"جماعي".. الصحافة الرياضية أيضا ضد السلطة

"جماعي".. الصحافة الرياضية أيضا ضد السلطة

في بوخارست برومانيا، يوم 30 أكتوبر/تشرين الأول 2015، اشتعلت النيران بملهى ليلي أثناء حفل لفرقة موسيقى الروك.. اندلع الحريق العنيف فجأة.. حاول الجمهور -ومعظمه من الشباب- الوصول إلى مخارج الطوارئ، لكنهم وجدوا العديد منها لا تستجيب للمعايير المطلوبة في مثل هذه الحالات.. تسبب الأمر في هستيريا عامة، وازدحامٍ قرب المخارج مَنعَ التدفقَ السريع والخروج الآمن للساهرين، وترك العديد من الشباب وسط النيران التي تتمدد بشكل سريع. والنتيجة مأساة: 27 قتيلا وإصابة 180.

المأساة لم تتوقف عند هذا الحد، فبعد نقل الجرحى إلى المستشفى، بدأت أعداد الوفيات ترتفع، حتى بين الذين لم تكن إصابتهم خطرة، أو الذين أصيبوا بحروق طفيفة. وفاة ناجين لا يمكن تفسيرها، حتى وصل عدد الضحايا إلى 64.

بفضل نصيحة طبيب، تم إبلاغ مجموعة من الصحفيين بالوضع. شرع الصحفيون الاستقصائيون من "الصحيفة الرياضية" (The Sport Gazette) كاتالين تولونتان، رازغان لوتاك، وميريلا نيغ، في إنجاز تحقيق عن الحادث واكتشاف سبب الوفيات في المستشفى. والنتيجة في بعض الحالات كما توصل إليها التحقيق الاستقصائي: الحروق لم تكن السبب، وإنما التهابات بكتيرية حدثت أثناء العلاج في المستشفى. من تحقيقاتهم، ظهرت حقائق مقلقة: استخدام مطهرات مخففة، شراء منتجات دون المستوى، فساد وإثراء غير مشروع لأطباء ومدراء مستشفيات وشركات أدوية. وزير الصحة مستمر في إنكار المسؤولية، ويؤكد أن كل شيء على ما يرام، حتى بعدما واجهه الصحفيون بالحقائق. لم يستسلم تولونتان ولوتاك ونيغ، بل قدموا للوزير معلومات جديدة.. وانتشر التحقيق كالنار في الهشيم..

أقيل الوزير، وعُيّن الشاب الناشط السياسي والاقتصادي غلاد غويكوليسكو محله. غويكوليسكو يصر على الشفافية، أعطى الصحفيين حق وصول غير مسبوق للكشف عن كل شيء. بالطبع، وجد مقاومة كبيرة في المؤسسات والحرس القديم، لكنه حظي بدعم المواطنين الرومانيين.

1
مشهد من الفيلم (صفحة Collective الرسمية على فيسبوك).

 

الفيلم الوثائقي الجديد "جماعي" للمخرج الروماني ألكسندر ناناو، يلقي الضوء على كل ما سبق. ناناو هو المخرج والمنتج والمصور، ينقل قصة وطنية، ويكشف معنا -في الوقت الحقيقي- الصورَ والمشاهد المأخوذة من وسائل الإعلام واجتماعات الصحفيين والمسؤولين ووزير الصحة الجديد.

مع شهادات الصحفيين والمشتكين والضحايا والمسؤولين الحكوميين، فإن فيلم "جماعي" نظرة حازمة وقوية لتأثير الصحافة الاستقصائية على بنية السلطة. قصة بطلين وبطلة يخوضون معركة غير متكافئة مع نظام غير عادل.. صحفيون هادئون، مصممون على الرؤية بوضوح والمضي قدمًا في أدوارهم، واضعين مهنتهم في الأولوية، ومعرّضين أنفسهم لمخاطر جسيمة، مما يدل على التأثير الكبير للصحافة الاستقصائية.

تابع ناناو عمل الصحفيين بكاميرته الخاصة.. تابع كل خطوة وشارك في كل المخاطر التي تعرض لها فريق البحث. ونحن كمشاهدين تمكنّا من مراقبة وفهم تجربة الحياة الحقيقية العامة والحميمية للصحفيين، وفهم عملية البحث عن الحقائق وتوليد القصص. الصحفيون تعمقوا في شبكة الأكاذيب والفساد داخل الرعاية الصحية، ومع تقدم الفيلم، عرفوا كيف يمكن أن يميزوا بين ما هو حقيقي وما هو كاذب.. حتى عندما تردد الجميع، لم يتخلوا عن بحثهم.

نقل الفيلم عناد الصحفيين بالبحث عن الحقيقة وكشف الوضع الحقيقي للمستشفيات الرومانية وعدم قدرتها حتى على علاج مريض مصاب بحرق واحد طفيف. أجرى الصحفيون التحقيقات بأنفسهم.. تحدثوا إلى الجميع سرًّا وعلانية.. كشفوا لنا كيفية عمل الصحافة الاستقصائية، وكيف أنها لا تكتفي بالمعلومات الرسمية التي تقدمها الحكومة.. جمعوا الشهادات والوثائق وواجهوا الوزراء بها خلال المؤتمرات الصحفية. الفيلم كان يشبه التقرير المفصل لكل شيء يحدث علانية وداخل الغرف المغلقة.

الفيلم بمثابة تكريم للصحافة الاستقصائية، وحتى عندما يحوّل تركيزه من الصحافة إلى السياسة، ومن الفساد إلى التكلم عن الضحايا ومعهم، ظلّ يلقي نظرة واسعة على العمل الدقيق للصحفيين.

1
 حاز الفيلم جائزة أفضل فيلم وثائقي ضمن حفل جوائز الأفلام الأوروبية في برلين العام الماضي (تصوير: أندرياس رينتز - غيتي). 

 

وُلد العمل نتيجة عمل استقصائي عميق، وألقى الضوء على الفرق بين وسائل الإعلام الرسمية والإعلام البديل، وتمكّن من الكشف عن حقائق زعزعت بلدا بأكمله. مَشيْنا مع المخرج ناناو والصحفيين دون أن نعرف أو يعرفوا إلى أين سينتهي بهم الأمر؟ أو ما هي النقاط السوداء التي سيكتشفونها في هذه القصة التي أصروا على فضحها؟

تحليلات وتحقيقات ومكالمات هاتفية وأفكار وبحث عن شخصيات، وقصص إعلامية ومقاطع من المؤتمرات الصحفية، وصفحات من الصحف، وبرامج تلفزيونية.. تابعنا كل شيء مع الأبطال، مشينا معهم خطوة خطوة. وعندما ظهر وزير الصحة الجديد، ذهبنا معهم إلى الاجتماعات السياسية المغلقة، مما سمح لنا بتغطية كل جوانب التحقيق الذي أصبح مشهورا على مستوى البلاد. كان الصحفيون مصممين على القتال من أجل الوصول إلى الحقيقة.. طريقهم كان سريعًا وخطِرًا، نموذجيًّا للصحافة الاستقصائية، مصحوبًا بتجميع أسرار وقصص وطريقة عمل صحفية آسرة وغنية.

كان في الفيلم ثلاث وجهات نظر: من ناحية، لدينا وجهة نظر الحكومة، ومن ناحية أخرى وجهة نظر المواطنين العاديين / الضحايا، وأخيرًا وجهة نظر الصحفيين. وجهة النظر التي تم تبنيها هنا ثلاثية: النية الصريحة هي البحث عن الحقيقة، والتعاطف مع هؤلاء الأشخاص الذين فقدوا أحباءهم، والتأكيد على كيفية وجود نظام يمثل جزءًا من الاتحاد الأوروبي، وعلى هذا النحو يجب أن يكون فعّالا ومرتكزًا على مبادئ الديمقراطية الراسخة، ولكنه في الحقيقة يفتقر بالفعل إلى أسسها.

غرف التحرير في "الصحيفة الرياضية" أصبحت كخلية نحل، مع العلم أن عملهم رياضي بحت. ولكن، عندما يكون الأمر بهذه الخطورة، يتحول الجميع إلى المساعدة في التحقيقات. غلاف الصحيفة تغيّر.. في إحدى المرات غطت أخبارُ الفضيحة والعمل الاستقصائي الصحيفةَ بأكملها، وعنوانها الرئيسي أصبح: "أسرارك هي جروحنا".

خلال مشاهدة الفيلم، تتراءى عدة أسئلة يمكن طرحها عن العمل الصحفي، أهمها: هل هناك صحفي متخصص، أو أن كل صحفي عندما تكون الحاجة ملحة، يمكن أن يعمل على أي قصة يحصل عليها؟ وفي الفيلم رأينا أن الصحفيين -وهم بالأساس مختصون في الصحافة الرياضية- أخذوا زمام الأمور وشرعوا في العمل على قصص خارج "اختصاصهم"، إذا جاز قول ذلك.

في الفيلم جوهر العمل الصحفي، وخير مثال هو ما قاله الصحفي كاتالين تولونتان في المؤتمر الصحفي للحكومة: "عندما تنحني الصحافة للسلطات، فإن السلطات ستسيء معاملة المواطنين". والمشكلة في الفيلم أكبر من هذا أيضا.. المشكلة أن السلطات لم تسئ معاملة المواطنين والبلد فحسب، بل أغرقته، ومن هنا جاءت الصحافة -مثل فريق إنقاذ ومساعدة للمواطنين- لتكشف الحقيقة، وتساعد البلد كله.

 

 

 

 

 

More Articles

Under Fire: The Perilous Reality for Journalists in Gaza's War Zone

Journalists lack safety equipment and legal protection, highlighting the challenges faced by journalists in Gaza. While Israel denies responsibility for targeting journalists, the lack of international intervention leaves journalists in Gaza exposed to daily danger.

Linda Shalash
Linda Shalash Published on: 9 May, 2024
Your Words Are Your Weapon — You Are a Soldier in a Propaganda War

Narrative warfare and the role of journalists in it is immense; the context of the conflict, the battleground has shifted to the realm of narratives, where journalists play a decisive role in shaping the narrative.

Ilya
Ilya U Topper Published on: 21 Apr, 2024
The Privilege and Burden of Conflict Reporting in Nigeria: Navigating the Emotional Toll

The internal struggle and moral dilemmas faced by a conflict reporter, as they grapple with the overwhelming nature of the tragedies they witness and the sense of helplessness in the face of such immense suffering. It ultimately underscores the vital role of conflict journalism in preserving historical memory and giving a voice to the voiceless.

Hauwa Shaffii Nuhu
Hauwa Shaffii Nuhu Published on: 17 Apr, 2024
Journalism in chains in Cameroon

Investigative journalists in Cameroon sometimes use treacherous means to navigate the numerous challenges that hamper the practice of their profession: the absence of the Freedom of Information Act, the criminalisation of press offenses, and the scare of the overly-broad anti-terrorism law.

Nalova Akua
Nalova Akua Published on: 12 Apr, 2024
The Perils of Journalism and the Rise of Citizen Media in Southeast Asia

Southeast Asia's media landscape is grim, with low rankings for internet and press freedom across the region. While citizen journalism has risen to fill the gaps, journalists - both professional and citizen - face significant risks due to government crackdowns and the collusion between tech companies and authorities to enable censorship and surveillance.

AJR Contributor Published on: 6 Apr, 2024
Orientalism, Imperialism and The Western Coverage of Palestine

Western mainstream media biases and defence of the Israeli narrative are connected to orientalism, racism, and imperialism, serving the interests of Western ruling political and economic elites. However, it is being challenged by global movements aiming to shed light on the realities of the conflict and express solidarity with the Palestinian population.

Joseph Daher
Joseph Daher Published on: 1 Apr, 2024
Ethical Dilemmas of Photo Editing in Media: Lessons from Kate Middleton’s Photo Controversy

Photoshop—an intelligent digital tool celebrated for enhancing the visual appearance of photographs—is a double-edged sword. While it has the power to transform and refine images, it also skillfully blurs the line between reality and fiction, challenging the legitimacy of journalistic integrity and the credibility of news media.

Anam Hussain
Anam Hussain Published on: 26 Mar, 2024
Breaking Barriers: The Rise of Citizen Journalists in India's Fight for Media Inclusion

Grassroots journalists from marginalized communities in India, including Dalits and Muslims, are challenging mainstream media narratives and bringing attention to underreported issues through digital outlets like The Mooknayak.

Hanan Zaffa
Hanan Zaffar, Jyoti Thakur Published on: 3 Mar, 2024
Silenced Voices and Digital Resilience: The Case of Quds Network

Unrecognized journalists in conflict zones face serious risks to their safety and lack of support. The Quds Network, a Palestinian media outlet, has been targeted and censored, but they continue to report on the ground in Gaza. Recognition and support for independent journalists are crucial.

Yousef Abu Watfe يوسف أبو وطفة
Yousef Abu Watfeh Published on: 21 Feb, 2024
Artificial Intelligence's Potentials and Challenges in the African Media Landscape

How has the proliferation of Artificial Intelligence impacted newsroom operations, job security and regulation in the African media landscape? And how are journalists in Africa adapting to these changes?

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 18 Feb, 2024
Media Monopoly in Brazil: How Dominant Media Houses Control the Narrative and Stifle Criticism of Israel

An in-depth analysis exploring the concentration of media ownership in Brazil by large companies, and how this shapes public and political narratives, particularly by suppressing criticism of Israel.

Al Jazeera Logo
Rita Freire & Ahmad Al Zobi Published on: 1 Feb, 2024
The Perils of Unverified News: A Case of Nonexistent Flotillas

Can you hide one thousand ships in the middle of the Mediterranean Sea? I would say not. But some of my fellow journalists seem to believe in magic.  

Ilya
Ilya U Topper Published on: 16 Jan, 2024
In the Courtroom and Beyond: Covering South Africa's Historic Legal Case Against Israel at The Hague

As South Africa takes on Israel at the International Court of Justice, the role of journalists in covering this landmark case becomes more crucial than ever. Their insights and reporting bring the complexities of international law to a global audience.

Hala Ahed
Hala Ahed Published on: 12 Jan, 2024
Did the NYTimes Manipulate the Sexual Violence Allegations of October 7?

An in-depth examination of the New York Times's investigation of alleged sexual assaults by Hamas during the Israeli war on Gaza, highlighting ethical concerns, and the impact of its reporting on the victims' families. It questions the journalistic integrity of the Times, especially in the context of Western media's portrayal of the Israeli-Palestinian conflict.

A picture of the Al Jazeera Media Institute's logo, on a white background.
Al Jazeera Journalism Review Published on: 7 Jan, 2024
Is The New York Times Reproducing Allegations of 'Sexual Violence' to Downplay Israeli Crimes?

The New York Times' report on alleged sexual violence by Palestinian militants raises profound concerns about discrepancies in key testimonies and a biased reporting that aligns with Israeli narratives and downplays Israeli crimes in Gaza.

Mohammad Zeidan
Mohammad Zeidan Published on: 31 Dec, 2023
Embedded journalism: Striking a balance between access and impartiality in war zones

The ethical implications of embedded journalism, particularly in the Israeli invasion of Gaza, raise concerns about the compromise of balance and independence in war coverage.

Abeer Ayyoub
Abeer Ayyoub Published on: 19 Dec, 2023
Through a Mexican lens: Navigating the intricacies of reporting in Palestine

A Mexican journalist's journey through the complexities of reporting on Palestine and gives tips on how to manage this kind of coverage.

Témoris Grecko
Témoris Grecko Published on: 10 Dec, 2023
Echos of Israeli Discourse in Latin American Media on Gaza

Heavily influenced by US and Israeli diplomatic efforts, Latin American media predominantly aligns with and amplifies the Israeli perspective. This divergence between political actions and media representation highlights the complex dynamics shaping Latin American coverage of the Gaza conflict.

Rita Freire Published on: 23 Nov, 2023
Critique of German media's handling of Gaza Conflict

The German media's coverage of the Gaza conflict has been criticized for being biased, presenting a distorted view of the conflict, focusing only on the Israeli perspective, and downplaying the suffering of Palestinians. This biased reporting undermines the media's role as an objective source of information and fails to provide a balanced view of the conflict.

AJR Contributor Published on: 16 Nov, 2023
Colonial legacy of surveillance: hidden world of surveillance technology in the African continent

African nations’ expenditure on surveillance technology from China, Europe and the US is a direct threat to the media, democracy and freedom of speech, and an enduring legacy of colonial surveillance practices.

Derick M
Derick Matsengarwodzi Published on: 14 Nov, 2023
How the New York Times fuelled a crackdown on journalists in India

Vague reporting and a piece ‘laden with innuendo’ by the New York Times gave Indian authorities the excuse they needed to crack down on news website Newsclick

Meer Faisal
Meer Faisal Published on: 31 Oct, 2023
Journalists feel the pain, but the story of Gaza must be told  

People don’t always want to hear the historical context behind horrifying events, resorting even to censorship, but the media must be free to provide it

Aidan
Aidan White Published on: 30 Oct, 2023
Queen Rania is absolutely right - Western media’s double standards on Gaza

Why does international media use loaded and dehumanising language about the Palestinians when reporting on the Israeli bombardment of 2.2 million people in Gaza?

Abeer Ayyoub
Abeer Ayyoub Published on: 27 Oct, 2023
'War propaganda' - Brazil’s media has abandoned journalistic standards over Gaza

Brazil’s mainstream media, in its unwavering support for Israel, is out of step with public and social media responses to the bombardment of Gaza

Bruno
Bruno Lima Rocha Beaklini Published on: 25 Oct, 2023