الثأر، الحقيقة، الأكاذيب والمافيا

الثأر، الحقيقة، الأكاذيب والمافيا

بوجهه الضحوك، وشاربه الكثيف، وشغفة بالصحافة، وحيويته الاستقصائية التي لا تنضب، يعتبر بينو مانياتشي أحد أكثر الصحفيين الاستقصائيين الإيطاليين المحبوبين والموثوق بهم في بارتينيكو، البلدة الإيطالية ضمن مقاطعة باليرمو في صقلية. عام 1999 تولى مانياتشي إدارة "تيليجاتو"، وهي محطة تلفزيونية مستقلة. في ذلك الوقت كانت المحطة على وشك الإفلاس والإغلاق قبل أن ينقذها بينو بمساعدة عائلته لتصبح إحدى أهم المحطات التلفزيونية في المنطقة. ساعدته زوجته وأطفاله في إدارة القناة، وسرعان ما أصبح بينو وتقاريره الإخبارية مؤثرة في أجزاء من صقلية.

في وقت قصير، وبفضل تصميمه، فضلاً عن كونه جريئا كسب ثقة الجمهور، وأصبح مرجعاً في منطقة باليرمو والمناطق المجاورة، والرقم الأول في محاربة الفساد وإثارة قضايا "العالم السفلي" وإعادة تثقيف الشعب سياسياً وقانونياً ليكونوا هم السلاح الأقوى ضد النظام الفاسد.

غالباً ما كان أسلوبه المباشر في كتابة التقارير الإخبارية مثيراً للانقسام ولكنه جذب الكثير من الاهتمام، خاصة في تقاريره الجريئة عن المافيا وعمله الصحفي النشيط للقضاء على مافيا "كوزا نوسترا" في صقلية. يقضي بينو حالياً عقوبة في السجن، ولكنه لم يترك القتال أبداً. نظراً لأن تقاريره كانت دائماً تتعلق بالمافيا، فقد حاولوا كثيراً ابتزازه وإيذاءه بل وصلوا درجة تهديده بالقتل. في 22 أبريل/ نيسان 2016، اتهم بابتزاز رئيسا بلديتين في إيطاليا، وإلى جانب هذا، وجهت إليه تهم أخرى بما في ذلك التشهير. وبعد خمس سنوات من هذا التاريخ، برئ من تهمة الابتزاز، لكنه أدين بتهمتي التشهير وحُكم عليه بالسجن 17 شهراً.

 

2

 

تغطي "تيليجاتو" منطقة ذات معدل مرتفع من الجرائم المتعلقة بالمافيا، وغالباً ما تكون هذه الأعمال منظمة وعميقة. لهذا السبب، كانت تقارير بينو مباشرة، مخاطبة الرؤساء الفاسدين والضالعين بالجريمة مباشرة. حتى إن رأس منظمة "كوزا نوسترا" يعتبر من بين أكثر مستمعيه إخلاصاً. مع ذلك، لم يقتصر عمل بينو بالتحقيق في نشاط هذه "العصابة"، بل وسع مجال تحقيقاته لتشمل القضاء.

في العام 2013 على وجه الخصوص ركز على عمل القاضية سيلڤانا ساجوتو، المستبعدة من السلطة القضائية. كشف بينو أنه ثمة دائرة سحرية تربط المافيا بالقضاء من خلال روابط عائلية أو أصدقاء أو علاقات مهنية أو محاباة متبادلة. تمت إدانة الكثيرين من وراء تحقيقات بينو الذي قال إن ما كشفه هو "ميثاق فساد دائم، تسبب في ضرر هائل للخزانة والإدارات القضائية وأنه كان إهانة جسيمة لإدارة العدالة".

السلسلة الوثائقية "الثأر: الحقيقة، الأكاذيب والمافيا"، التي تعرض على منصة نتفلكس، تحكي لنا قصة بينو وشغفه الصحفي ومحاربته للمافيا من خلال العمل الاستقصائي. ست حلقات بعناوين مختلفة ("إعلان الحرب"، "الموت بالڤيديو"، "الفساد، لعنة صقلية"، "الأفخاخ والمؤامرات"، "الحقيقة والكذب"، "الحساب") تلخص تماماً محتوى السلسلة. في قلب هذه الحلقات هناك شخص كرس حياته لمحاربة الفساد، حيث تتابع السلسلة القصة بدءًا من عام 2013، حيث جمع مخرجو الحلقات الست كمية كبيرة من لقطات الأرشيف والمقابلات والتقارير الصحفية الاستقصائية، وتركوا أيضاً مساحة كبيرة للأبطال للتكلم بحرية أمام الكاميرا: ندخل بيوتهم، نعيش داخل محطة "تيليجاتو" والعاملين فيها، نلتقي بأطفالهم، وأزواجهم، وزوجاتهن، وأصدقائهم وننتقل من حقيقة إلى أخرى داخل قاعات المحاكم في صقلية. نرافق بينو يوماً بعد يوم في وقت لا أحد يعرف فيه ما الذي سوف يحدث في اليوم أو الشهر أو السنة التالية. كمتفرجين نكتشف كل شيء معاً ونحن منغمسين في قصة مليئة بالتقلبات والغموض والجوانب المظلمة.

أكثر ما يميز "الثأر: الحقيقة، الأكاذيب والمافيا" هو فضح الصحفي لقانون "نظام مكافحة المافيا" الذي هو بعيد كل البعد عن الكمال. نظام مليء بالفجوات على المستوى التنظيمي. بالإضافة إلى ذلك، نراه في قلب حرب جديدة ليس مع المافيا أو القضاء أو السياسيين الفاسدين بل هذه المرة مع وسائل الإعلام التي تلطخ سمعته، وتصوب اتهامات له بسبب عمله. الكاميرا التي كانت سبب شهرته وسلاحه بوجه المنظومة أصبحت الآن موجهة ضده. "من يتحكم بأجهزة التحكم؟" يواجه بينو الكاميرا بهذا السؤال الذي حدد سردية الوثائقي بكامله، بحيث إن هذه العلاقة يمكن أن تكون سلبية أو إيجابية. لأن الإعلام الذي يستخدمه بينو لمحاربة المافيا هو نفسه الذي يستخدم ضده، وتساءل عما إذا كان أولئك الصحفيون اللذين يجدون أنفسهم مضطرين لإدارة أصول المافيا ــ التي جزء منها هو في وسائل الإعلام ــ، أصبحوا من المافيا أيضا.

 

1

 

يكشف الصحفي بوضوح كيف حولت عائلات المافيا نفسها إلى شخصيات محترمة في مجتمع المال والسلطة، ويكشف، كذلك، كيف تتم حماية عصابات المافيا من قبل السياسيين الذين يرفضون تغيير القوانين للمساعدة في مكافحة الجريمة المنظمة. الحرب على المافيا معقدة بشكل متزايد، الغموص يتعمق والشكوك باقية رغم الإدانات. يوضح بينو أن كفاح الصحافة ضد ظاهرة المافيا من الصعب التمييز فيها بين الخير والشر، بافتراض أنه لا يزال هناك أناس طيبون. هذه هي المعضلة التي يدور حولها الوثائقي. نواجه قصة تجري أحداثها كلها في ضوء خافت. بدأ الصحفي والقاضية عملهما في محاربة المافيا، فقط لينتهي بهما الأمر بالصدام، متهمين بالجرائم التي كانا يواجهانها. عام 2016 وجهت لبينو تهمة التشهير من خلال عرض خدماته التلفزيونية مقابل المال، وفي نفس العام تم التحقيق مع ساجوتو بتهمة الفساد وإساءة استخدام المنصب والاختلاس. كلاهما يعتقد أنه بريء، ويرى أن الآخر مذنب، وكلاهما يعلنان أنهما ضحيتان للانتقام. لا يحدد الوثائقي إذا كان بينو مذنبا أو بريئا، على الرغم من أنه يقبع اليوم في السجن.

أعطى الوثائقي شرعية لمهنة الصحافة الاستقصائية ولكن في نفس الوقت يحذر الصحفيين منها لأنها سيف ذو حدين. الصحافة الاستقصائية تتعلق بمحاسبة الأقوياء وفضح كيفية انتهاك القوانين، صحافة المراقبة التي تحافظ على الحقيقة مع التحذير من الجشع الذي يدفع الصحفيين للتستر على بعض القضايا. على الصحفيين الذين يحاربون شبكات إجرام كبيرة وعميقة أن يكونوا حذرين في كل خطوة، لأن كل ثانية من عملهم محسوبة عليهم ويمكن أن يجدوا أنفسهم مذنبين بشيء لا علم لهم به، تماما كما حصل لبينو.

 

.

 

 

 

More Articles

Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Why Journalists are Speaking out Against Western Media Bias in Reporting on Israel-Palestine

Over 1500 journalists from various US news organizations have signed an open letter criticizing the Western media's coverage of Israel's actions against Palestinians. They accuse newsrooms of dehumanizing rhetoric, bias, and the use of inflammatory language that reinforces stereotypes, lack of context, misinformation, biased language, and the focus on certain perspectives while diminishing others. They call for more accurate and critical coverage, the use of well-defined terms like "apartheid" and "ethnic cleansing," and the inclusion of Palestinian voices in reporting.

Belle de Jong journalist
Belle de Jong Published on: 26 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Blackout on Imran Khan and PTI: Analysing Pakistan's Election Press Restrictions

Implications and response to media censorship and the deliberate absence of coverage for the popular former Prime Minister, Imran Khan, and his party, Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI), in the media during the 2024 elections in Pakistan.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 14 Feb, 2024
Digital Battlegrounds: The New Broadcasting Bill and Independent Journalism in India

New legislation in India threatens the freedom of independent journalism. The draft Broadcasting Services (Regulation) Bill, 2023 grants the government extensive power to regulate and censor content, potentially suppressing news critical of government policies.

Safina
Safina Nabi Published on: 11 Feb, 2024
Pegasus Spyware: A Grave Threat to Journalists in Southeast Asia

The widespread deployment of spyware such as Pegasus in Southeast Asia, used by governments to target opposition leaders, activists, and journalists, presents significant challenges in countering digital surveillance. This is due to its clandestine operations and the political intricacies involved. The situation underscores the urgent need for international cooperation and heightened public awareness to address these human rights infringements.

AJR Contributor Published on: 5 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
Monitoring of Journalistic Malpractices in Gaza Coverage

On this page, the editorial team of the Al Jazeera Journalism Review will collect news published by media institutions about the current war on Gaza that involves disinformation, bias, or professional journalistic standards and its code of ethics.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 30 Jan, 2024
In-Depth Analysis Reveals Distortion in U.S. Media's Coverage of the Gaza Conflict

A new quantitative analysis by The Intercept reveals the extent of distorted coverage in American media of the Israeli war on Gaza.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 14 Jan, 2024
In the Courtroom and Beyond: Covering South Africa's Historic Legal Case Against Israel at The Hague

As South Africa takes on Israel at the International Court of Justice, the role of journalists in covering this landmark case becomes more crucial than ever. Their insights and reporting bring the complexities of international law to a global audience.

Hala Ahed
Hala Ahed Published on: 12 Jan, 2024
Did the NYTimes Manipulate the Sexual Violence Allegations of October 7?

An in-depth examination of the New York Times's investigation of alleged sexual assaults by Hamas during the Israeli war on Gaza, highlighting ethical concerns, and the impact of its reporting on the victims' families. It questions the journalistic integrity of the Times, especially in the context of Western media's portrayal of the Israeli-Palestinian conflict.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 7 Jan, 2024
Is The New York Times Reproducing Allegations of 'Sexual Violence' to Downplay Israeli Crimes?

The New York Times' report on alleged sexual violence by Palestinian militants raises profound concerns about discrepancies in key testimonies and a biased reporting that aligns with Israeli narratives and downplays Israeli crimes in Gaza.

Mohammad Zeidan
Mohammad Zeidan Published on: 31 Dec, 2023
Does international law protect Palestinian journalists?

International humanitarian law provides some protection for journalists, but there is a lack of effective measures against crimes committed against them. The Israeli occupation's impunity and lack of accountability for war crimes against civilians, including journalists, is a crisis for international law.

Badia Al-Sawan
Badia Al-Sawan Published on: 12 Dec, 2023
Echos of Israeli Discourse in Latin American Media on Gaza

Heavily influenced by US and Israeli diplomatic efforts, Latin American media predominantly aligns with and amplifies the Israeli perspective. This divergence between political actions and media representation highlights the complex dynamics shaping Latin American coverage of the Gaza conflict.

Rita Freire Published on: 23 Nov, 2023
Closing the Door on Inciting Violence: How to Avoid Hate Speech

What is the definition of hate speech and what is its impact on society, particularly in the Arab world? Social media has a huge role in spreading hate speech and the conflicting relationship between hate speech and freedom of expression. The article explores the legal aspects of hate speech and provides guidelines for journalists to avoid promoting hate speech in their reporting.

Ibrahim Saber Published on: 26 Jul, 2021
American Journalism… An attempt to place it in context

The media has started to mirror the severe cultural and ideological division in American society, and with the transition to the next American presidential administration, it is imperative that the Arab journalist understands how media platforms can address critical societal issues.

Mohamed Moawad Published on: 22 Jul, 2021
Bias towards ideology at the expense of truth... Look for the reasons

Donald Trump’s election as US President in 2016 may have represented a key shift in the issue of ‘fake news’.

A picture of the author, Homam Yehya.
Homam Yehya Published on: 19 Jul, 2021
Protection of Journalists under Human Rights and International Humanitarian Law Global perspective and Arab world realities

Protecting journalists in times of peace and war is crucial. Understanding the legal framework and rights is essential for their safety.

Abou Abass Published on: 12 Jul, 2021
Glenn Greenwald explores how journalism can stop authoritarianism in Bolsonaro's Brazil

How can journalism stem the tide of rising authoritarianism? In his latest book, Glenn Greenwald tackles the thorny subject, drawing on his experiences investigating corruption in the Bolsonaro government in Brazil.

A picture of the author, Daniel Avelar, wearing a black and white checkered scarf.
Daniel Avelar Published on: 5 Apr, 2021