هل تكفي الأدوات التقنية للتحقق من المعلومات؟

هل تكفي الأدوات التقنية للتحقق من المعلومات؟

التحقق من صحة الأخبار ليس دواءً سحريًا ضد الأخبار المزيفة، لكنه إضافة مطلوبة بشدة إلى آلة الأخبار، هكذا يصف ألكسندر بليتر وبيتر برجر، مؤسسا مشروع التحقق من المعلومات Nieuwscheckers في هولندا، عمليات التحقق من الأخبار الزائفة.

ويرى مدرسا التحقق من المعلومات في جامعة لايدن الهولندية، بليتر وبرج، أننا بحاجة للتعامل مع المعلومات المضللة بطريقة مختلفة عن التحقق من المعلومات، وهنا يطرح السؤال التالي نفسه: هل تكفي الأدوات التقنية للتحقق من المعلومات والأخبار والصور والفيديوهات أو لكشف التضليل الذي تنطوي عليه؟

 

قصور الأدوات التقنية

الإجابة عن هذا السؤال تبدو للوهلة الأولى بسيطة، فالأدوات تتطور يوماً بعد يوم، لكن رغم فاعليتها وسرعتها تبقى قاصرة عن تمييز المحتوى الخطأ أو المضلل، ولا يمكن الاعتماد عليها كلياً في ذلك، لأنها تسمح فقط بالبحث بعمق عن جزء من الحقيقة دون أن تعطينا النتيجة النهائية، وهو ما دفعنا لكتابة هذا المقال.

منذ الأيام الأولى من الحرب الأوكرانية نعمل في فريق التحقق بوكالة سند، التابعة للجزيرة، بوتيرة غير مسبوقة: نبحث، نمحص، نحلل، وننتج مواد تواكب الكم الهائل من المعلومات. ورغم قدرتنا على المواكبة، فإننا توقفنا كثيراً عند موادّ بعينها، منها مقطع فيديو لطائرة حربية تحلق على علو منخفض تستهدف مبنى بداخله سيدة وطفلها (السيدة هي التي كانت تلتقط ذلك الفيديو). بعد ساعات من العمل المكثف، توصلنا إلى معلومات حول صحة الفيديو وتاريخ نشره، لكننا عجزنا عن تحديد الجهة المنفذة، وكان لا بد من الاستعانة بأشخاص يتقنون اللغتين الأوكرانية والروسية، ويعرفون تماماً طبيعة تلك البلاد وما تملكه من أسلحة للوصول إلى نتيجة شبه نهائية. إن المعضلة الأكبر في عملية التحقق كانت في فهم السياق العام والتحليل الاستراتيجي حتى نستطيع الحكم بنتيجة نهائية.

 يقول موفق توفيق، المترجم في شبكة الجزيرة، خلال إحدى الدورات التدريبية التي كنت حاضرا فيها، إنه لا يمكن للشخص أن يصبح مترجماً ما لم يتمكن من فهم السياق العام للحدث، وكذلك فهم المعاني الضمنية للكلمات. هذا تشبيه مطابق تماماً لعملية التحقق من المعلومات، إذ من غير الممكن أن يكتمل التحقق دون الإلمام بسياق الحادثة أو تشكيل فهم ومعرفة كافيين للوصول إلى المعلومة الدقيقة بشكل كامل.

 في كل يوم تزداد ثقافة التحقق من المعلومات، ويتسع انتشارها مع ازدياد رواد مواقع ومنصات التواصل والمحتوى المنشور عليها بشكل آني، ما يفرض وجود محتوى يندرج تحت خانة التضليل بسياقاته كافة ولأهداف مختلفة. لكن مع تطور الأدوات والذكاء الصناعي يقع الصحفيون -خلال استخدامهم لهذه الأدوات- في فخ التحقق الشكلي دون الوصول إلى أصل المعلومة، وذلك لعدم قدرتهم على فهم سياق الحدث أو المعلومة.

 وتحاول مؤسسات إعلامية تفادي الوقوع في فخ المعلومات المزيفة بتوظيف فرق داخلية مهمتها التحقق من الأخبار والصور والفيديوهات والمعلومات، فتمر المادة الإعلامية على هذه الفرق، التي تعيد إنتاجها والتحقق منها قبل نشرها. ومع ذلك، يظهر بعد حين أن التحقق المبني على الأدوات أوقع المؤسسة في فخ التضليل غير المتعمد، بتقديم معلومة غير أصلية، وهناك أمثلة كثيرة حصلت وتحصل في كبرى المؤسسات الإعلامية العربية والأجنبية.

 

فهم السياق

ولفهم أهمية الإلمام بالسياق وموهبة التحليل عند المتحقق، نأخذ مثالاً حياً من الحرب الروسية على أوكرانيا المستمرة منذ أشهر، حيث وقعت عشرات المؤسسات في فخ التزييف والتضليل بعد أن نقلت مقاطع فيديو وصوراً لم تستطع الأدوات التقنية المتوفرة في الوقت الحاضر كشف زيفها، ليقع العبء على عاتق الصحفي أو المتحقق، ودرجة إلمامه بسياق المعارك وتطورها ومعرفته لتضاريس البلاد، وما تمتلك البلدان من بنية تحتية ومعدات عسكرية وغيرها.

 ويعتقد نيك ووترز، كبير المحققين في مؤسسة "بلينغكات" ( bellingcat) المتخصصة في التدقيق والتحقق من المصادر المفتوحة، أنه لحل أي مشكلة، عليك أن تفهما أولاً، فالغالبية العظمى من محتوى الفيديو المضلل الذي نراه على الإنترنت هو في الواقع لقطات يعاد تدويرها من حوادث أخرى، ولن نستطيع التحقق من هذا المحتوى أبداً على أنه مزيف أو تم التلاعب به بواسطة أداة تقنية، لأنه ببساطة محتوى أصلي أعيد تدويره. وعليه، يعد فهم سياق الموضوع ووضع هذا المحتوى بدقة في المكان والزمان باستخدام المعلومات المرتبطة بالصور أداة أكثر فاعلية لتحديد المحتوى المضلل من الأدوات التقنية.

 ويقدم ووترز نصيحة "ذهبية للعاملين في التحقق، من صحفيين وغيرهم، وأهمية الإلمام بالسياق والتحليل قائلاً: يجب أن يكون لديك فهم عميق، ليس لتقنيات التحقق فقط بل للسياق المحلي، من تقييم المحتوى بشكل أفضل وضرورة فهم حدود معرفتك والقيود على تلك المعرفة لتصل إلى تقييم وإدراك أوسع لأي محتوى.

 ويضرب ووترز مثالاً عن أهمية الفهم العميق للحدث أو الموضوع وعدم الاكتفاء بالأدوات التقنية، بأن الكثير من مقاطع الفيديو المزيفة استخدمت لمحاولة اختلاق قصة ما. أقرب مثال على ذلك المقاطع التي تم تداولها أثناء انفجار بيروت، والتي تفيد بأن صاروخاً تسبب بالانفجار اعتماداً على ما نشر بعد لحظات من الحادثة دون تعديل، حيث لم تكن الأدوات التقنية كافية لتفنيد تلك الرواية الكاذبة، بل كان لا بد من إجراء تقييم سياقي واسع دائماً.

 

الأدوات عوامل مساعدة

لا يكفي الحس التحليلي والبحثي للصحفي لكشف زيف ما أو التحقق من موضوع ما في بعض الحالات، فالأدوات التقنية ومهارات البحث عوامل مساعدة قيّمة، لكن ما يفوقها أهمية أن يكون مدقق المعلومات أو الصحفي على معرفة أو فهم بسياق المعلومات، فالأدوات تقودنا لنتائج نبني عليها قصتنا لنكتشف لاحقا أننا وقعنا في خطأ، هذا ما يؤكده أحمد بريمو، مؤسس منصة "تأكد" للتحقق من المعلومات.

ويقول بريمو إنه من الضروري لأي مدقق أو صحفي امتلاك ثلاث مهارات: استخدام الأدوات التقنية على النحو الأمثل، التحليل والبحث، والأهم من ذلك معرفة وفهم سياق الموضوع أو الحادثة. وفي حال افتقاده للمهارة الثالثة فيجب عليه الاستعانة بزملاء أو أشخاص على دراية كاملة بسياق الموضوع الذي يبحث فيه أو يعمل عليه.

"إذا كان تدقيقك للحقائق يقتصر على من، ماذا، وأين، ومتى؟ فلن تفهم أبدًا السبب، وللحصول على إجابة عن سبب حدوث شيء ما، فأنت بحاجة دائمًا إلى سياق"، هكذا يجيب هينك فان أس الخبير في التحقق من المصادر المفتوحة، عن أهمية المعرفة بالسياق في أي قضية تحقق من المعلومات.

ويقول فان أس عن أهمية فهم السياق والتحليل العميق؛ "يمكنك سرد جزء فقط من القصة بواسطة الأدوات، لكن للتحقق لا تحتاج مهارات حرفية فحسب، بل تحتاج أيضاً إلى مهارات جانبية مثل البحث الإبداعي في الأنماط والسياق ونقاط الترابط الخفية".

ويعطي فان أس نصيحة قيمة لكيفية التعرف على السياق لأي حدث ما بالقول: "يتم ضبط خوارزميات منصات التواصل الاجتماعي ومحركات البحث على ما يريد عامة الناس معرفته، بينما تعمل وسائل الإعلام بالفعل مع جمهور أوسع، لكن أبحاثهم غالبًا ما تكون مركزة ومفصلة للغاية".

ويعتقد هينك أن الاستخدام الأكثر فاعلية للأدوات يكون بكيفية طرحك للسؤال الذي تريد الإجابة عنه، فعندما لا تقوم بالتصفية البحثية بذكاء، ستحصل على نفس الإجابات التي يحصل عليها الجمهور.

ويرى أن أفضل طريقة للتحقق من الأشياء هي الرجوع إليها ولأصلها. على سبيل المثال عندما تجد مقالًا عن اجتثاث الغابات في بلدة برازيلية صغيرة في غوغل، اكتب الكلمات الرئيسية (الكلمات المفتاحية) مرة أخرى بدون المصدر فستحصل على معلومات سياقية بسرعة أكبر وهذه الطريقة التي يستخدمها بشكل يومي.

إذا أردنا حقيقة أن نلخص عمل مدقق المعلومات أو الصحفي المتخصص بالتحقق من المعلومات، فعلينا أن نشبهه بقاض في المحكمة ينظر إلى القضية من جوانبها كافة، ويرى جميع التحقيقات الجانبية وتاريخ ومكان الحادثة، ثم يستخدم فهمه لسياق الحادثة قبل الإعلان عن قراره النهائي، وهكذا عملية التحقق لن تنجح طالما لم توظف كل حادثة في سياقها وفهمها بشكل كامل.

 

 

 

More Articles

Silenced Voices and Digital Resilience: The Case of Quds Network

Unrecognized journalists in conflict zones face serious risks to their safety and lack of support. The Quds Network, a Palestinian media outlet, has been targeted and censored, but they continue to report on the ground in Gaza. Recognition and support for independent journalists are crucial.

Yousef Abu Watfe يوسف أبو وطفة
Yousef Abu Watfeh Published on: 21 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
The Perils of Unverified News: A Case of Nonexistent Flotillas

Can you hide one thousand ships in the middle of the Mediterranean Sea? I would say not. But some of my fellow journalists seem to believe in magic.  

Ilya
Ilya U Topper Published on: 16 Jan, 2024
In the Courtroom and Beyond: Covering South Africa's Historic Legal Case Against Israel at The Hague

As South Africa takes on Israel at the International Court of Justice, the role of journalists in covering this landmark case becomes more crucial than ever. Their insights and reporting bring the complexities of international law to a global audience.

Hala Ahed
Hala Ahed Published on: 12 Jan, 2024
Did the NYTimes Manipulate the Sexual Violence Allegations of October 7?

An in-depth examination of the New York Times's investigation of alleged sexual assaults by Hamas during the Israeli war on Gaza, highlighting ethical concerns, and the impact of its reporting on the victims' families. It questions the journalistic integrity of the Times, especially in the context of Western media's portrayal of the Israeli-Palestinian conflict.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 7 Jan, 2024
Is The New York Times Reproducing Allegations of 'Sexual Violence' to Downplay Israeli Crimes?

The New York Times' report on alleged sexual violence by Palestinian militants raises profound concerns about discrepancies in key testimonies and a biased reporting that aligns with Israeli narratives and downplays Israeli crimes in Gaza.

Mohammad Zeidan
Mohammad Zeidan Published on: 31 Dec, 2023
Embedded journalism: Striking a balance between access and impartiality in war zones

The ethical implications of embedded journalism, particularly in the Israeli invasion of Gaza, raise concerns about the compromise of balance and independence in war coverage.

Abeer Ayyoub
Abeer Ayyoub Published on: 19 Dec, 2023
Through a Mexican lens: Navigating the intricacies of reporting in Palestine

A Mexican journalist's journey through the complexities of reporting on Palestine and gives tips on how to manage this kind of coverage.

Témoris Grecko
Témoris Grecko Published on: 10 Dec, 2023
Echos of Israeli Discourse in Latin American Media on Gaza

Heavily influenced by US and Israeli diplomatic efforts, Latin American media predominantly aligns with and amplifies the Israeli perspective. This divergence between political actions and media representation highlights the complex dynamics shaping Latin American coverage of the Gaza conflict.

Rita Freire Published on: 23 Nov, 2023
Critique of German media's handling of Gaza Conflict

The German media's coverage of the Gaza conflict has been criticized for being biased, presenting a distorted view of the conflict, focusing only on the Israeli perspective, and downplaying the suffering of Palestinians. This biased reporting undermines the media's role as an objective source of information and fails to provide a balanced view of the conflict.

AJR Contributor Published on: 16 Nov, 2023
Colonial legacy of surveillance: hidden world of surveillance technology in the African continent

African nations’ expenditure on surveillance technology from China, Europe and the US is a direct threat to the media, democracy and freedom of speech, and an enduring legacy of colonial surveillance practices.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 14 Nov, 2023
How the New York Times fuelled a crackdown on journalists in India

Vague reporting and a piece ‘laden with innuendo’ by the New York Times gave Indian authorities the excuse they needed to crack down on news website Newsclick

Meer Faisal
Meer Faisal Published on: 31 Oct, 2023
Journalists feel the pain, but the story of Gaza must be told  

People don’t always want to hear the historical context behind horrifying events, resorting even to censorship, but the media must be free to provide it

Aidan
Aidan White Published on: 30 Oct, 2023
Queen Rania is absolutely right - Western media’s double standards on Gaza

Why does international media use loaded and dehumanising language about the Palestinians when reporting on the Israeli bombardment of 2.2 million people in Gaza?

Abeer Ayyoub
Abeer Ayyoub Published on: 27 Oct, 2023
'War propaganda' - Brazil’s media has abandoned journalistic standards over Gaza

Brazil’s mainstream media, in its unwavering support for Israel, is out of step with public and social media responses to the bombardment of Gaza

Bruno
Bruno Lima Rocha Beaklini Published on: 25 Oct, 2023
‘Emotional truth’ is not a cover for fabricating stories

Comedians who engage with the news should not be free to ignore the rules of ethical journalism

Akanksha
Akanksha Singh Published on: 16 Oct, 2023
Get this straight, Western media: Palestinians aren’t sub-human

Dehumanisation of Palestinians is as central to Israel’s war strategy as the deadly missiles it wields

Mitrovica
Andrew Mitrovica Published on: 10 Oct, 2023
Victims of the Mediterranean: ‘Migrants’ or ‘Refugees’?

The term ‘migrant’ insufficient to describe victims of the horror unfolding in the Mediterranean Sea; it dehumanises these people and is a failure of journalism

A picture of the author, Mohammad Ahdad.
Mohammad Ahdad Published on: 2 Oct, 2023
Why is a Western news organisation funding propaganda in India?

ANI, the world’s largest source of Indian news, receives funding from Thomson-Reuters, despite widespread condemnation for its misinformation about Muslims

MM
Morley Musick Published on: 18 Sep, 2023
How do we determine 'newsworthiness' in the digital age?

The relentless flow of news in the digital age has re-shaped the parameters by which we decide what is 'news' and what is not

Muhammad Khamaiseh Published on: 11 Sep, 2023
‘Focus on the story, not the storyteller’ - the dilemma of a diaspora journalist

When reporting on their homelands, diaspora journalists walk a fine line between emotional connection and objective storytelling

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 4 Sep, 2023
Why does Arab media fail so badly at covering refugee issues?

Arabic media discourse on refugees and migrants frequently aligns too closely with the Western narrative, often spreading fear of migrants while emphasising the burdens of asylum

A picture of the author, Ahmad Abu Hamad
Ahmad Abu Hamad Published on: 28 Aug, 2023
What does Zimbabwe’s new ‘Patriot Bill’ mean for journalists?  

As Zimbabwe heads into elections this week, a new law dubbed the ‘Patriot Bill’ will further criminalise journalism

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 21 Aug, 2023