صحافة المواطن تنتصر في فلسطين

صحافة المواطن تنتصر في فلسطين

أعادت أحداث حي الشيخ جراح والأقصى والحرب الإسرائيلية على غزة تعريف بعض المفاهيم، وبرزت بعض المصطلحات بقوة في الساحة الرقمية، مثل المواطن الصحفي والصحافة الحرة. المواطن الفلسطيني والعربي العادي أخذ بزمام المبادرة وتصدر المشهد الصحفي ليقدم روايته بنفسه على منصات التواصل الاجتماعي مثل إنستغرام وتويتر ويوتيوب وفيسبوك، دون انتظار وسائل الإعلام التقليدية التي اعتادت ولفترة طويلة القيام بهذا الدور.

تزامن ظهور مفهوم "المواطن الصحفي" مع ظهور منصات التواصل الاجتماعي، وهو ما عرّفه الباحث بومان ووليس بأنه "فعل لمواطن أو مجموعة من المواطنين يلعبون دورًا حيويًا في تجميع وتغطية وتحليل ونشر الأخبار والمعلومات، والغرض منه تقديم معلومات مستقلة ومعتمدة وصحيحة ومتنوعة ومناسبة لمتطلبات الروح الديمقراطية". بمعنى آخر: كل مواطن هو مصدر وناقل للمعلومة في فضاء الإنترنت، سواء  أكان ذلك بالكتابة والتعليق، أو صناعة المحتوى السمعي والبصري، أو بمشاركة المنشورات والتفاعل بزر الإعجاب. 

ما يميز صحافة المواطن عن الصحافة التقليدية هو أنها  "تشاركية" ومتاحة لكل أفراد المجتمع دون التقيّد بسياسة المؤسسات الصحفية في النشر والنقل؛ أي أن نشر المعلومة يكون من مجموعة إلى مجموعة (from many to many)، وذلك بالاعتماد على مواطنين صحفيين متطوعين يتشاركون هوية قومية واحدة، وبعدًا جغرافيًا وتاريخيًا مشتركًا.

 تأتي في المقابل الصحافة التقليدية، والتي يكون النشر فيها من فرد إلى مجموعة (from one to many)، وقد أشار جويل دي روسني إلى ذلك في كتابه "ثورة بروليتاريا الإنترنت" حيث بدا  ذلك  جليًا في حرب فلسطين الأخيرة -التي وقعت  في مايو/أيار ٢٠٢١- حيث توجهت جموع مستخدمي وسائل التواصل الاجتماعي بتنصيب أنفسهم صحفيين ينقلون المعلومات والأخبار بهدف إيصال أصواتهم المؤيدة للقضية الفلسطينية قدر الإمكان لبقية المستخدمين، وذلك عبر هاشتاغات معينة مثل #غزة_تحت_القصف و#انقذوا_حي_الشيخ_الجراح، يقابلهما باللغة الإنجليزية #GazaUnderAttack و #SaveSheikhJarrah. 

 

هل هم صحفيون؟

يمكن القول إن صحافة المواطن في وسائل التواصل الاجتماعي في حرب فلسطين الأخيرة كانت أحد أهم العوامل التي أعادت تشكيل وعي جيل الألفية تجاه القضية الفلسطينية، بعد تغييبه عنها لسنوات بقصد أو غير قصد. فمنذ بداية مايو/أيار ٢٠٢١، انتفض الشباب العربي عبر المنصات الرقمية، بعد نداء "منى الكرد" في مقطع فيديو وهي تستغيث: أنقذوا حي الشيخ جراح. 

ساهم فيديو الكرد، بالإضافة إلى مقاطع فيديو متداولة ومنشورات وهاشتاغات مؤيدة، في تشكيل حراك اجتماعي إلكتروني مناصر للقضية الفلسطينية. اتسع الحراك بدعوة مشاركين جدد وحشد التأييد العادل للقضية، وتشجيعهم على الكتابة والتدوين عن فلسطين، حتى ضجت وسائل التواصل الاجتماعي بزخم هائل من الأخبار والمقاطع عن أسر كانت على وشك أن تُسلب منازلها وممتلكاتها عنوةً في حي الشيخ جراح، وتحاول إيصال صوت ومناشدات الأهالي لوقف التهجير القسري والفصل العنصري.

في الجانب الآخر، وفي قطاع غزة تحديدًا، توالت المقاطع والصور لمنازلَ ترزح تحت القصف، ولأسر فلسطينية تبحث عن مأوى تحتمي به من ويلات الحرب. كما لم تخلُ منصات التواصل من مقاطع فيديو لأطفال يسردون قصصهم ومعاناتهم. 

لعل هذا الزخم الهائل في المحتوى، هو ما جعل الناشطين في مواقع التواصل الاجتماعي من شتى أنحاء الوطن العربي، يتجهون إلى مناصرة القضية باتخاذ "صحافة المواطن" وسيلةً لنشر ما يدور في فلسطين دون تجميل للواقع، والمساهمة في فضح جرائم الاحتلال الإسرائيلي وهدم سرديته المعاكسة للواقع. 

 

المواطن الصحفي.. ضد التحيز

في حرب فلسطين الأخيرة، لم يكتفِ الاحتلال الإسرائيلي بقمع الفلسطينيين على أرض الواقع، بل امتدت سطوته إلى الفضاء الإلكتروني، أو ما يمكن وصفه بالاضطهاد الرقمي، الذي عرفته الدكتورة صفية نوب، أستاذة الاتصالات بجامعة كاليفورنيا، بأنه "أحد أشكال القمع والعنف السيبراني، والذي ينتج عنه ممارسات قمعية ضد مستخدمين من مجتمعات عانت طويلًا من الاضطهاد التاريخي والسياسي والاقتصادي، أو لا تزال". 

وفي سبيل ذلك قام الاحتلال بجمع معلومات عن الناشطين الفلسطينيين، والتجسس عليهم في منصات التواصل الاجتماعي من خلال تأسيس وحدة "سايبر" (عرفت بالوحدة ٨٢٠٠) بهدف إغلاق الحسابات واعتقال الناشطين على منصات التواصل الاجتماعي في الداخل الفلسطيني. هذه الحملات في العالم الافتراضي والواقع أدت إلى نتيجة عكسية، وأطلقت موجة تضامن واسعة لاسيما في أوساط النشطاء والمواطنين الصحفيين الذين انخرطوا في صناعة محتوى مناصر للقضية بعدة لغات، ونشره عبر هاشتاغات باللغات العربية والأجنبية للوصول إلى الرأي العام إقليميًا ودوليًا. 

منصات التواصل الاجتماعي بدورها واجهت اتهامات بممارسة الاضطهاد الرقمي ضد السردية الفلسطينية عبر خوارزميات تحد من انتشار المحتوى أو تحجبه مباشرة. ولتمرير المحتوى الرقمي للجمهور دون أن تكون المنشورات عرضة للحذف أو أن تغلق الحسابات، بدأت مجموعة من الحيل المبتكرة بالظهور كاستخدام كلمات يتخللها أرقام أو رموز أو أحرف لاتينية. في المقابل، تشكل رأي عام ضاغط لإيقاف الرقابة التي تمارسها المنصات الرقمية ضد المحتوى الفلسطيني. 

وفي مسارات موازية، انضوى المستخدمون في حملات لخفض تقييم بعض التطبيقات الداعمة للاحتلال الإسرائيلي على متجري "غوغل بلاي" و "آب ستور"، ومنحها بنجمة واحدة بهدف حذفها أو إلحاق خسائر اقتصادية بالشركات المالكة لها. وبحسب تقرير للجزيرة نت، انخفض تقييم فيسبوك من ٤.٩ نجمات إلى ١.٩ نجمة في "آب ستور" و٢.٤ نجمة على متجر "غوغل بلاي"، ما أدى إلى إلحاق خسائر تقدر بنحو ٠.٧٥٪ للسهم الواحد لتبلغ قيمته 316.2 دولار بعد أن كان ٣١٩ دولارًا قبل الحملة التي شنها المستخدمون. 

 

هل تصمد الصحافة التقليدية؟

إن هذا الحِراك المناصر للقضية الفلسطينية على منصات التواصل الاجتماعي هو ما حفز كثيرًا من المستخدمين لتوثيق ما يحدث في الساحات العربية المكتظّة بقضايا سياسية واجتماعية واقتصادية شائكة. ولعله ساهم أيضًا في إعادة تعريف العديد من المفاهيم لدى الجيل الناشئ، مثل حرية الصحافة وديمُقراطية المحتوى والنشر، الأمر الذي جعل هذا النوع من الصحافة ينافس الصحافة التقليدية، لا سيما في ظل حماس الشباب المتأجج لتحقيق أعلى مستويات الحرية التي يتوقون لها في ظل الاستبداد.

الصعود الذي حققته صحافة المواطن خلال حرب فلسطين، يضع الصحافة التقليدية في منافسة كبيرة معها والتي تتبنى فكرًا ومنهجًا مختلفًا في النشر لا يعترف بأي قيود مؤسسية. وعليه، يمكن القول بن المؤسسات الصحفية التقليدية بحاجة إلى إعادة النظر في سياساتها ومنهجها الذي تتبناه في نشر ونقل المحتوى، وتبني نهج جديد يوائم واقعنا وتوجهات مستخدمي منصات التواصل الاجتماعي، على أمل أن يفضي ذلك إلى تصالح صحافة المواطنين مع الصحافة التقليدية. 

 

المراجع:

 

Bowman, S, and C Willis. We Media: How Audiences are shaping .2 Ed.), Reston: the ،the Future of News and Information. (J.lasica Media Center at the American Press Institute, 2003. 

 

Rosen, J. "A most useful definition of citizen journalism." .30 Press think. June 3, 2021. journalism.nyu.edu/pubzone/weblogs/pressthink/2008/07/14/a most useful d.html#more. 

 

الشيخ جراح: فيسبوك وتويتر تسكتان المتظاهرين، وتحذفان الأدلة - حملة - المركز العربي لتطوير الإعلام الاجتماعي"7amleh.org. مؤرشف من الأصل في ١٦ مايو ٢٠٢١. اطلع عليه بتاريخ ٢ يونيو ٢٠٢١.

 

أسماء عبد العزيز. دور التعبئة الرقمية في الحشد للحراك الاجتماعي. الأصل مؤرشف في ١ يوليو ٢٠٢٠، اطلع عليه في ٢٩ مايو ٢٠٢١.

 

صفية أمبوسعيدي. النضال الفلسطيني بوصفه فعلا ثوريا عربيا. الأصل مؤرشف في ٣٠ مايو ٢٠٢١، اطلع عليه بتاريخ ٣٠ مايو ٢٠٢١. 

 

محمد سناجله. النجمة الواحد التي هزت الإمبراطورية: فيسبوك تواجه حملة لخفض تقييم تطبيقها مناصرة لفلسطين. الأصل مؤرشف في ٢٧ مايو ٢٠٢١، اطلع عليه في ٢٩ مايو ٢٠٢١.

 

نديم الناشف، مروة فطافطة. مراقبة الفلسطينيين والنضال من أجل الحقوق الرقمية. الأصل مؤرشف في ١٤ مارس ٢٠٢١، اطلع عليه بتاريخ ١ يونيو ٢٠٢١.

 

More Articles

Fighting Misinformation and Disinformation to Foster Social Governance in Africa

Experts in Africa are using various digital media tools to raise awareness and combat the increasing usage of misinformation and disinformation to manipulate social governance.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 22 May, 2024
"I Am Still Alive!": The Resilient Voices of Gaza's Journalists

The Israeli occupation has escalated from targeting journalists to intimidating and killing their families. Hisham Zaqqout, Al Jazeera's correspondent in Gaza talks about his experience covering the war and the delicate balance between family obligations and professional duty.

Hisham Zakkout Published on: 15 May, 2024
Press Freedom in Multiple EU Countries on the "Verge of Collapse" Reports Show

The European Civil Liberties Union's Media Freedom 2024 report highlights a decline in press freedom and media pluralism in several EU countries, with calls for comprehensive reforms. The report also points out biases in Western media coverage of the Israeli offensive in Gaza, including restrictions on certain terms and unbalanced reporting. It raises concerns about diminishing media pluralism, journalist prosecution and surveillance, and declining public trust in the media.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 13 May, 2024
Under Fire: The Perilous Reality for Journalists in Gaza's War Zone

Journalists lack safety equipment and legal protection, highlighting the challenges faced by journalists in Gaza. While Israel denies responsibility for targeting journalists, the lack of international intervention leaves journalists in Gaza exposed to daily danger.

Linda Shalash
Linda Shalash Published on: 9 May, 2024
Elections and Misinformation – India Case Study

Realities are hidden behind memes and political satire in the battle for truth in the digital age. Explore how misinformation is influencing political decisions and impacting first-time voters, especially in India's 2024 elections, and how journalists fact-check and address fake news, revealing the true impact of misinformation and AI-generated content.

Safina
Safina Nabi Published on: 30 Apr, 2024
Amid Increasing Pressure, Journalists in India Practice More Self-Censorship

In a country where nearly 970 million people are participating in a crucial general election, the state of journalism in India is under scrutiny. Journalists face harassment, self-censorship, and attacks, especially under the current Modi-led government. Mainstream media also practices self-censorship to avoid repercussions. The future of journalism in India appears uncertain, but hope lies in the resilience of independent media outlets.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 25 Apr, 2024
Journalism in chains in Cameroon

Investigative journalists in Cameroon sometimes use treacherous means to navigate the numerous challenges that hamper the practice of their profession: the absence of the Freedom of Information Act, the criminalisation of press offenses, and the scare of the overly-broad anti-terrorism law.

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 12 Apr, 2024
The Perils of Journalism and the Rise of Citizen Media in Southeast Asia

Southeast Asia's media landscape is grim, with low rankings for internet and press freedom across the region. While citizen journalism has risen to fill the gaps, journalists - both professional and citizen - face significant risks due to government crackdowns and the collusion between tech companies and authorities to enable censorship and surveillance.

AJR Contributor Published on: 6 Apr, 2024
Ethical Dilemmas of Photo Editing in Media: Lessons from Kate Middleton’s Photo Controversy

Photoshop—an intelligent digital tool celebrated for enhancing the visual appearance of photographs—is a double-edged sword. While it has the power to transform and refine images, it also skillfully blurs the line between reality and fiction, challenging the legitimacy of journalistic integrity and the credibility of news media.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 26 Mar, 2024
Silenced Voices: The Battle for Free Expression Amid India’s Farmer’s Protest

The Indian government's use of legal mechanisms to suppress dissenting voices and news reports raises questions about transparency and freedom of expression. The challenges faced by independent media in India indicate a broader narrative of controlling the narrative and stifling dissenting voices.

Suvrat Arora
Suvrat Arora Published on: 17 Mar, 2024
Targeting Truth: Assault on Female Journalists in Gaza

For female journalists in Palestine, celebrating international women's rights this year must take a backseat, as they continue facing the harsh realities of conflict. March 8th will carry little celebration for them, as they grapple with the severe risks of violence, mass displacement, and the vulnerability of abandonment amidst an ongoing humanitarian crisis. Their focus remains on bearing witness to human suffering and sharing stories of resilience from the frontlines, despite the personal dangers involved in their work.

Fatima Bashir
Fatima Bashir Published on: 14 Mar, 2024
A Woman's Journey Reporting on Pakistan's Thrilling Cholistan Desert Jeep Rally

A Woman's Voice in the Desert: Navigating the Spotlight

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 8 Mar, 2024
Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Why Journalists are Speaking out Against Western Media Bias in Reporting on Israel-Palestine

Over 1500 journalists from various US news organizations have signed an open letter criticizing the Western media's coverage of Israel's actions against Palestinians. They accuse newsrooms of dehumanizing rhetoric, bias, and the use of inflammatory language that reinforces stereotypes, lack of context, misinformation, biased language, and the focus on certain perspectives while diminishing others. They call for more accurate and critical coverage, the use of well-defined terms like "apartheid" and "ethnic cleansing," and the inclusion of Palestinian voices in reporting.

Belle de Jong journalist
Belle de Jong Published on: 26 Feb, 2024
Silenced Voices and Digital Resilience: The Case of Quds Network

Unrecognized journalists in conflict zones face serious risks to their safety and lack of support. The Quds Network, a Palestinian media outlet, has been targeted and censored, but they continue to report on the ground in Gaza. Recognition and support for independent journalists are crucial.

Yousef Abu Watfe يوسف أبو وطفة
Yousef Abu Watfeh Published on: 21 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Blackout on Imran Khan and PTI: Analysing Pakistan's Election Press Restrictions

Implications and response to media censorship and the deliberate absence of coverage for the popular former Prime Minister, Imran Khan, and his party, Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI), in the media during the 2024 elections in Pakistan.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 14 Feb, 2024
Digital Battlegrounds: The New Broadcasting Bill and Independent Journalism in India

New legislation in India threatens the freedom of independent journalism. The draft Broadcasting Services (Regulation) Bill, 2023 grants the government extensive power to regulate and censor content, potentially suppressing news critical of government policies.

Safina
Safina Nabi Published on: 11 Feb, 2024
Pegasus Spyware: A Grave Threat to Journalists in Southeast Asia

The widespread deployment of spyware such as Pegasus in Southeast Asia, used by governments to target opposition leaders, activists, and journalists, presents significant challenges in countering digital surveillance. This is due to its clandestine operations and the political intricacies involved. The situation underscores the urgent need for international cooperation and heightened public awareness to address these human rights infringements.

AJR Contributor Published on: 5 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
Cameroonian Media Martyrs: The Intersection of Journalism and Activism

Experts and journalists in Cameroon disagree on the relationship between journalism and activism: some say journalism is activism; others think they are worlds apart, while another category says a “very thin” line separate both

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 28 Jan, 2024
Silent Suffering: The Impact of Sexual Harassment on African Newsrooms

Sexual harassment within newsrooms and the broader journalistic ecosystem is affecting the quality and integrity of journalistic work, ultimately impacting the organisation’s integrity and revenue.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 23 Jan, 2024
The Perils of Unverified News: A Case of Nonexistent Flotillas

Can you hide one thousand ships in the middle of the Mediterranean Sea? I would say not. But some of my fellow journalists seem to believe in magic.  

Ilya
Ilya U Topper Published on: 16 Jan, 2024
In-Depth Analysis Reveals Distortion in U.S. Media's Coverage of the Gaza Conflict

A new quantitative analysis by The Intercept reveals the extent of distorted coverage in American media of the Israeli war on Gaza.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 14 Jan, 2024