راديو بي بي سي.. الفصل الأخير من قصة "هنا لندن"

راديو بي بي سي.. الفصل الأخير من قصة "هنا لندن"

تسير الحافلة السياحية وسط العاصمة البريطانية لندن في غمرة انبهار واضح من الركاب، تتوزع أنظارهم بين معلم هنا أو متجر لافت هناك. فجأة تشخص أبصارهم نحو معلم واحد يصوبون إليه جوالاتهم بينما يخبرهم قائد الرحلة إنهم أمام "بوش هاوس" مقر الخدمة الدولية لبي بي سي.. من هنا تبث هيئة الإذاعة البريطانية بأكثر من أربعين لغة حول العالم.

لا حاجة لكثير من التفاصيل فربما بوحي من تلك الإذاعة جاء السياح إلى هنا وربما، بفضلها وجدت البلاد مساحة وافرة على خريطة السياحة بين الأجيال الجديدة وصارت معها دقات ساعة "بيغ بن" من أشهر المواقع حول العالم.

القرار البريطاني بإغلاق جزء كبير من الخدمات الخارجية لبي بي سي ربما كان صعبا ومؤجلا على مدى أزمات اقتصادية عديدة شهدتها البلاد، ولكن توالي الأزمنة الصعبة دفع نحو تغيير الأولويات، فلا مكان لكثير من النفقات على القوة الناعمة حين تكون الحروب العسكرية والاقتصادية تلوح بنذرها على العالم.

تقول رواية المؤسسة إن الإغلاق يهدف لتطوير قطاعات جديدة من بينها قطاع رقمي يكتسب حضورا لدى الأجيال الجديدة، وهذا تفسير لا يمكن التعويل عليه كثيرا لازدحام السوق بمنتجات رقمية وغياب البنية التحتية في كثير من الدول العربية عن مواكبة قطاع الإنترنت وارتفاع تكاليفه مما سيحرم قطاعات واسعة من هذه الخدمات، كما أن هذه المبررات تساق عادة ضمن محاولة لتخفيف آثار أعباء لم تتمكن الجهات المعنية من التوفيق فيها بين القديم والجديد.

 

ما الذي عنته بي بي سي لمتابعيها؟

بنجاح كبير استطاعت بي بي سي الوصول إلى قلوب وعقول مئات الملايين حول العالم ونفذت بخدماتها إلى آذانهم متجاوزة بهدوء إدراكا واضحا لديهم بأنها جزء من أدوات السياسة البريطانية.

وعلى مدى عقود لعبت بي بي سي بذكاء على الاقتراب من الشأن المحلي للجمهور في مساحة تغطي معظم الكرة الأرضية وتنقل الأحداث بعيون بريطانية تعايش معها عشاقها ليتمكن الطرفان معا من كسر الحاجز النفسي بين المرسل والمتلقي.

تجاوز المستمع العربي في كثير من الحالات مفارقة أن الخبر يصل إليه من البلد الذي يشارك في العدوان الثلاثي على مصر وتساهم جيوشه في غزو العراق وقبل ذلك كانت صاحبة أول قرار بتسهيل احتلال فلسطين.

في أفغانستان تقول الطرفة إن أبناء البلاد كانوا يحسبون مواقيت صلواتهم بمواعيد بث الخدمة المحلية لبي بي سي باللغتين الفارسية والبشتو!

 لم تكن مجرد إذاعة فقط. ذلك أنه في السياق العربي كانت صاحبة الكلمة الأولى في خلق معجم سياسي عربي استطاع في وقت مبكر تعريب المفردات ونشرها على نطاق واسع وصاغ على مدى عقود ثقافة أجيال كاملة نقلت لهم أصوات قراء القرآن إلى جانب كبار الشعراء والمثقفين ومن روجت لهم من مشاهير الغناء.

وفي حين كانت الإذاعات المحلية عاجزة عن الوصول للمستمع العربي على مدى اتساع رقعته وفرت الخدمة العربية صوتا واحدا يصل إلى معظم دول المنطقة فساهمت في تقريب ألسنتهم وقضاياهم والتعريف بهمومهم الوطنية.

وللمرة الأولى مع هيئة الإذاعة البريطانية تجاوز المستمع سياقه القطري إلى فضاء عربي أرحب يسمع من خلاله أفضل الأصوات والأداء والمنوعات من كوادر لم يتم اختيارها بناء على مصالح حكومية أو ولاءات سياسية بل بخبرات عابرة للحدود جمعت الشامي بالمغربي على أساس الكفاءة وجودة الأداء.

ووجد النقاش واختلاف الرأي موقعا ما كانت لتتسع له في الستينيات والسبعينيات من القرن الماضي أدوات الإعلام الحكومي المستقطبة بأيديولوجيات متعارضة في كثير منها عبر رقعة العالم العربي.

 

الدلالات

 أيا كان الخطب الذي دفع بالقائمين على المؤسسة لاتخاذ القرار فإن الملف برمته يحمل دلالة واحدة عنوانها هو التراجع على عدة أصعدة: تراجع الاهتمام بريطانيا بمنطقتنا العربية والسياسة الخارجية كجزء من حالة الانكفاء التي يشهدها المزاج الشعبي البريطاني، تراجع الاهتمام بالقوة الناعمة وملفات الديمقراطية والحريات لحساب مقومات ذات جدوى اقتصادية ناجزة، تراجع المزاج الشعبي عموما وفي عالمنا العربي خصوصا في الاهتمام بالأخبار والسياسة تحت وطأة الأزمات الاقتصادية والتجربة المريرة التي شهدها العالم العربي خلال العقد الأخير بعد الربيع العربي ثم تراجع الاهتمام بوسائل الإعلام التقليدية التي شهدت خفوتا في شعبيتها لصالح تطبيقات الهواتف الذكية ومواقع الإنترنت.

وهنا لا بد من الإشارة إلى مسؤولية مشتركة تتحمل بي بي سي جانبا منها، فحملات التخفيض المتلاحقة في الموازنة دفعت إلى تراجع في المقدرات والإمكانات واستغناء عن خدمات وابتكارات أفقدت الإذاعة، خلال سنوات، الكثير من رونقها وإبداعاتها وعاشت معها على إرث تاريخي لم يعمر طويلا.

وأثناء انتشار جائحة كورونا بدا أن كثيرا من النشرات كانت معلبة جاهزة تحاول أن تغالب الزمن وتتستر برداء البودكاست لتقدم مادة توشك صلاحيتها على النفاد، كما أن ضعف الإمكانات أفقد الإذاعة القدرة على متابعة الكثير من الأحداث المباشرة وأجبرها على الربط المباشر بالتلفزيون للحاق بتغطية الفضائيات الإخبارية المنافسة.

 

الرابحون والخاسرون

يظل الفضاء الإعلامي العربي أبرز الخاسرين بفقدانه لونا آخر من ألوان التنوع التي عاشها خلال السنوات الماضية، فخسارة أرضية شكلت مساحة معقولة للرأي والرأي الآخر سيحرم المتلقي من شكل من أشكال التعددية. صحيح أن الفضائيات، ثم لاحقا وسائل التواصل شغلت جانبا كبيرا من المشهد، لكن قطاعا واسعا عبر السيارات والحوانيت التقليدية يحن إلى صوت ما في الخلفية يفر إليه في لحظات الفراغ.

كما ستخسر كليات الإعلام نافذة على الإعلام الغربي كانت توفرها بي بي سي بوجودها في لندن وقربها من مطابخ الإعلام الغربي وصناع القرار الأنجلوساكسوني، كما سيخسرون، أيضا، مساحة بحثية رصينة بقيت رغم ضعفها تمثل نموذجا لإعلام قريب من أصل المهنة، وهو الاقتراب من المتلقي ونقل المعلومة إليه. 

أما الرابحون فهي الأنظمة التي ما زالت تمول بالملايين دكاكينها وماكيناتها الإعلامية بالسردية الأحادية، وهي التي انتقدت لعقود دوائر القرار البريطانية بسبب الاختيارات التحريرية للإذاعة في تقاريرها ومقابلاتها.

وفي قائمة الرابحين مواقع الإنترنت بشقيها؛ الجادة التي قد تستقطب المزيد من المطالعات الرصينة والنفس الحريص على المعرفة، ثم تلك البائسة القائمة على فكرة النسخ واللصق والصحافة الصفراء التي تزداد رواجا مع كل نقرة بحث على الإنترنت.

ختاما تقول إحدى حكايات بي بي سي إن أحد أشهر محرريها وهو السياسي السوداني المرحوم محمد خير البدوي كان مشغولا ذات يوم بتحرير خبر يتضمن تحذيرا من حرب وشيكة، وكتب عبارة تقول إن مسؤولا ما حذر من إرهاصات حرب وشيكة وفي تلك اللحظة يقرع هاتف المكتب ليبلغه المدير بأن تخفيضات في الموازنة تحتم على القسم أن يقلل من خدماته. استقبل صاحبنا الخبر بامتعاض وعاد ليكمل خبره ولكنه في تلك اللحظة قرر أن يستغني عن كلمة "إرهاصات" ويستبدلها بكلمة "نذر" وهو يتمتم: إنهم لا يستحقون الجزيل من العبارة بل نبذل لهم فقط بمقدار ما يقدمون لنا!

وهكذا تظل أزمة كلمة الإعلام الحرة وصلتها بالتمويل جدلية شائكة في إعلامنا العربي الذي لم يتحرر ولا يبدو أنه سيتحرر قريبا من عقدة التمويل.

 

More Articles

Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Why Journalists are Speaking out Against Western Media Bias in Reporting on Israel-Palestine

Over 1500 journalists from various US news organizations have signed an open letter criticizing the Western media's coverage of Israel's actions against Palestinians. They accuse newsrooms of dehumanizing rhetoric, bias, and the use of inflammatory language that reinforces stereotypes, lack of context, misinformation, biased language, and the focus on certain perspectives while diminishing others. They call for more accurate and critical coverage, the use of well-defined terms like "apartheid" and "ethnic cleansing," and the inclusion of Palestinian voices in reporting.

Belle de Jong journalist
Belle de Jong Published on: 26 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Blackout on Imran Khan and PTI: Analysing Pakistan's Election Press Restrictions

Implications and response to media censorship and the deliberate absence of coverage for the popular former Prime Minister, Imran Khan, and his party, Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI), in the media during the 2024 elections in Pakistan.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 14 Feb, 2024
Digital Battlegrounds: The New Broadcasting Bill and Independent Journalism in India

New legislation in India threatens the freedom of independent journalism. The draft Broadcasting Services (Regulation) Bill, 2023 grants the government extensive power to regulate and censor content, potentially suppressing news critical of government policies.

Safina
Safina Nabi Published on: 11 Feb, 2024
Pegasus Spyware: A Grave Threat to Journalists in Southeast Asia

The widespread deployment of spyware such as Pegasus in Southeast Asia, used by governments to target opposition leaders, activists, and journalists, presents significant challenges in countering digital surveillance. This is due to its clandestine operations and the political intricacies involved. The situation underscores the urgent need for international cooperation and heightened public awareness to address these human rights infringements.

AJR Contributor Published on: 5 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
Monitoring of Journalistic Malpractices in Gaza Coverage

On this page, the editorial team of the Al Jazeera Journalism Review will collect news published by media institutions about the current war on Gaza that involves disinformation, bias, or professional journalistic standards and its code of ethics.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 30 Jan, 2024
In-Depth Analysis Reveals Distortion in U.S. Media's Coverage of the Gaza Conflict

A new quantitative analysis by The Intercept reveals the extent of distorted coverage in American media of the Israeli war on Gaza.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 14 Jan, 2024
In the Courtroom and Beyond: Covering South Africa's Historic Legal Case Against Israel at The Hague

As South Africa takes on Israel at the International Court of Justice, the role of journalists in covering this landmark case becomes more crucial than ever. Their insights and reporting bring the complexities of international law to a global audience.

Hala Ahed
Hala Ahed Published on: 12 Jan, 2024
Did the NYTimes Manipulate the Sexual Violence Allegations of October 7?

An in-depth examination of the New York Times's investigation of alleged sexual assaults by Hamas during the Israeli war on Gaza, highlighting ethical concerns, and the impact of its reporting on the victims' families. It questions the journalistic integrity of the Times, especially in the context of Western media's portrayal of the Israeli-Palestinian conflict.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 7 Jan, 2024
Is The New York Times Reproducing Allegations of 'Sexual Violence' to Downplay Israeli Crimes?

The New York Times' report on alleged sexual violence by Palestinian militants raises profound concerns about discrepancies in key testimonies and a biased reporting that aligns with Israeli narratives and downplays Israeli crimes in Gaza.

Mohammad Zeidan
Mohammad Zeidan Published on: 31 Dec, 2023
Does international law protect Palestinian journalists?

International humanitarian law provides some protection for journalists, but there is a lack of effective measures against crimes committed against them. The Israeli occupation's impunity and lack of accountability for war crimes against civilians, including journalists, is a crisis for international law.

Badia Al-Sawan
Badia Al-Sawan Published on: 12 Dec, 2023
Echos of Israeli Discourse in Latin American Media on Gaza

Heavily influenced by US and Israeli diplomatic efforts, Latin American media predominantly aligns with and amplifies the Israeli perspective. This divergence between political actions and media representation highlights the complex dynamics shaping Latin American coverage of the Gaza conflict.

Rita Freire Published on: 23 Nov, 2023
Closing the Door on Inciting Violence: How to Avoid Hate Speech

What is the definition of hate speech and what is its impact on society, particularly in the Arab world? Social media has a huge role in spreading hate speech and the conflicting relationship between hate speech and freedom of expression. The article explores the legal aspects of hate speech and provides guidelines for journalists to avoid promoting hate speech in their reporting.

Ibrahim Saber Published on: 26 Jul, 2021
American Journalism… An attempt to place it in context

The media has started to mirror the severe cultural and ideological division in American society, and with the transition to the next American presidential administration, it is imperative that the Arab journalist understands how media platforms can address critical societal issues.

Mohamed Moawad Published on: 22 Jul, 2021
Bias towards ideology at the expense of truth... Look for the reasons

Donald Trump’s election as US President in 2016 may have represented a key shift in the issue of ‘fake news’.

A picture of the author, Homam Yehya.
Homam Yehya Published on: 19 Jul, 2021
Protection of Journalists under Human Rights and International Humanitarian Law Global perspective and Arab world realities

Protecting journalists in times of peace and war is crucial. Understanding the legal framework and rights is essential for their safety.

Abou Abass Published on: 12 Jul, 2021
Glenn Greenwald explores how journalism can stop authoritarianism in Bolsonaro's Brazil

How can journalism stem the tide of rising authoritarianism? In his latest book, Glenn Greenwald tackles the thorny subject, drawing on his experiences investigating corruption in the Bolsonaro government in Brazil.

A picture of the author, Daniel Avelar, wearing a black and white checkered scarf.
Daniel Avelar Published on: 5 Apr, 2021