العدوان على غزة.. القصص الإنسانية التي لم ترو بعد

العدوان على غزة.. القصص الإنسانية التي لم ترو بعد

في ظهيرة أحد أيام الحرب الثقيلة التي شنها الاحتلال على غزة، كنت متواجدا داخل جناح ثلاجات الموتى في مجمع الشفاء الطبي، لأعد قصة صحفية عن مكفني الشهداء الذين يتكفلون بتجهيز المتوفين قبل تسليمهم لذويهم لاستكمال مراسم دفنهم.

يومها، كان داخل تلك الثلاجات جثمان شاب قضى في قصف إسرائيلي لشقة سكنية، وصل المستشفى قبل أكثر من خمسة عشر ساعة برفقة شهيدين آخرين كانا يتواجدان معه نفس المكان.

تعرفت عائلتا الشهيدين عليهما وتمت مراسم الدفن، وبقي الشاب الثالث مجهول الهوية بعدما انمحت ملامح جسده بسبب إصابته بصاروخ بشكل مباشر.

خلال إعداد القصة، وصلت سيدة فقدت الاتصال بزوجها منذ يومين، بحثا عنه في ثلاجات الموتى، وقد يكون هو الجثة الهامدة التي اختفت ملامحها.

كانت مجرد ثوان معدودة، لكنها كانت عصيبة جدا على امرأة تحاول أن تتعرف على زوجها من خلال ما تبقى من أشلاء جسده.

بالنسبة لي، هذه القصة من داخل ثلاجات الموتى، تختصر عدوان الاحتلال وتكثف مشاعر الخوف والحسرة والانتظار.

في الحادي عشر من مايو/أيار 2021، بدأت مقاتلات الاحتلال الإسرائيلي بقصف منازل غزة وشوارعها. أحد عشر يوما من العدوان، استنفر خلالها الصحفيون في الميدان، ووصلوا ليلهم بنهارهم لنقل الحقيقية، بل حاولوا الوصول إلى كل قصة خلفتها آلة الحرب التي نفذت ما يزيد عن 1810 غارة، أدت لاستشهاد 248 شخصا، بينهم 66 طفلا، و39 امرأة، و17 مسنا، و5 من ذوي الإعاقة، وتدمير أو تضرر 15 ألف وحدة سكنية، وتخريب البنية التحتية.

  

البحث عن القصة الإنسانية

 في غمرة العدوان، يحرص الصحفيون على نقل جميع الأحداث رغم تسارعها، ويتعقبون أصوات الانفجارات والغارات التي تأتي غالبا في لحظة واحدة، وأحيانا لا يفصلها عن بعضها سوى دقائق معدودة. ورغم الإرهاق والخوف الذي يحيط بهم من كل مكان يحاول الصحفيون اقتناص لحظات مهنية للوقوف على تفاصيل القصص الإنسانية الكامنة خلف تلك الأخبار، لكن التغطية الإخبارية الآنية تستحوذ عليهم.

وتعرف القصة الصحفية على أنها نوع من أنواع الكتابة الصحفية الإبداعية غير التقليدية، يستخدم فيها الصحفي مهاراته المختلفة وحواسه المتعددة في عرض مادته ونقل القارئ إلى موقع الأحداث، من خلال تقديم صورة حية عن الحدث تتسم بالحيوية والديناميكية، وإحياء الطابع الإنساني للقضايا المطروحة أو ما يعرف بـ "الأنسنة".

في كل مرة يشن فيها الاحتلال الإسرائيلي عدوانا على غزة، تظهر الكثير من القصص الصحفية، سواء المرئية أو المكتوبة، والتي تلقى رواجا بين الجمهور؛ لأنها تبرز الرواية الإنسانية والتفاصيل الثاوية خلف لحظات الرعب والخوف التي عاشوها، ولحظات فقدوا فيها ذويهم، أو حتى كانوا هم الرواية التي مكثت ساعات تحت الركام بانتظار إنقاذهم.

اللافت في تغطية العدوان الأخير على غزة وأيام الحرب الثقيلة التي امتدت لأكثر من 260 ساعة دون توقف، أنها كانت تعج بالكثير من القصص الإنسانية، إلا أن جزءا كبيرا من القصص لم يروَ بعد.

مع نهاية هدير الحرب وهدوء أصوات الطائرات والمدافع، يحرص الصحفيون على استكمال القصص الإنسانية التي لم يسعفهم الوقت في سردها لحظة العدوان بسبب ضغط الوقت وانشغالهم بالتغطية الخبرية، ويحاولون إنتاج القصة باحترافية أكبر بعيدا عن عوامل ضغط الوقت والخوف.

رواية القصص بعد الحرب يجعل التأثير مستمرا في تقديم السردية الفلسطينية، ويجنب السقوط في السأم أو نسيان القضية الفلسطينية بشكل نهائي. تشكل هذه القصص ضغطا على الاحتلال لأنها تخاطب وجدان الجمهور وعواطفه. لكن اللافت للنظر أن زخم هذه القصص يخبو شيئا فشيئا رغم أن مسوغها وهدفها ما يزالان قائمين.

 

ويمكن تفسير هذا الغياب التدريجي بالعوامل التالية:

- رغم مساحة قطاع غزة الصغيرة، إلا أن الأحداث التي تشهدها متسارعة، تفضي إلى انشغال الصحفيين والسكان على حد سواء بالتغطيات الإخبارية التي تعقب العدوان وتشغل بال الكثيرين في الحديث عن إزالة الركام وإعادة الإعمار وتوفير المساعدات لمن فقدوا المأوى ومصدر رزقهم.

- يصل ذوو الضحايا، ومن عاشوا اللحظات التي يمكن أن يرويها الصحفيون في قصصهم، لمرحلة من النفور من وسائل الإعلام بسبب الضغط النفسي المتزايد عليهم، مؤمنين أن ترميم وترتيب أمورهم الحياتية أولى من أي شيء آخر.

- الصحفيون أنفسهم أصيبوا بالإشباع والإرهاق النفسي من القصص المأساوية، خاصة أنهم كانوا شهودا وضحايا أيضا للكثير من مشاهد الدم والدمار على مدار الساعة، مما انعكس على تراجع أدائهم في هذا المضمار.

يؤثر العامل النفسي على عمل الصحفيين في الميدان، خاصة أن الكثير منهم لم يتلقوا دورات وتدريبات متخصصة بالتفريغ النفسي، حيث أكدت دراسات أن القلق والاكتئاب واضطراب ما بعد الصدمة أيضا، تعد كلها من بين التأثيرات الشائعة على الصحة البدنية والعقلية في أوساط الصحفيين. ونشير هنا إلى أن معظم الصحفيين العاملين في غزة ينتمون إلى وسائل إعلام محلية ويشتغلون بنظام القطعة ولا يستفيدون من دورات حول التعامل النفسي مع هذه الأحداث عكس المؤسسات الإعلامية الكبرى.

- تعد القصة الصحفية من الفنون التي يصعب على كثيرين إتقانها، لأنها تحتاج مهارة خاصة في الوصف وتركيز الحواس، وربما تتطلب المزيد من الوقت مقارنة بالتغطيات والتقارير الإخبارية، وبالتالي يفضل عدد من الصحفيين الابتعاد عنها واستثمار جهودهم في فنون أخرى.

- تميل بعض وسائل الإعلام المحلية إلى تسخير طواقمها للمتابعة الإخبارية، نظرا لمحدودية عدد الصحفيين، ويحاولون الاستفادة منهم في تغطية الجوانب التي يرونها تشكل أولوية إخبارية.

- يتجه الجمهور نحو القصص المصورة أكثر من المكتوبة لأن الصورة ومؤثراتها تشكل عناصر جذب، ولا تستطيع جميع المؤسسات الصحفية توفير الإمكانات المالية واللوجستية وتأهيل الكوادر البشرية للخوض في تفاصيل القصص الإنسانية.

- انعكس الانقسام السياسي الفلسطيني على غياب مرجعية صحفية تضم جميع الصحفيين، مما شكل سببا في غياب التخطيط المشترك للحملات الإعلامية التي تشمل جميع فنون العمل الصحفي بما فيها تسليط الضوء على القصص الإنسانية بشكل منهجي ومستمر.

المثير في القصة الإنسانية هو عندما يتحول الصحفي نفسه إلى قصة، وهذا ما حدث بالذات في عدوان صيف 2014.

ففي الثلاثين من يوليو/تموز في ذلك العام كنت على تواصل مع زميلي الصحفي محمد ضاهر الذي كان يعمل مراسلا في غزة، لتسهيل نقله إلى وسط المدينة، بعدما كانت قوات الاحتلال تدك الأجزاء الشرقية من المدينة حيث يقطن.

لم تفلح محاولات الزميل ضاهر الخروج من منزله لأقرب نقطة آمنة نظرا لشدة القصف العشوائي على المنازل، وبعد دقائق معدودة، طال القصف منزله بشكل مباشر، وانقطع الاتصال معه.

استشهد، يومها، والدا ضاهر وطفلته الصغيرة، واثنان من إخوته على الفور، وبقي محمد ضاهر وزوجته الحامل، وشقيقته مصابين تحت الأنقاض.

بعد أكثر من اثنتي عشرة ساعة، تمكنت طواقم الدفاع المدني من انتشال الشهداء والمصابين، وكانت حالة الزميل ضاهر حرجة، يعاني من فشل كلوي نتيجة سقوط المبنى عليه.

مكث الصحفي ضاهر في المستشفى عشرة أيام قبل أن يفارق الحياة شهيدا، حينها بات ناقل القصة هو القصة التي تروي تضحيات الصحفيين في سبيل نقل الكلمة والصورة.

 

 

 

 

 

 

 

More Articles

Can you spot the fake news? Steering clear of conspiracies in science journalism

The world is full of fake news, nowhere more so than when it comes to scientific issues, so science journalists must develop a keen sense of scepticism. We look at why it’s so important to keep a clear head and search out the facts.

Ali
Ali Shehab Published on: 12 Jan, 2022
How to do science journalism - and do it right

THE LONG READ: With a new variant of COVID-19 sweeping the world, putting healthcare systems under strain, good science journalism has never been more important. This is our guide to how to report responsibly, accurately and ethically on scientific issues.

Ali
Ali Shehab Published on: 9 Jan, 2022
‘Kill the rented journalists’ - the reality of life for local journalists and fixers left behind in Afghanistan

THE LONG READ: The recent takeover of Afghanistan by the Taliban shines a light on the often exploitative relationship between Western foreign correspondents and the Afghan ‘fixers’ they leave behind.

Sayed Jalal
Sayed Jalal Shajjan Published on: 4 Jan, 2022
Investigative journalism in the digital age

Data-driven journalism is an increasingly integral part of investigative reporting. We look at the ways to put it to best use. 

Malak Khalil Published on: 21 Dec, 2021
How to avoid stirring up hate through your reporting

In part two of our series on how the media can propagate hate speech, we look at ways that journalists can ensure their work is balanced and objective, to avoid this.

Muhammad Khamaiseh Published on: 16 Dec, 2021
The problem with hate speech: How the media has fuelled its rise

Across the world, media organisations are guilty of misrepresenting the stories of refugees and other vulnerable minorities, stirring up panic and outrage within their respective countries. We look at some examples.

Muhammad Khamaiseh Published on: 9 Dec, 2021
‘Violence and degradation’ – covering refugee stories on the doorstep of the EU

REPORTER’S NOTEBOOK: From changing the wet clothes of babies who have just arrived across the Aegean Sea to dodging police to interview vulnerable people who have poisoned themselves to avoid deportation - life as an aid-worker-turned-journalist in Eastern Europe.

Lucy Papachristou Published on: 6 Dec, 2021
‘It was a black day for all women journalists’ - supporting our Afghan sisters

THE LONG READ: How women journalists in India are coming together in solidarity with female reporters and media workers in Afghanistan following the Taliban takeover.

Safina
Safina Nabi Published on: 2 Dec, 2021
Planning and pitching refugee stories

In part three of our series on covering refugee stories, we look at best practice when it comes to planning and pitching to editors. 

Kareem
Kareem Shaheen Published on: 29 Nov, 2021
Why language matters when we report refugee stories

As tragedy strikes in the English Channel and the refugee crisis mounts at the Polish border, we examine why it is so important to use the correct language when covering refugee stories. Part two of our series.

Kareem
Kareem Shaheen Published on: 25 Nov, 2021
How to cover refugee stories ethically 

As Poland grapples with a migrant and refugee crisis at its borders, we examine best practice for journalists covering refugee stories. Part one of our series.

Kareem
Kareem Shaheen Published on: 23 Nov, 2021
Reporter’s Notebook – memoirs of an illegal journalist in South Africa 

From working shifts in a casino to interviewing a farmer mauled by a tiger - life as a struggling Zimbabwean reporter.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 22 Nov, 2021
Verifying video - how to spot the fakes

It's often seemingly impossible to tell what's fake and what's not on social media. We look at the tools journalists can use to verify video sourced online. How can you spot fake videos from hate groups to terrorist organisations on social media? Is it even possible? What tools can you use to verify the authenticity of these videos?

Mahmoud
Mahmoud Ghazayel Published on: 15 Nov, 2021
Is slow journalism the cure for fast-food thinking?

ANALYSIS: Journalists require time and space to provide the depth readers need to make sense of an endless stream of instant news.

Muhammad Khamaiseh Published on: 10 Nov, 2021
Digital Sherlocks: Open-source investigation and news verification during wartime

THE LONG READ: From proving the existence of a seven-year-old girl in Syria to fact-checking locations of aerial bombings, how do you verify ‘open-source’ information in a war zone?

Christiaan Triebert
Christiaan Triebert Published on: 1 Nov, 2021
A wall of silence - investigating ‘quacks’ in India

REPORTER'S NOTEBOOK: ‘Quacks’ - illegal, non-registered healers - are a subject worthy of scrutiny by the media in India. But what do you do when the communities they operate in don’t want you to talk about it?

Saurabh Sharma
Saurabh Sharma Published on: 25 Oct, 2021
Palestine underground: A new face for local radio

THE LONG READ: How Palestine’s Radio Alhara is taking a grassroots approach to shaping a new landscape for protest, culture and local journalism online.

Ashley Tan
Ashley Tan Published on: 21 Oct, 2021
'They called me a traitor' - tales of a local freelance journalist in Yemen

Very few international journalists are currently based in Yemen because it is simply too dangerous to go there. Local - often freelance - reporters have continued to tell the stories of the human suffering there, however, and are facing greater dangers from militias than ever before. Our writer explains how he had to change the way he did his job, just to survive.

Muatasm Alhitari
Muatasm Alhitari Published on: 18 Oct, 2021
‘I became a journalist because we need to be heard’ - telling the stories of Palestine

THE LONG READ: Many journalists in Palestine only entered the profession through a need to make their suffering known to the world. So what does it take to tell stories of tragedy and personal loss to which you yourself are deeply connected while maintaining objectivity?

Yousef Aljamal
Yousef M Aljamal Published on: 13 Oct, 2021
Coronavirus conversations - revealing a world of difference 

Who or what are driving news and discussions about COVID-19 on social media? It all depends on where you are in the world.

Randy Covington
Randy Covington Published on: 7 Oct, 2021
Reporter’s Notebook - covering crisis in Lebanon

Lebanon has undergone a seismic economic collapse triggered by the financial crisis and compounded by last year’s shocking port explosion in Beirut. Al Jazeera.com’s correspondent describes what it has been like to cover the ongoing story.

Arwa Ibrahim
Arwa Ibrahim Published on: 5 Oct, 2021
Radio Gargaar - grassroots broadcasting to refugees in Kenya

REPORTER'S NOTEBOOK: What it’s like to host a radio show in the Dadaab refugee camp, situated in one of the world’s most overlooked regions, during a global pandemic.

Abdullahi Mire
Abdullahi Mire Published on: 3 Oct, 2021
Witnessing the killing of Muhammad al-Durrah in Gaza - the cameraman's tale

Twenty-one years ago, a video of a 12-year-old boy being killed in Gaza reverberated around the world. Talal Abu Rahma, the cameraman who shot the video, described that day.

Talal Abu Rahma
Talal Abu Rahma Published on: 30 Sep, 2021
How to use social media for newsgathering

Social media platforms are too easily dismissed as ‘not serious’ when it comes to newsgathering. But you can use them as you would the news wires - here’s how.

Majd
Majd Khalifeh Published on: 28 Sep, 2021