فيلم "الكتابة بالنار".. قصص ملهمة لـ "صحفيات منبوذات" 

عندما يدخلن إلى مكان ما، سواء كانت بلدة أو منجم أو مبنى حكومي، فإنهن محاطات بالرجال. وبعض القصص التي يغطيهن حساسة للغاية، إنهن يخاطرن بحياتهن حرفيا (مشهد من الفيلم - صفحة الفيلم على فيسبوك).

فيلم "الكتابة بالنار".. قصص ملهمة لـ "صحفيات منبوذات" 

صحيفة "خبر لاهاريا / Khabar Lahariya" أو بالعربية "موجات الأخبار"، هي الصحيفة الوحيدة في الهند التي تديرها حصرياً نساء من "الداليت" أو "المنبوذين". الفيلم الوثائقي "الكتابة بالنار" (2021) للمخرجين رينتو توماس وسوشميت غوش يعطينا نظرة عن كثب على طريقة عمل الصحيفة والصحفيين الشجعان الذين يعملون هناك. في مشهد إخباري وصحفي مزدحم يهيمن عليه الرجال، تظهر صحيفة "خبر لاهاريا" وصحفيوها المسلحين بالهواتف الذكية. تحطم مراسلات الصحيفة التقاليد والأعراف، ويحاربن سواء في الخطوط الأمامية لأكبر قضايا الهند أو داخل منازلهن.

 

العمود الفقري للصحيفة وفيلم "الكتابة بالنار" هي ميرا ديڤي، التي لا تقوم فقط بتتبع الأخبار، بل تشرف ايضاً على النسخة الرقمية للصحيفة وتقدم المشورة للصحفيات الشابات.

 

العمود الفقري للصحيفة وفيلم "الكتابة بالنار" هي ميرا ديڤي، التي لا تقوم فقط بتتبع الأخبار وإعداد التقارير عنها، بل تشرف ايضاً على النسخة الرقمية للصحيفة وتقدم المشورة للصحفيات الشابات (العديد منهن ليس لديهن خبرة في الكتابة الصحفية). تزوجت ميرا عندما كان عمرها 14 عاماً، لكن أهل زوجها سمحوا لها بمواصلة تعليمها. تتوفر الآن على ماجستير كما أنها أم عاملة، أما زوجها فكان دائماً يفكر ويأمل أن "خير لاهاريا" سوف تفشل. هو هادئ جداً، ولكن حزين أن زوجته بالخارج تعمل طوال الليل.

نتعرف أيضاً في الفيلم على صحفيتين أخريان من طاقم الصحيفة، شيامكالي ديڤي وسونيتا براجاباتي. شيامكالي خجولة ومترددة، ولا تعرف كيفية استخدام الهاتف المحمول، مرتبكة للغاية بشأن كل جانب من جوانب العمل، لكنها مصممة على التعلم ومقاومة التحديات المتعددة، أسخفها، كيف تحافظ على الكمبيوتر المحمول مشحوناً عندما تنقطع الكهرباء لأيام؟ 

أما سونيتا، ليست متزوجة وتريد أن تبقى كذلك رغم ضغوط والديها. شيامكالي لم تنه تعليمها، ضربها زوجها عندما رفضت ترك وظيفتها في الصحيفة. تعبر هؤلاء النساء عن واقعهن بألم، يحاربن الجميع ويقاتلن لتحقيق أحلامهن. الصحافة مهنة يستحوذ عليها الرجال بالإضافة إلى أنها مهنة الطبقة العليا، لذلك كان طريق تلك النساء ولا يزال صعباً للغاية. 

 

شيامكالي خجولة ومترددة، ولا تعرف كيفية استخدام الهاتف المحمول، مرتبكة للغاية، لكنها مصممة على التعلم ومقاومة التحديات، أسخفها، كيف تحافظ على الكمبيوتر المحمول مشحوناً عندما تنقطع الكهرباء؟

 

عندما يدخلن إلى مكان ما، سواء كانت بلدة أو منجم أو مبنى حكومي، فإنهن محاطات بالرجال. وبعض القصص التي يغطيهن حساسة للغاية، إنهن يخاطرن بحياتهن حرفياً. قُتل أكثر من 50 صحفياً في الهند منذ عام 2014، مما يجعل الهند إلى جانب العراق والمكسيك والفيليبين وباكستان من أخطر الأماكن على الكوكب بالنسبة للصحفيين. تنتطبق هذه الحقيقة أكثر على النساء وخاصة صحفيات "خبر لاهاريا" لأنهن غير معروفات.

 الرجال الذين يقابلونهن في كثير من الأحيان لا يعرفون كيفية التعامل مع المقابلات ومع نساء صغيرات في الحجم والعمر مع هواتف ذكية.

من الدقائق الأولى من الفيلم ثمة تأكيد على أهمية الصحافة والصحيفة. تصل ميرا إلى منزل متواضع يقع في ولاية أوتار براديش في شمال الهند. توضح امرأة أنها تعرضت للاغتصاب عدة مرات من قبل مجموعة من الرجال، ورجال الشرطة المحلية يهاجمونها بدلاً من مساعدتها. "خبر لاهاريا أملنا الوحيد" يقول زوجها، وميرا مصممة على إيصال قصة المرأة للجميع. بالإضافة إلى تقارير ضحايا العنف من النساء تظهر في الصحيفة أخبار عن قرى بدون كهرباء، فضح رجال الشرطة الفاسدين، المناجم غير القانونية وغيرها الكثير.

تركز سونيتا بشكل أساسي على التعدين غير القانوني، ولا تخشى أي شيء. تجري مقابلات مع مجموعة كبيرة من عمال المناجم الذين يتهربون من الحديث معها، وبعضهم يلمسها، ولكن سونيتا تدفعهم بيديها وتستمر في طرح الأسئلة عليهم. 

لقد أظهر الفيلم جانباً رائعاً، وهو كيفية تحول الصحيفة إلى العالم الرقمي. رأينا كيف تتعلم الصحفيات استخدام الهاتف الخلوي كأداة للعمل والاتصال وكوسيلة صحفية، الأمر الذي يستلزم تحديات كبيرة.

 

"الكتابة بالنار" فرصة لا تفّوت للتعرف على العمل الدؤوب لنساء مثيرات للإعجاب وشغوفات بالصحافة، يحاربن من أجل إيجاد دور لهن في المجتمع وأن يكون لهن تأثيراً إيجابياً.

 

"الكتابة بالنار" فرصة لا تفّوت للتعرف على العمل الدؤوب لنساء مثيرات للإعجاب وشغوفات بالصحافة، يحاربن من أجل إيجاد دور لهن في المجتمع وأن يكون لهن تأثيراً إيجابياً في مجتمعهن من خلال صراع ملهم ومستدام ضد هيكل هرمي مجتمعي.

 قتال هؤلاء الصحفيات ضد البنية التمييزية للمجتمع لا نهاية له، حتى أزواجهن يصبحون أعداء لهن. في مناسبتين، نسمع زوج ميرا يصر على أن الصحيفة لن تدوم طويلاً وأنه عليها البقاء والاهتمام بالبيت فقط، لا يبدو أن الإنجازات والتأثير الإيجابي الذي حققته زوجته يثير اهتمامه على الإطلاق.

تسعى ميرا وزميلاتها إلى إحداث تغيير كبير وتمكين نساء الداليت وتحسين ظروف المنطقة، ولكن في طريقهن عقبات عمرها قرون من الاضطهاد الاجتماعي والتمييزي. مع ذلك، تستمر ميرا وصديقاتها، في مواجهة الجميع بسبب، شغفهن بالصحافة وإيمانهن بها. 

من الملهم بالتأكيد أن نرى الطريقة التي تتطور بها الصحيفة خلال الفيلم الوثائقي، فضلاً عن روابط الصداقة الحميمة التي تنشأ بين أعضائها.

  • الداليت هم الأشخاص الذين ينتمون إلى أدني طبقات المجتمع في الهند، ويقبعون خارج الفئات الأربع الرئيسية للمجتمع الهندي، ويشكلون 2% من السكان.
  • "خبر لاهاريا" هي الصحيفة الوحيدة في الهند التي تديرها نساء الداليت في الهند. تصل الصحيفة إلى أكثر من خمسة ملايين شخص كل شهر من خلال منصات رقمية متعددة. الصحيفة لديها شبكة من 25 مراسلة في 16 مقاطعة في أوتار براديش ومادهيا. الصحيفة مخصصة لأخبار الفيديو في المقام الأول مع 150 مليون مشاهدة وأكثر من 450 ألف مشترك على يوتيوب. 
  • https://khabarlahariya.org/
  • https://www.youtube.com/channel/UCbvNC1RcIdlM2Kzn-QnjFng

 

More Articles

Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Blackout on Imran Khan and PTI: Analysing Pakistan's Election Press Restrictions

Implications and response to media censorship and the deliberate absence of coverage for the popular former Prime Minister, Imran Khan, and his party, Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI), in the media during the 2024 elections in Pakistan.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 14 Feb, 2024
Digital Battlegrounds: The New Broadcasting Bill and Independent Journalism in India

New legislation in India threatens the freedom of independent journalism. The draft Broadcasting Services (Regulation) Bill, 2023 grants the government extensive power to regulate and censor content, potentially suppressing news critical of government policies.

Safina
Safina Nabi Published on: 11 Feb, 2024
Pegasus Spyware: A Grave Threat to Journalists in Southeast Asia

The widespread deployment of spyware such as Pegasus in Southeast Asia, used by governments to target opposition leaders, activists, and journalists, presents significant challenges in countering digital surveillance. This is due to its clandestine operations and the political intricacies involved. The situation underscores the urgent need for international cooperation and heightened public awareness to address these human rights infringements.

AJR Contributor Published on: 5 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
Monitoring of Journalistic Malpractices in Gaza Coverage

On this page, the editorial team of the Al Jazeera Journalism Review will collect news published by media institutions about the current war on Gaza that involves disinformation, bias, or professional journalistic standards and its code of ethics.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 30 Jan, 2024
In-Depth Analysis Reveals Distortion in U.S. Media's Coverage of the Gaza Conflict

A new quantitative analysis by The Intercept reveals the extent of distorted coverage in American media of the Israeli war on Gaza.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 14 Jan, 2024
In the Courtroom and Beyond: Covering South Africa's Historic Legal Case Against Israel at The Hague

As South Africa takes on Israel at the International Court of Justice, the role of journalists in covering this landmark case becomes more crucial than ever. Their insights and reporting bring the complexities of international law to a global audience.

Hala Ahed
Hala Ahed Published on: 12 Jan, 2024
Did the NYTimes Manipulate the Sexual Violence Allegations of October 7?

An in-depth examination of the New York Times's investigation of alleged sexual assaults by Hamas during the Israeli war on Gaza, highlighting ethical concerns, and the impact of its reporting on the victims' families. It questions the journalistic integrity of the Times, especially in the context of Western media's portrayal of the Israeli-Palestinian conflict.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 7 Jan, 2024
Is The New York Times Reproducing Allegations of 'Sexual Violence' to Downplay Israeli Crimes?

The New York Times' report on alleged sexual violence by Palestinian militants raises profound concerns about discrepancies in key testimonies and a biased reporting that aligns with Israeli narratives and downplays Israeli crimes in Gaza.

Mohammad Zeidan
Mohammad Zeidan Published on: 31 Dec, 2023
Does international law protect Palestinian journalists?

International humanitarian law provides some protection for journalists, but there is a lack of effective measures against crimes committed against them. The Israeli occupation's impunity and lack of accountability for war crimes against civilians, including journalists, is a crisis for international law.

Badia Al-Sawan
Badia Al-Sawan Published on: 12 Dec, 2023
Echos of Israeli Discourse in Latin American Media on Gaza

Heavily influenced by US and Israeli diplomatic efforts, Latin American media predominantly aligns with and amplifies the Israeli perspective. This divergence between political actions and media representation highlights the complex dynamics shaping Latin American coverage of the Gaza conflict.

Rita Freire Published on: 23 Nov, 2023
Closing the Door on Inciting Violence: How to Avoid Hate Speech

What is the definition of hate speech and what is its impact on society, particularly in the Arab world? Social media has a huge role in spreading hate speech and the conflicting relationship between hate speech and freedom of expression. The article explores the legal aspects of hate speech and provides guidelines for journalists to avoid promoting hate speech in their reporting.

Ibrahim Saber Published on: 26 Jul, 2021
American Journalism… An attempt to place it in context

The media has started to mirror the severe cultural and ideological division in American society, and with the transition to the next American presidential administration, it is imperative that the Arab journalist understands how media platforms can address critical societal issues.

Mohamed Moawad Published on: 22 Jul, 2021
Bias towards ideology at the expense of truth... Look for the reasons

Donald Trump’s election as US President in 2016 may have represented a key shift in the issue of ‘fake news’.

A picture of the author, Homam Yehya.
Homam Yehya Published on: 19 Jul, 2021
Protection of Journalists under Human Rights and International Humanitarian Law Global perspective and Arab world realities

Protecting journalists in times of peace and war is crucial. Understanding the legal framework and rights is essential for their safety.

Abou Abass Published on: 12 Jul, 2021
Glenn Greenwald explores how journalism can stop authoritarianism in Bolsonaro's Brazil

How can journalism stem the tide of rising authoritarianism? In his latest book, Glenn Greenwald tackles the thorny subject, drawing on his experiences investigating corruption in the Bolsonaro government in Brazil.

A picture of the author, Daniel Avelar, wearing a black and white checkered scarf.
Daniel Avelar Published on: 5 Apr, 2021