بي بي سي حين خذلتنا مرتين!

بي بي سي حين خذلتنا مرتين!

سئل أحد محرري بي بي سي العالمية يوما عن تحديات العمل في مهنة شاقة تتطلب إعداد نشرات أخبار يومية على مدى عشرات السنين؟  فأجاب: أبدا يا سادتي.. كان الأمر ممتعا فقد أعددنا نشرة واحدة قبل عدة عقود ونحن نقوم فقط بتحديثها كل يوم!

فالمحررون يقضون جل وقتهم في غرف الأخبار يوميا للحصول على المعلومة وتحريرها وتقديمها للمتلقي وهم حريصون ألا يظهر دورهم أكبر من مجرد النقل.

 في الإنجليزية يوصف المراسل الصحفي بأنه  Reporter ومن هنا فإن من أصعب ما يحرره الصحفي هو ذلك المرتبط بمؤسسته، ففي عرفه أنه ناقل للقصة وليس جزءا من أحداثها.

 

1
تنتقل بي بي سي إلى الرقمنة بعد أن أخفقت في انتقال سلس من لندن إلى المنطقة العربية بل وفي سجلها محاولة استرضاء أنظمة سياسية عديدة بحثا عن موطئ قدم (موقع بي بي سي العربية). 

 

من الرقم الصعب إلى غياهب الرقمية

في نهاية سبتمبر/ أيلول الماضي كان مؤسفا تواتر الأنباء عن قرار إيقاف إذاعة بي بي سي العربية بعد أن ظلت لعقود منبرا ألهَمَ كل التجارب الإعلامية فيما بعد ليخسر المشهد الإعلامي العربي بغيابها جزءا من الذاكرة الجمعية العربية وقبل ذلك أعدادا غفيرة من الإعلاميين في ذلك الصرح العريق.

لقد وفر انتشار أخبار الإذاعة مادة دسمة التقطتها جل وسائل الإعلام مناقشة وتحليلا واستعراضا لتاريخ الإذاعة وقيمتها السياسية والاجتماعية والتاريخية على مدى عقود.

 ورغم تلك الضجة التي أثارها القرار وتعليقات مواقع التواصل الاجتماعي يومها فقد استغرق الأمر عدة أيام لتتحدث عنه المحطة، واختارت وحدها التزام الصمت وهي المعنية الأولى بالقضية.

 حافظت المحطة على رصانتها لثلاثة أيام قبل أن تقدم لقرائها بيانا رسميا بررت فيه الخطوة بأنها تأتي تماشيا مع تغيّرات طرأت على احتياجات الجمهور حول العالم - مع تحوّل المزيد من الناس صوب المنصات الإخبارية الرقمية – ثم أشارت إلى التحديات المالية الراهنة حول العالم.

هل كان ذلك رصانة وتحققا من الخبر؟ أم كان أملا في مبادرات خلف الكواليس لتلافي الخطوة أو التقليل من تداعياتها السلبية؟ أم هو الإعلامي حين يتفادى أن يكون مادة للخبر بعد أن كان لسنوات ناقلا له؟ أيا كانت الإجابة فإن عزاء المحطة العريقة هو أن السطر الأخير في السيرة الذاتية لكل العظماء لم يكتبوه في حياتهم وتركوه للتاريخ ليسجله كل كما رآه.

 

 

2
وفر انتشار أخبار الإذاعة مادة دسمة التقطتها جل وسائل الإعلام مناقشة وتحليلا لتاريخ الإذاعة وقيمتها السياسية والاجتماعية والتاريخية على مدى عقود (غيتي). 

 

 

بي بي سي والخطايا العشر

أيا كان الأمر فإن العقبات المادية وأزمات التمويل ظلت عبر تاريخ الإعلام سببا في تحولات كبيرة شهدتها صناعة الإعلام توقفت خلالها إمبراطوريات ضخمة عن البث وتراجعت أهمية بعضها مع التطور الذي شهدته الصناعة.

وفي العصر الرقمي شهدت منصات الإعلام تحولات واسعة خاصة مع تحول العالم إلى قرية صغيرة ومع نهم واسع لمتابعة الجديد بأجهزة باتت تغزو جيوبنا ونتوقع منها أن تبقينا على اتصال بالعالم لحظة بلحظة.

ما يعنيني اليوم في هذه الخسارة هو الوقوف عند تفويت اللحظة التاريخية التي كان يمكن للمحطة العريقة أن تغتنمها وهي على مشارف الاختفاء عن عالم الراديو على الأقل في هذه المرحلة. أقصد بالتحديد "ترسانتها" التاريخية فقد حققت فيه قصب السبق واستطاعت خلال عقود ضمان ولاء ملايين المستمعين والنخب إلى جانب أرشيف هو الأضخم عربيا.

 تقول المحطة إن الخطوة جاءت لمراعاة احتياجات الجمهور ولعل شكوكا كثيرة تحوم حول هذه الفرضية، فقصة النجاح في الإذاعة لم تتكرر في التلفزيون الذي يعاني كما هو واضح من ضعف في التمويل وقدرة على متابعة الأحداث الكبرى ونقص في التحقيقات الأصيلة وغياب في النجومية.

وفي الجانب الرقمي تحقق المحطة على ما يبدو حضورا وسط النخب الإعلامية لكنها تواجه منافسة شديدة مع مواقع إخبارية إلكترونية تزخر بها فضاءاتنا العربية إلى جانب المواقع المحلية التي باتت تحظى بنصيب وافر من المتابعة.

وهنا بيت القصيد في هذه الأطروحة، فالقناة التي كانت سباقة في البث الإذاعي ثم التلفزيوني في تجربتها الأولى عام 1996من القرن الماضي وكان بإمكانها أن تنتقل للرقمية وهي في أوج عطائها عجزت عن التقاط اللحظة والتحول إلى الرقمنة كتجربة رائدة يمكن أن تلهم الفضاء العربي الإلكتروني.

اختارت بي بي سي العربية الانتقال إلى الفضاء الرقمي وقد فقدت الكثير من مقدراتها ولعلها لو فعلت ذلك منذ سنوات لضمنت جمهورا وفيا يلحق بها ويعزز موقعها وموقع البث الرقمي.

تنتقل بي بي سي العربية إلى المنصات الرقمية وقد فرطت في الكثير من كوادرها المشهود لها بالتميز سواء على صعيد الشكل أو الصوت أو سلامة اللغة فغامرت بأصوات وكفاءات شابة لم تتعود عليها أذن المستمع التي تعودت على هوية صوتية وأسماء وأصوات بادلها الكثير من الحنين والولاء بما يكفي للتحول معها إلى ميدان البث الجديد.

تنتقل بي بي سي العربية إلى الرقمنة بعد أن أخفقت في انتقال مبتكر في المضمون ودون أن تقدم محتوى جاذبا مميزا يغري بالدخول معها إلى الفضاء الرقمي.

 

 

3
اختارت بي بي سي العربية الانتقال إلى الفضاء الرقمي وقد فقدت الكثير من مقدراتها ولعلها لو فعلت ذلك منذ سنوات لضمنت جمهورا وفيا يلحق بها ويعزز موقعها وموقع البث الرقمي (موقع بي بي سي العربية). 

 

شخصيا وباستثناء برنامج بي بي سي إكسترا بنسخته الإذاعية لا يبدو أن في أثير المحطة ما يغري بالمتابعة فقد سقطت نشرات الأخبار في شرك الترجمات المتواضعة والتكرار البين خاصة في ذروة كوفيد- 19 حين كانت النشرات تعاد عشرات المرات دون أي مظهر من مظاهر الاكتراث لأحداث العالم الأخرى!

للأمانة فقد شهدت المحطة على مدى السنوات الأخيرة محاولات على صعيد الشكل للتغيير فكانت الساعات الخليجية والمغاربية ولكنها في المضمون ظلت رتيبة سطحية لا تقدم للمتلقي مادة مميزة، وكان يكفي أن تسمع لاستعراض الصحف الخليجية لتدرك أن ثمة استسهالا في اختيار المادة وضعفا في المراجعة والاستدراك لمحتواها المحلي الصرف.

تنتقل بي بي سي إلى الرقمنة دون خطة واضحة المعالم تقدم للجمهور ودون أن يقدم موقعها الإلكتروني بأبسط ملامحه مادة مغرية في التحليل والسياسة مكتفيا بأخبار متفرقة مترجمة عن الإنجليزية وتغازل في كثير منها في بشريتنا مواقع بعيدة عن العقل والتفكير لتنحاز إلى مناطق أقرب للنزوات السريعة منها إلى قضايا السياسة التي ميزت الإذاعة إبان مجدها.

تنتقل بي بي سي إلى الرقمنة بعد أن أخفقت في انتقال سلس من لندن إلى المنطقة العربية بل وفي سجلها محاولة استرضاء أنظمة سياسية عديدة بحثا عن موطئ قدم وقدمت في سبيل ذلك محتوى بات في كثير منه مشابها للمحتوى الذي تقدمه المواقع المحلية بنبرة أقل تحديا وإبداعا في التغطية.

في الخلاصة فإن بي بي سي العربية أخفقت في أن يكون انتقالها للرقمنة انتقال عبد الرحمن الداخل يخرج هاربا من بغداد مع نهاية الدولة الأموية لبداية جديدة مبهرة ومؤثرة تكون رائدة لتجارب أخرى كما صنع في الأندلس واختارت بدلا من ذلك التجربة النابليونية التي يكون فيها الانتقال للموت بصمت وبعيدا عن الأضواء.

 

More Articles

Under Fire: The Perilous Reality for Journalists in Gaza's War Zone

Journalists lack safety equipment and legal protection, highlighting the challenges faced by journalists in Gaza. While Israel denies responsibility for targeting journalists, the lack of international intervention leaves journalists in Gaza exposed to daily danger.

Linda Shalash
Linda Shalash Published on: 9 May, 2024
Your Words Are Your Weapon — You Are a Soldier in a Propaganda War

Narrative warfare and the role of journalists in it is immense; the context of the conflict, the battleground has shifted to the realm of narratives, where journalists play a decisive role in shaping the narrative.

Ilya
Ilya U Topper Published on: 21 Apr, 2024
The Privilege and Burden of Conflict Reporting in Nigeria: Navigating the Emotional Toll

The internal struggle and moral dilemmas faced by a conflict reporter, as they grapple with the overwhelming nature of the tragedies they witness and the sense of helplessness in the face of such immense suffering. It ultimately underscores the vital role of conflict journalism in preserving historical memory and giving a voice to the voiceless.

Hauwa Shaffii Nuhu
Hauwa Shaffii Nuhu Published on: 17 Apr, 2024
Journalism in chains in Cameroon

Investigative journalists in Cameroon sometimes use treacherous means to navigate the numerous challenges that hamper the practice of their profession: the absence of the Freedom of Information Act, the criminalisation of press offenses, and the scare of the overly-broad anti-terrorism law.

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 12 Apr, 2024
The Perils of Journalism and the Rise of Citizen Media in Southeast Asia

Southeast Asia's media landscape is grim, with low rankings for internet and press freedom across the region. While citizen journalism has risen to fill the gaps, journalists - both professional and citizen - face significant risks due to government crackdowns and the collusion between tech companies and authorities to enable censorship and surveillance.

AJR Contributor Published on: 6 Apr, 2024
Orientalism, Imperialism and The Western Coverage of Palestine

Western mainstream media biases and defence of the Israeli narrative are connected to orientalism, racism, and imperialism, serving the interests of Western ruling political and economic elites. However, it is being challenged by global movements aiming to shed light on the realities of the conflict and express solidarity with the Palestinian population.

Joseph Daher
Joseph Daher Published on: 1 Apr, 2024
Ethical Dilemmas of Photo Editing in Media: Lessons from Kate Middleton’s Photo Controversy

Photoshop—an intelligent digital tool celebrated for enhancing the visual appearance of photographs—is a double-edged sword. While it has the power to transform and refine images, it also skillfully blurs the line between reality and fiction, challenging the legitimacy of journalistic integrity and the credibility of news media.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 26 Mar, 2024
Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Silenced Voices and Digital Resilience: The Case of Quds Network

Unrecognized journalists in conflict zones face serious risks to their safety and lack of support. The Quds Network, a Palestinian media outlet, has been targeted and censored, but they continue to report on the ground in Gaza. Recognition and support for independent journalists are crucial.

Yousef Abu Watfe يوسف أبو وطفة
Yousef Abu Watfeh Published on: 21 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
The Perils of Unverified News: A Case of Nonexistent Flotillas

Can you hide one thousand ships in the middle of the Mediterranean Sea? I would say not. But some of my fellow journalists seem to believe in magic.  

Ilya
Ilya U Topper Published on: 16 Jan, 2024
In the Courtroom and Beyond: Covering South Africa's Historic Legal Case Against Israel at The Hague

As South Africa takes on Israel at the International Court of Justice, the role of journalists in covering this landmark case becomes more crucial than ever. Their insights and reporting bring the complexities of international law to a global audience.

Hala Ahed
Hala Ahed Published on: 12 Jan, 2024
Did the NYTimes Manipulate the Sexual Violence Allegations of October 7?

An in-depth examination of the New York Times's investigation of alleged sexual assaults by Hamas during the Israeli war on Gaza, highlighting ethical concerns, and the impact of its reporting on the victims' families. It questions the journalistic integrity of the Times, especially in the context of Western media's portrayal of the Israeli-Palestinian conflict.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 7 Jan, 2024
Is The New York Times Reproducing Allegations of 'Sexual Violence' to Downplay Israeli Crimes?

The New York Times' report on alleged sexual violence by Palestinian militants raises profound concerns about discrepancies in key testimonies and a biased reporting that aligns with Israeli narratives and downplays Israeli crimes in Gaza.

Mohammad Zeidan
Mohammad Zeidan Published on: 31 Dec, 2023
Embedded journalism: Striking a balance between access and impartiality in war zones

The ethical implications of embedded journalism, particularly in the Israeli invasion of Gaza, raise concerns about the compromise of balance and independence in war coverage.

Abeer Ayyoub
Abeer Ayyoub Published on: 19 Dec, 2023
Through a Mexican lens: Navigating the intricacies of reporting in Palestine

A Mexican journalist's journey through the complexities of reporting on Palestine and gives tips on how to manage this kind of coverage.

Témoris Grecko
Témoris Grecko Published on: 10 Dec, 2023
Echos of Israeli Discourse in Latin American Media on Gaza

Heavily influenced by US and Israeli diplomatic efforts, Latin American media predominantly aligns with and amplifies the Israeli perspective. This divergence between political actions and media representation highlights the complex dynamics shaping Latin American coverage of the Gaza conflict.

Rita Freire Published on: 23 Nov, 2023
Critique of German media's handling of Gaza Conflict

The German media's coverage of the Gaza conflict has been criticized for being biased, presenting a distorted view of the conflict, focusing only on the Israeli perspective, and downplaying the suffering of Palestinians. This biased reporting undermines the media's role as an objective source of information and fails to provide a balanced view of the conflict.

AJR Contributor Published on: 16 Nov, 2023
Colonial legacy of surveillance: hidden world of surveillance technology in the African continent

African nations’ expenditure on surveillance technology from China, Europe and the US is a direct threat to the media, democracy and freedom of speech, and an enduring legacy of colonial surveillance practices.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 14 Nov, 2023
How the New York Times fuelled a crackdown on journalists in India

Vague reporting and a piece ‘laden with innuendo’ by the New York Times gave Indian authorities the excuse they needed to crack down on news website Newsclick

Meer Faisal
Meer Faisal Published on: 31 Oct, 2023
Journalists feel the pain, but the story of Gaza must be told  

People don’t always want to hear the historical context behind horrifying events, resorting even to censorship, but the media must be free to provide it

Aidan
Aidan White Published on: 30 Oct, 2023
Queen Rania is absolutely right - Western media’s double standards on Gaza

Why does international media use loaded and dehumanising language about the Palestinians when reporting on the Israeli bombardment of 2.2 million people in Gaza?

Abeer Ayyoub
Abeer Ayyoub Published on: 27 Oct, 2023
'War propaganda' - Brazil’s media has abandoned journalistic standards over Gaza

Brazil’s mainstream media, in its unwavering support for Israel, is out of step with public and social media responses to the bombardment of Gaza

Bruno
Bruno Lima Rocha Beaklini Published on: 25 Oct, 2023