a journalist because we need to be heard’ - telling the stories of Palestine

THE LONG READ: Many journalists in Palestine only entered the profession through a need to make their suffering known to the world. So what does it take to tell stories of tragedy and personal loss to which you yourself are deeply connected while maintaining objectivity?

Yousef Aljamal
Yousef M Aljamal Published on: 13 Oct, 2021
Reporter’s Notebook - covering crisis in Lebanon

Lebanon has undergone a seismic economic collapse triggered by the financial crisis and compounded by last year’s shocking port explosion in Beirut. Al Jazeera.com’s correspondent describes what it has been like to cover the ongoing story.

Arwa Ibrahim
Arwa Ibrahim Published on: 5 Oct, 2021
Radio Gargaar - grassroots broadcasting to refugees in Kenya

REPORTER'S NOTEBOOK: What it’s like to host a radio show in the Dadaab refugee camp, situated in one of the world’s most overlooked regions, during a global pandemic.

Abdullahi Mire
Abdullahi Mire Published on: 3 Oct, 2021
Witnessing the killing of Muhammad al-Durrah in Gaza - the cameraman's tale

Twenty-one years ago, a video of a 12-year-old boy being killed in Gaza reverberated around the world. Talal Abu Rahma, the cameraman who shot the video, described that day.

Talal Abu Rahma
Talal Abu Rahma Published on: 30 Sep, 2021
‘It was like the end of the world’ - the reporter's tale from 9/11

Al Jazeera’s Washington correspondent recalls the events of September 11, and explains how life for him as a Muslim journalist in America was forever changed in the aftermath.

Mohammed Alami
Mohammed Alami Published on: 8 Sep, 2021