"ميتافيرس".. الصحافة تكتشف "هذا الشيء الجديد اللامع" 

"ميتافيرس".. الصحافة تكتشف "هذا الشيء الجديد اللامع" 

ما هو ميتافيرس؟

في أواخر أكتوبر الماضي، أعلنت شركة فيسبوك -حينذاك- أنها قد غيرت اسمها لـيصبح Meta. كان هذا التغيير، حسب بيان الشركة، للتوجه نحو دعم تجربة "ميتافيرس" وهي فضاء افتراضي، ثلاثي الأبعاد في بعض تطبيقاته، ينقل تجربة التواصل الاجتماعي إلى مرحلة جديدة، وكذلك للإنترنت ككل (1). 

المواقف من هذه الوعود الجديدة، تباينت كما دائما، بين من ينظر لهذه التجربة الواعدة كاختراق جديد لعالم الإنترنت، مشابه لذلك الذي بدأته فيسبوك قبل أكثر من 15 عامًا، والذي مهدت فيه لعالم مختلف تماماً، وبين من يرى أنها صيحة زائلة من صيحات وادي السيلكون التي تجذب الاهتمام رفقة مئات ملايين الدولارات، وسرعان ما يختفي وهجها دون تحقيق أي نجاح ملموس (2).

 

"ينظر لهذه التجربة الواعدة كاختراق جديد لعالم الإنترنت، مشابه لذلك الذي بدأته فيسبوك قبل أكثر من 15 عامًا، والذي مهدت فيه لعالم مختلف تماماً".

 

هذا الموقف المشكك في احتمالية نجاح تجربة ميتافيرس، له ما يؤيده من سوابق موثقّة، لتجارب مماثلة، بدأت بحماس بالغ، ثم سرعان ما اختفت ولم تعد موجودة سوى في استعارات حوارات رجال وادي السيلكون في وصفهم للمشروع المفرط الحماسة الحتمي الفشل.

أشهر هذه المشاريع، وربما أقربها لميتافيرس من حيث الشكل العام، هو مشروع النظارات الذكية من غوغل "Google Glass"، التي طرحتها الشركة للبيع في مايو عام 2014، والتي سرعان ما واجهت انتقادات واسعة حول التكلفة العالية لاقتنائها وأخرى تتعلق بمخاوف صحية من استخدامها أو تجاه انتهاكات محتملة للخصوصية (3).

 لكن، وعلى عكس نظارات غوغل التي ربما كانت تجربة غير ناضجة ومحدودة الإمكانيات، فإن مشروع "ميتافيرس"، في تصوراته العامة الحالية، قد يخدم الصحافة ويساعدها في تقديم محتوى يمكن أن نسميه "انغماسي" Immersive journalism، فما هي سيناريوهات ذلك؟

 

 

1
يمكن اعتبار الصحافة التفاعلية أكبر المستفيدين المحتملين من التقنيات التي يتيحها ميتافيرس، إلا أن السؤال يبقى عن إمكانية وصول الجمهور لهذه القصص، وأي جمهور هو ذاك؟ (غيتي).

 

 خيارات مغرية.. لكن هل من جمهور؟

إن الخيارات التي سيؤمنها ميتافيرس، حسب التصورات الحالية، قد تكون واسعة حتى إنه لن تستطيع غرف الأخبار استيعابها بسهولة، وستعاني في التأقلم معها أكبر من معاناتها في محاولة تطوير القوالب الصحفية لمواكبة خصوصيات مواقع التواصل الاجتماعي قبل 15 عامًا. مرد ذلك هو غياب الفرق المتخصصة في التفكير بأشكال تطوير المحتوى، وتعنّت ما يُعرف بـ"الحرس القديم" داخل غرف الأخبار آنذاك، وهو مصطلح ربما سيُطلق قريباً على الجيل الحالي من الصحفيين المتخصصين بالمنصات الرقمية.

 

" يُمكن استشراف بعض الملامح التي ربما يخدم بها ميتافيرس الصحافة، استنادا على تجارب صحفية حالية، بدت واعدة فيما يتعلق بإعطاء الجمهور حرية اختيار تسلسل السرد في القصة بناء على رغباته".

 

وكي لا ندخل بحماسة زائفة، يبقى ميتافيرس -لغاية الآن- غير واضح الملامح على وجه الدقة، ولا طبيعة الإمكانيات التي سيؤمنها، فيبقى نوع الصحافة الممكنة فيه رسم التكهنات لا أكثر. لكن، يُمكن استشراف بعض تلك الملامح استنادا إلى تجارب صحفية حالية، بدت واعدة فيما يتعلق بإعطاء الجمهور حرية اختيار تسلسل السرد في القصة بناء على رغباته، في عصر تفضيل الجمهور للخيارات المتعددة وحب التجربة المباشرة، فتعطيه حرية اختيار ترتيب بنية السرد في القصة الصحفية.

ويمكننا الإحالة للمشروع الصحفي "Inaccessible Cities" الذي أطلقته منصة AJ Contrast مؤخرا (6)، كمثال جيد على السرد التفاعلي الذي يدخل القارئ في تجربة انغماسية في تفاصيل الحياة اليومية للأشخاص ذوي الإعاقة، والتحديات التي يواجهونها خلال محاولاتهم التنقل داخل المدن. حيث تمنح القصة، بتصميمها التفاعلي، فرصة للقارئ لمحاكاة السيناريوهات المحتملة التي يمكن أن يواجهها الأشخاص ذوو الإعاقة أثناء تنقلهم، تستند إلى نوع القرارات التي يتخذها القارئ في كل مرحلة من مراحل تلك الرحلة. 

 

"هذه العراقيل التي حالت دون انتشار هذا النوع الجديد من القصص، تنذر بتحدٍ جوهري ينتظر ميتافيرس؛ وهو عجز الجمهور عن امتلاك المتطلبات اللازمة لدخول هذا العالم".
 

كما أن تجربة الوثائقيات التفاعلية (Interactive documentary) قد تجد في ميتافيرس بيئة مثالية لإحداث قفزة في هذه الصناعة الحديثة، المستندة إلى مفهوم تعدد القصص تحت اختيار المشاهد، أي أن المشاهد يملك حرية بناء تسلسل سردية الفيلم عبر اختياره الشخصيات أو الأحداث التي يرغب في مشاهدة قصتها أولا، وحجم التعمّق الذي يريده في كل قصة. هذا النوع من الأفلام بدأ في الإنتاجات الدرامية بصورة أكثر تعقيدا من خلال فيلم "Black Mirror: Bandersnatch" عام 2018، حيث اعتمد الفيلم على تقنية منح المشاهد قرار اختيار الحبكة التي سيسير عليها الفيلم، بناء على قرارات يتخذها في مراحل مختلفة من الفيلم، حيث يظهر على الشاشة في كل مرحلة خياران يختار المشاهد أحدهما فتبنى سردية الفيلم بناءً على تلك القرارات، فتجد أن كل شخص قد شاهد فيلما مختلفًا عن الآخر (7). 

الصحفيون المتخصصون في هذا النوع من القصص الصحفية والأفلام الوثائقية، قد ينظرون تجاه "ميتافيرس" كتجربة تفتح لهم خيارات واسعة تطور تفاعلية قصصهم، وتسمح للجمهور بتجربة أكثر انغماسا في القصة. إلا أن السؤال الجوهري هو: هل سيكون ثمة جمهور في ميتافيرس؟ وما طبيعته؟

 

3
أصبحت الصحافة تقع في هوس التكيف مع كل التقنيات الجديدة، وتغير قوالبها وزوايا المعالجة لخدمة التقنية، وهو ما يدفعها للتخلي عن قيم جوهرية في المهنة. (تصوير: ألي سونغ - رويترز).

 

 

دروس من تجربة تقنيات الواقع الافتراضي (VR) وتطبيقاتها في الصحافة

مطلع عام 2020 أصدرنا في معهد الجزيرة للإعلام دليلًا (4) حول آليات إنتاج القصص الصحفية بتقنية 360 درجة، وهي واحدة من تقنيات الواقع الافتراضي VR. حينها كان هذا النوع من القصص يلقى رواج بداياته الأولى، وتنافست المؤسسات الصحفية الكبرى، كالجزيرة ونيويورك تايمز، على إنشاء وحدات خاصة لإنتاج هذا النوع من القصص. ففي نيويورك تايمز، أطلقت الصحيفة عبر منصاتها الرقمية مشروع "The Daily 360" (5)، عام 2016، أنتجت خلالها عشرات القصص الصحفية المصورة بتقنية 360 درجة، إلا أن الصحيفة توقفت عن إنتاج هذا النوع من القصص في عام 2018، دون أي توضيح لسبب التوقف. 

كما أن منصة AJ Contrast توسعت من مجرد إنتاج القصص المصورة بتقنية 360 درجة إلى إنتاج قصص تفاعلية شاملة تجاوزت الاعتماد على تقنية 360 درجة كوسيلة لإنتاج القصص.

تشي هذه التجارب بأن إنتاج القصص بهذه التقنية لم يلقَ الرواج المتوقع بين الجمهور، لا سيما بسبب المعدات الواجب توفرها عند الجمهور ليتمكن من عيش التجربة التفاعلية بشكلها الأمثل.

هذه العراقيل التي حالت دون انتشار هذا النوع الجديد من القصص، تنذر بتحدٍ جوهري ينتظر ميتافيرس؛ وهو عجز الجمهور عن امتلاك المتطلبات اللازمة لدخول هذا العالم. ما يرجّح أن الصحافة إن قررت ركوب قطار وادي السيليكون، المتجه بتفاؤل مبالغ فيه تجاه ميتافيرس، واستعدادها لاستثمار ملايين الدولارات فيها، قد تكتشف في نهاية المطاف أن الجمهور لم يركب القطار أصلاً.
 

 

الخطر من "متلازمة الأشياء اللامعة"

 تشير دراسة (8) نشرها معهد رويترز لدراسة الصحافة في جامعة أوكسفورد، إلى واحدة من أكثر المتلازمات التي أدخلت الصحافة في أزمة بالسنوات القليلة الماضية؛ "متلازمة الأشياء اللامعة Shiny Things Syndrome"، والناتجة عن الهوس المَرَضي عند كثير من الصحفيين لمواكبة التطورات التكنولوجية الجديدة وتطويعها للصحافة، لكن دون أي استراتيجية واضحة. تؤثر هذه المتلازمة على المهنة بجعلها منقادة بالتقنية لا بالقيم والمبادئ الصحفية، فتتحول الصحافة لمفهوم هلامي يتغير بتغير القوالب التي تطرحها كل تكنولوجيا جديدة.

فبدلا من أن تطور الصحافة قوالبها سعيا لمواكبة اهتمامات وتفضيلات جمهورها ومن ثم البحث عن التقنيات المناسبة، يصبح ذلك السعي مقترنا بمواكبة التقنية ومن ثم البحث عن جمهور يفضل هذا المحتوى، كيفما كان. 

يمكنني هنا ترك المجال أمام الصحفيين لتذكر محاولات مشابهة قامت وتقوم بها الصحافة لمواكبة التقنية، وأوقعتها في أزمة أخلاقية ومهنية كبرى، وتحديدا عن "الفيل في غرفة الأخبار": صفحاتها على منصات التواصل الاجتماعي. كنا قد أسهبنا بالحديث في هذا الموضوع في دليل أصدرناه مؤخرا في معهد الجزيرة للإعلام "دليل أخلاقيات الصحافة في العصر الرقمي" (9)، حاولنا فيه "طرق الخزان" الذي ينقل الصحافة دون وعي تجاه الانقلاب على مبادئها الأساسية ويحولّها لمنصات ترفيه تقتات على الوصول والتفاعل، لا القيمة الخبرية، في خضم رحلة الصحافة الوعرة لمسايرة التقنية، والخوارزميات على وجه التحديد.    

ما نخشاه، أن تنبهر بعض المؤسسات الصحفية بميتافيرس، هذا الشيء الجديد اللامع، وتنسى قيمها الأساسية في سبيل الوصول أولاً لذلك الفضاء الافتراضي، من ثم، وبعد أن تلقى الثناء اللازم من وادي السيليكون، وتحصد مجموعة جوائز مستحدثة لأفضل محتوى صحفي على ميتافيرس، تلحق بها مؤسسات صحفية كبرى، سعيا للتنافس، لكن ليس على السبق الذي يحقق المصلحة العامة في هذه الحالة.

 

4
استحالت تقنية Google Glass مثالا على المشاريع مفرطة الحماسة - حتمية الفشل، فعلى الصحافة أن لا تتحمس في السعي لمواكبة كل تقنية جديدة، لأن الفشل وارد. (تصوير: إدريس لطيف - رويترز).

  

 

 

 ولتجنب ذلك، يجب على غرف الأخبار إنشاء وحدات متخصصة داخلها، تعنى فقط بدراسة كل تقنية جديدة وفهم أبعادها ومميزاتها، من ثم محاولة تطويعها لخدمة القيم الصحفية الأساسية، والخروج بمقاربة متوازنة، مهنيا وأخلاقيا، تحفظ للصحافة سمعتها، وتطور قوالبها في الوقت ذاته.

 

المراجع:

(1) https://about.fb.com/news/2021/10/facebook-company-is-now-meta/

(2) https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2022-02-11/the-metaverse-mak…

(3) https://www.business2community.com/tech-gadgets/5-reasons-google-glass-…

(4) https://bit.ly/3oM65BQ

(5) https://www.youtube.com/c/nytimes/search?query=360

(6) https://inaccessiblecities.ajcontrast.com/ 

(7) https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-news/black-mirror-bandersnatch-…;

 

(8) https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2018-11/…;

(9) https://bit.ly/3Jodukx 

 

More Articles

Your Words Are Your Weapon — You Are a Soldier in a Propaganda War

Narrative warfare and the role of journalists in it is immense; the context of the conflict, the battleground has shifted to the realm of narratives, where journalists play a decisive role in shaping the narrative.

Ilya
Ilya U Topper Published on: 21 Apr, 2024
The Privilege and Burden of Conflict Reporting in Nigeria: Navigating the Emotional Toll

The internal struggle and moral dilemmas faced by a conflict reporter, as they grapple with the overwhelming nature of the tragedies they witness and the sense of helplessness in the face of such immense suffering. It ultimately underscores the vital role of conflict journalism in preserving historical memory and giving a voice to the voiceless.

Hauwa Shaffii Nuhu
Hauwa Shaffii Nuhu Published on: 17 Apr, 2024
Journalism in chains in Cameroon

Investigative journalists in Cameroon sometimes use treacherous means to navigate the numerous challenges that hamper the practice of their profession: the absence of the Freedom of Information Act, the criminalisation of press offenses, and the scare of the overly-broad anti-terrorism law.

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 12 Apr, 2024
Monitoring of Journalistic Malpractices in Gaza Coverage

On this page, the editorial team of the Al Jazeera Journalism Review will collect news published by media institutions about the current war on Gaza that involves disinformation, bias, or professional journalistic standards and its code of ethics.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 9 Apr, 2024
The Perils of Journalism and the Rise of Citizen Media in Southeast Asia

Southeast Asia's media landscape is grim, with low rankings for internet and press freedom across the region. While citizen journalism has risen to fill the gaps, journalists - both professional and citizen - face significant risks due to government crackdowns and the collusion between tech companies and authorities to enable censorship and surveillance.

AJR Contributor Published on: 6 Apr, 2024
Orientalism, Imperialism and The Western Coverage of Palestine

Western mainstream media biases and defence of the Israeli narrative are connected to orientalism, racism, and imperialism, serving the interests of Western ruling political and economic elites. However, it is being challenged by global movements aiming to shed light on the realities of the conflict and express solidarity with the Palestinian population.

Joseph Daher
Joseph Daher Published on: 1 Apr, 2024
Ethical Dilemmas of Photo Editing in Media: Lessons from Kate Middleton’s Photo Controversy

Photoshop—an intelligent digital tool celebrated for enhancing the visual appearance of photographs—is a double-edged sword. While it has the power to transform and refine images, it also skillfully blurs the line between reality and fiction, challenging the legitimacy of journalistic integrity and the credibility of news media.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 26 Mar, 2024
Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Why Journalists are Speaking out Against Western Media Bias in Reporting on Israel-Palestine

Over 1500 journalists from various US news organizations have signed an open letter criticizing the Western media's coverage of Israel's actions against Palestinians. They accuse newsrooms of dehumanizing rhetoric, bias, and the use of inflammatory language that reinforces stereotypes, lack of context, misinformation, biased language, and the focus on certain perspectives while diminishing others. They call for more accurate and critical coverage, the use of well-defined terms like "apartheid" and "ethnic cleansing," and the inclusion of Palestinian voices in reporting.

Belle de Jong journalist
Belle de Jong Published on: 26 Feb, 2024
Silenced Voices and Digital Resilience: The Case of Quds Network

Unrecognized journalists in conflict zones face serious risks to their safety and lack of support. The Quds Network, a Palestinian media outlet, has been targeted and censored, but they continue to report on the ground in Gaza. Recognition and support for independent journalists are crucial.

Yousef Abu Watfe يوسف أبو وطفة
Yousef Abu Watfeh Published on: 21 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
The Perils of Unverified News: A Case of Nonexistent Flotillas

Can you hide one thousand ships in the middle of the Mediterranean Sea? I would say not. But some of my fellow journalists seem to believe in magic.  

Ilya
Ilya U Topper Published on: 16 Jan, 2024
In the Courtroom and Beyond: Covering South Africa's Historic Legal Case Against Israel at The Hague

As South Africa takes on Israel at the International Court of Justice, the role of journalists in covering this landmark case becomes more crucial than ever. Their insights and reporting bring the complexities of international law to a global audience.

Hala Ahed
Hala Ahed Published on: 12 Jan, 2024
Did the NYTimes Manipulate the Sexual Violence Allegations of October 7?

An in-depth examination of the New York Times's investigation of alleged sexual assaults by Hamas during the Israeli war on Gaza, highlighting ethical concerns, and the impact of its reporting on the victims' families. It questions the journalistic integrity of the Times, especially in the context of Western media's portrayal of the Israeli-Palestinian conflict.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 7 Jan, 2024
Is The New York Times Reproducing Allegations of 'Sexual Violence' to Downplay Israeli Crimes?

The New York Times' report on alleged sexual violence by Palestinian militants raises profound concerns about discrepancies in key testimonies and a biased reporting that aligns with Israeli narratives and downplays Israeli crimes in Gaza.

Mohammad Zeidan
Mohammad Zeidan Published on: 31 Dec, 2023
Embedded journalism: Striking a balance between access and impartiality in war zones

The ethical implications of embedded journalism, particularly in the Israeli invasion of Gaza, raise concerns about the compromise of balance and independence in war coverage.

Abeer Ayyoub
Abeer Ayyoub Published on: 19 Dec, 2023
Through a Mexican lens: Navigating the intricacies of reporting in Palestine

A Mexican journalist's journey through the complexities of reporting on Palestine and gives tips on how to manage this kind of coverage.

Témoris Grecko
Témoris Grecko Published on: 10 Dec, 2023
Echos of Israeli Discourse in Latin American Media on Gaza

Heavily influenced by US and Israeli diplomatic efforts, Latin American media predominantly aligns with and amplifies the Israeli perspective. This divergence between political actions and media representation highlights the complex dynamics shaping Latin American coverage of the Gaza conflict.

Rita Freire Published on: 23 Nov, 2023
Critique of German media's handling of Gaza Conflict

The German media's coverage of the Gaza conflict has been criticized for being biased, presenting a distorted view of the conflict, focusing only on the Israeli perspective, and downplaying the suffering of Palestinians. This biased reporting undermines the media's role as an objective source of information and fails to provide a balanced view of the conflict.

AJR Contributor Published on: 16 Nov, 2023
Colonial legacy of surveillance: hidden world of surveillance technology in the African continent

African nations’ expenditure on surveillance technology from China, Europe and the US is a direct threat to the media, democracy and freedom of speech, and an enduring legacy of colonial surveillance practices.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 14 Nov, 2023
How the New York Times fuelled a crackdown on journalists in India

Vague reporting and a piece ‘laden with innuendo’ by the New York Times gave Indian authorities the excuse they needed to crack down on news website Newsclick

Meer Faisal
Meer Faisal Published on: 31 Oct, 2023
Journalists feel the pain, but the story of Gaza must be told  

People don’t always want to hear the historical context behind horrifying events, resorting even to censorship, but the media must be free to provide it

Aidan
Aidan White Published on: 30 Oct, 2023
Queen Rania is absolutely right - Western media’s double standards on Gaza

Why does international media use loaded and dehumanising language about the Palestinians when reporting on the Israeli bombardment of 2.2 million people in Gaza?

Abeer Ayyoub
Abeer Ayyoub Published on: 27 Oct, 2023